Parlamentul European a aprobat la data de 13 martie 2024 Legea libertății mass-media, menită să-i protejeze pe jurnaliști în fața presiunilor dar și să crească transparența instituțiilor de presă în fața opiniei publice.
Noua lege a fost aprobată cu 464 de voturi pentru, 92 împotrivă și 65 de abțineri, anunță un comunicat de presă transmis de Parlamentul European. Conform acestei legi, statele membre UE vor avea obligația să protejeze independența mass-media iar toate formele de intervenție în deciziile editoriale sunt interzise. De exemplu, autorităților le este interzis să facă presiuni asupra jurnaliștilor și editorilor pentru ca aceștia să își dezvăluie sursele, inclusiv prin mijloace ca plasarea lor în detenție, aplicarea de sancțiuni sau prin percheziționarea birourilor.
De asemenea, „instalarea unor softuri de supraveghere intruzive pe dispozitivele lor electronice” va fi permisă doar în situații deosebite. Parlamentul European „a adăugat garanții semnificative pentru situațiile în care pot fi utilizate programele spion (spyware)”. Concret, autorizarea folosirii de asemenea programe „se va face de la caz la caz de o autoritate judiciară în scopul anchetării unor infracțiuni grave pasibile de pedepse privative de libertate. Chiar și în astfel de situații, persoanele vizate vor avea dreptul de a fi informate după începerea supravegherii și o vor putea contesta în fața unei instanțe”.
Pentru ca publicul să știe cine controlează mass-media și ce interese ar putea influența relatările de presă, toate organizațiile de știri „vor avea obligația să publice informații despre structura lor de proprietate. Informațiile vor fi incluse într-o bază de date națională. Organizațiile vor trebui să menționeze și dacă sunt deținute direct sau indirect de stat”.
Furnizorii de servicii mass-media vor avea obligația să informeze publicul și despre fondurile primite ca publicitate de stat și despre ajutoarele financiare de stat, inclusiv de la țări din afara Uniunii. Fondurile publice pentru presă sau platformele online vor trebui să fie alocate conform unor criterii transparente, proporționale și nediscriminatorii. Informațiile despre cheltuielile cu publicitatea de stat vor fi publice și vor include suma totală anuală și suma alocată fiecărei organizații media în parte.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!