Dacă ai norocul ca numele tău să se afle în agenda ei, Anda Caropol, căci despre ea este vorba, te sună, cel puțin de Crăciun, de Paști și de ziua ta, făcându-ți cele mai frumoase și senine urări.
”Ființă armonioasă, Anda Caropol risipește în juru-i doar tihnă și speranță! Este una dintre puținele actrițe care nu-și vorbesc vreodată colegii de rău. Dar ea îi vorbește, de nenumărate ori, de bine! Pentru că poveștile ei sunt, cum se poate presupune, cu artiști, despre artiști. Anda Caropol este singura actriță despre care nu știu să fi cerut vreodată un rol! Poate pentru că nici nu a fost nevoie, întotdeauna primindu-le, oferindu-i-se! Anda Caropol este printre puținii actori despre care nu știu să fi cerut o favoare, dar care știe să ofere tuturor bucurie. Pe scenă și în viață. Pentru toate acestea am socotit că merită, la ceas aniversar, să aibă un spectacol numai al său, în care să povestească despre ea, adică despre artiști și despre arta teatrului. Pentru că, nu-i așa, nu vom ști niciodată cât din istorisirea unui actor este despre sine și cât despre ceilalți… Și pentru că un tânăr autor (Claudiu Sfirschi-Lăudat) a scris despre o actriță și despre arta teatrului, și pentru că s-a găsit un actor (Alexandru Jitea) căruia să-i placă să se joace de-a regia cu colegii săi, și pentru că niște actori (Ion Haiduc, Mircea Teodorescu, Alexandra Aga) au acceptat să facă figurație, iar niște tehnicieni (Dana Popescu, Simona Bușoiu, Ioana Dănilă, Paula Ticovschi, Gheorghe Săbărel, Marius Negoiță, Paul Doanță, Robert Țâcu, Ramona Ursan) s-au prins să joace propriile lor roluri – așa s-a născut această minune de poveste-spectacol numită simbolic ”Repetiția vieții mele”.
Joi, 23 mai, ora 19.30, în Sala George Constantin a Teatrului Nottara, o vom aniversa cum se cuvine pe actrița Anda Caropol pentru cei 80 de ani petrecuți cu demnitate pe scena vieții și pentru cei 55 de ani petrecuți cu har pe scena Teatrului Nottara. Vă așteptăm să-i urmărim povestea (în spectacolul ”Repetiția vieții mele”), să-i urăm mulți și frumoși ani și să ciocnim un pahar cu vin!!!”, ne invită Marinela Țepuș (manager) și Echipa Teatrului Nottara.
Anda Caropol a absolvit, în anul 1960, Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale Bucureşti, specializarea: Arta actorului, la clasa profesorului A. Pop Marţian, asistent Cornel Todea. A fost colegă de an cu Stela Popescu, Sebastian Papaiani, Rodica Popescu Bitănescu, Brândușa-Zaița Silvestru, Sorin Gheorghiu, Oana Diamandi, Agatha Nicolau etc. Din 1964, s-a alăturat trupei Teatrului Nottara, condus, pe atunci, de Horia Lovinescu. A jucat alături de actori care au marcat o generație de aur a teatrului românesc: George Constantin, Liliana Tomescu, Ștefan Iordache, Ștefan Radof, Lucia Mureşan, Gilda Marinescu, Ileana Stana Ionescu, Alexandru Repan, Ion Dichiseanu, Emil Hossu, Ruxandra Sireteanu etc. A fost repartizată la Naţionalul clujean, unde a fost distribuită în: ”Poveste din Irkutsk”, de Aleksei Nicolaevici Arbuzov, regia Cornel Todea (1960); ”Neamurile”, de Teofil Busecan, regia George Gherasim (1961); ”Întoarcerea” de Mihai Beniuc, regia Călin P. Florian (1961).
De-a lungul celor peste 50 de ani de teatru petrecuţi pe scena Teatrului Nottara, Anda Caropol a lucrat cu regizori importanţi la spectacole memorabile pentru istoria artei teatrale de la noi. Amintim câteva dintre aceste roluri: ”Sonet pentru o păpuşă” de Sergiu Fărcăşan, regia Lucian Giurchescu (1964); ”Au fost odată două orfeline” de Adolphe Philippe d`Ennery, regia Sanda Manu (1966); ”Henric al IV-lea” de Luigi Pirandello, regia Lucian Giurchescu (1966); ”Patimi” de Paul Everac, regia Sorana Coroamă-Stanca (1967); ”Petru Rareş” de Horia Lovinescu, regia Sorana Coroamă-Stanca (1967); ”O casă onorabilă” de Horia Lovinescu, regia Lucian Giurchescu (1968); ”O lună la ţară” de Ivan Sergheevici Turgheniev, regia George Rafael (1970); ”Bărbaţi fără neveste” de Neil Simon, regia George Rafael (1970); ”Şi eu am fost în Arcadia” de Horia Lovinescu, regia Dan Nasta (1971); ”Bună seara, Domnule Wilde!”, după Oscar Wilde, adaptare de Eugen Mirea, regia Alexandru Bocăneţ (1971); ”Hamlet” de William Shakespeare, regia Dinu Cernescu (1974); ”Ultima oră” de Mihail Sebastian, regia Valeriu Moisescu (1975); ”Noi, subsemnaţii” de Aleksandr Ghelman, regia Dan Micu (1980); ”Henric al IV-lea” de Luigi Pirandello, regia Dominic Dembinski (1990); ”Revizorul” de N.V. Gogol, regia Mircea Cornişteanu (1995); ”Căsătoria” de N.V. Gogol, regia Gavriil Pinte (1998); ”Orfanul Zhao” de Ji Jun Xiang, regia Alexandru Dabija (1998); ”Titanic vals” de Tudor Muşatescu, regia Dinu Cernescu (2002); ”Sărbători fericite” de Jean Poiret, regia Dinu Cernescu (2002); ”Travestiuri” de Tom Stoppard, regia Dan Vasile (2003); ”Pădurea” de Aleksandr Nikolaevici Ostrovski, regia Tudor Mărăscu (2005); ”Billy Şchiopul” de Martin McDonagh, regia Vlad Massaci (2005); ”Hangiţa” de Carlo Goldoni, regia Tino Geirun (2005), ”Călătoria”, scenariul: Gavriil Pinte, după Constantin Abăluță, regia Gavriil Pinte (2015), ”Iubirea la oameni” de Dmitri Bogoslavski, regia Evghenia Berovici (2018) .
A jucat în filme precum ”Băieţii noştri”, regia: Gheorghe Vitanidis şi Anastasia Anghel (1959), ”Celebrul 702”, regia Mihai Iacob (1961); ”Lada cu zestre”, regia Francisc Muntean (1961); ”Cerul n-are gratii”, regia Francisc Munteanu (1962); ”La vârsta dragostei”, regia Francisc Munteanu (1963); ”Am o idee”, regia Alecu Croitoru (1981); ”Miezul fierbinte al pâinii”, regia Alecu Croitoru (1983); ”Secretul armei secrete”, regia Alexandru Tatos (1988); ”Senatorul melcilor”, regia Mircea Daneliuc (1995).
„Nu cred că anul 2019 îmi putea face un dar mai minunat decât acest spectacol. Un dar pentru care mulțumesc direcției, autorului, regizorului și, nu în ultimul rând, colegilor care mă înconjoară și care își aduc prinosul la reușita lui. Ca un făcut, 2019 este și anul în care voi împlini 80 de ani. Mă rog la Dumnezeu să fiu sănătoasă ca să pot să joc cât mai mult acest spectacol pe care îl numesc cântecul meu de lebădă.”, spune Anda Caropol.