Nu-i ușor să fii șofer în România, pentru că nu îți poți face calculele dinainte, mai ales când scumpirile vin peste noapte. Recentul declin al companiei City Insurance, unul dintre cei mai mari jucări de polițe auto, a schimbat regulile în piața asigurărilor, iar cei care încasează loviturile sunt tot șoferii. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) spune clar și răspicat că se ocupă de tarifele de referință pentru RCA, însă asta nu înseamnă că prețurile sunt bătute în cuie, ci doar orientative. Cel mult, această autoritate poate da sancțiuni. Dar să fim serioși, cine se încurcă cu bani mărunți, însă la final și câțiva lei în plus contează per total în bugetul companiei. O estimare arată că în România avem înscrise aproximativ 8,7 milioane de mașini din care peste jumătate erau asigurate de City Insurance și Euroins, restul se mai împarte între: Omniasig, Asirom, Allianz Țiriac, etc. Acum fiecare asigurator merge pe principiul că dacă tot este căutat, de ce să nu mai majoreze măcar cu câteva zeci de lei în plus, că șoferul tot va plăti.
Potrivit celui mai recent raport al ASF, cea mai mică sumă pentru asigurarea RCA de 693 lei o plătesc șoferii cu mașini sub 1200 de centrimetri cubi și cu vârste cuprinse între 41 și 50 de ani. La polul opus, cea mai costisitoare asigurare RCA este de 3.032 de lei, plătită de șoferii sub 30 de ani cu mașini de peste 2.500 cmc. (vezi tabelul atașat). În piață, lucrurile au luat-o ușor în sus, scumpirile se văd cu ochiul liber față de începutul verii, vorbim de o majorare de aproape 10 procente. Am cerut și noi un punct de vedere de la ASF ce se întâmplă în aest caz când șoferii caută un nou asigurator după problemele grave ale lui City Insurance și nu am primit niciun răspuns, însă am găsit o comunicare mai veche în care se specifică despre faptul că prețurile oferite de ASF sunt orientative.
La o simulare de calcul se vede clar că cine cumpără polițe pe termen scurt iese clar în pierdere, adică cel mai rentabil este să iei o asigurare de 12 luni.
Pe o simulare online, un șofer de 36 de ani, care conduce o mașină cu motor de 1,6 litri, în București, ar trebui să plătească acum, pentru clasa de bonus malus B0, circa 945 de lei pentru un RCA la City Insurance. În urmă cu un an, aceeași poliță costa 770 de lei la City. Acum, cea mai bună ofertă este la Allianz Țiriac, de 780 de lei.
Pe de altă parte, un șofer de 57 de ani , care conduce o mașină cu motor de 1,9 litri va plăti, la City, în clasa de bonus B6, deci cu o reducere de 26% față de tariful standard, 702 lei, cu 10% mai mult decât la începutul acestui an. Oferta City este cea mai bună, însă Grawe cine la o diferență foarte mică, cu 751 de lei și o ofertă mai bună în cazul în care șoferul optează pentru decontarea directă, adică să ia banii de la propriul asigurător RCA în caz de accident.
Cum funcționează sistemul Bonus-Malus pentru RCA
Prețul unei asigurări RCA în România este influențat de sistemul Bonus-Malus: șoferii care nu au provocat daune primesc o reducere a prețului poliței, în timp ce șoferii care au provocat daune vor plăti mai mult. Fiecare șofer pornește de la nivelul B0 (preț 100%). Există 8 nivele Bonus, iar ele pot atrage o reducere maximă de 50% – un nivel reprezintă 5% sau 10%. Există 8 nivele Malus, iar ultimul nivel aduce o creștere a prețului de 80% – fiecare nivel aduce o creștere de 10%. Sistemul Bonus-Malus influențează tariful plătit de un șofer pentru asigurarea RCA în anul următor.
Între timp, polițiștii dau amenzi șoferilor care nu au asigurări și nu sunt puțini. În 2020, au fost raportați peste 13.500 de șoferi fără polițe. Nici amenzile nu sunt chiar usturătoare în caz că te oprește poliția. Potrivit legislației, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice au obligația de a fi asigurate RCA. În cazul în care circulă cu un vehicul neasigurat, șoferii iau amendă între 1.000 și 2.000 lei, conform Legii 137/2017, și li se reține certificatul și plăcuțele de înmatriculare.
STATISTICĂ
693 lei,
cea mai ieftină poliță RCA (ASF)
3.032 lei,
cea mai scumpă poliță RCA (ASF)