Conform Codului Fiscal, aceste venituri se impozitează cu o rată de 1% dacă sunt sub 66.750 lei, cu 16% doar partea din venit care depășește 66.750 lei și, dacă aceste venituri depășesc 445.000 lei, atunci partea din venit care depășește 445.000 lei este impozitată cu 25%.
Deci, dacă câștigi la -pariuri 40.000 lei, plătești un impozit de 400 lei, dacă câștigi 400.000 lei, plă-tești un impozit de 1%*66.750 + 16%*(400.000 – 66.750) = 53.987,5 lei (ceea ce înseamnă că pentru acest venit rata finală de impozitare este de 53.987,5/400.000 = 13,5%). Și da. Dacă venitul tău din pariuri este de 800.000 lei, atunci vei plăti un impozit de 1%*66.750 + 16%*(445.000 – 66.750) + 25%*(800.000 – 445.000) = 149.937,5 lei, ceea ce înseamnă într-adevăr o rată finală de impozitare de 149.937,5/800.000 = 18,75%.
Nu întâmplător am dat ca exemplu veniturile din pariuri. Motivul este că, în plus, paragraful 4 al articolului 110 din Codul Fiscal, care stabilește modul de calcul al impozitului pe astfel de venituri spune: “(4) Nu sunt impozabile următoarele venituri obținute în bani și/sau în natură: veniturile obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine și lozuri sub valoarea sumei neimpozabile de 66.750 lei, inclusiv, realizate de contribuabil pentru fiecare venit brut primit.
Verificarea încadrării în plafonul neimpozabil se efectuează la fiecare plată, indiferent de tipul de joc din care a fost obținut venitul respectiv.
În cazul în care venitul brut primit la fiecare plată depășește plafonul neimpozabil de 66.750 lei, inclusiv, impozitarea se efectuează distinct față de veniturile obținute din participarea la alte tipuri de jocuri de noroc”.
Schema neimpozabilă
Deci, dacă câștigi la cazinou până în 66.750 lei, acest venit este neimpozabil. Și dacă îți încasezi banii câștigați, după care mai joci o dată și câștigi iar până în 66.750 lei și acest venit va fi tot neimpozabil. Și tot așa.
Prin urmare, o mare parte din aceste venituri devin chiar NEIMPOZABILE.
Cum era de așteptat, veniturile din jocuri de noroc nu se includ nici în baza de calcul al contribuțiilor sociale. Cel ce le câștigă nu va plăti din aceste venituri contribuțiile sociale decât dacă nu plătește aceste contribuții din alte venituri. Și chiar și în acest caz cel ce realizează într-un an doar venituri din jocuri de noroc plătește -numai contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) – și aceasta doar dacă accesează serviciile de sănătate publice, iar contribuția pe care ar trebui s-o plătească ar fi de minimum 5,5% din 7 salarii brute minime pe țară. Cam atât.
Nu aș vrea să fiu înțeleasă greșit. Salut orice încercare a guvernanților care are scopul de a face din țara noastră o țară mai bogată. Orice cetățean al acestei țări își dorește acest lucru. Doar că mi-e greu să mă gândesc la România ca la Principatul de Monaco și asta, în principal, din două motive:
1.
Populația totală a Principatului de Monaco este de circa 40 de mii de persoane, încă circa 40 de mii de persoane vin din Italia și din Franța, probabil și din România și din alte țări din vechiul bloc comunist, să muncească în Principat;
2.
Suprafața totală a Principatului este de 2 km pătrați.
Numai dacă ne uităm la acești doi parametri ne dăm seama că decizia de a deveni paradis fiscal, de a stimula turismul și de a atrage fonduri și prin intermediul jocurilor de noroc a fost o decizie genială în dezvoltarea Principatului Monaco.
Mai mult decât atât, în Principat, în anumite condiții, toate veniturile persoanelor fizice sunt scutite de impozit. La noi venitul din dividende este impozitat cu 5% (și este și în baza de calcul al contribuției la asigurarea socială de sănătate, ceea ce înseamnă că se mai reduce cu 5,5%), celelalte venituri din investiții sunt impozitate cu 16%, veniturile salariale sunt impozitate cu 16% (și sunt copleșite de contribuțiile la asigurări sociale), veniturile din activități independente sunt impozitate cu 16%, cele din chirii și arende la fel, cu 16%. Pe scurt, singurele venituri (din categoria veniturilor impozabile) favorizate de fiscalitatea românească sunt veniturile din jocurile de noroc.
Iar dacă privim România din perspectiva celor doi parametri enunțați mai sus, doar populația activă a României este de 9 milioane de persoane, iar suprafața României este de circa 238 km pătrați.
Prin urmare, poate că da, reducerea impozitului pe veniturile din jocurile de noroc ar fi una dintre soluții, dar nu trebuie să uităm că în țara noastră trebuie să trăiască (și noi vrem să trăiască chiar bine) și, în consecință, să aibă un venit decent (ceea ce înseamnă că trebuie să muncească) 9 milioane de persoane!
Politicile naționale
Iar dacă analizăm suprafața României, aceasta în-seamnă și terenuri agricole, și păduri care trebuie exploatate într-un mod sănătos (și nu sălbatic) și poate și acestea ar putea fi o sursă importantă de venit atât pentru locuitorii acestei țări, cât și pentru țară. Și poate că o parte din politicile naționale se vor orienta mai mult către dezvoltarea zonei rurale și reducerea decalajului dintre zonele rurale și cele urbane pentru că, până la urmă, România este atât de bogată cât este de bogat cel mai sărac cetățean al ei.
Dacă câștigi la cazinou până în 66.750 lei, acest venit este neimpozabil. Și dacă îți încasezi banii câștigați, după care mai joci o dată și câștigi iar până în 66.750 lei și acest venit va fi tot neimpozabil. Și tot așa.