» Ei tin mai mult la stabilitatea slujbei si nu se gandesc sa o schimbe prea curand. Studentii definesc astazi cariera in termeni de evolutie in cadrul aceluiasi departament sau al aceleiasi companii. Ei sunt convinsi ca startul pentru o cariera de succes poate fi bun daca este "prins" la Bucuresti, eventual la o multinationala.
Tinerii studenti pun mare accent pe loialitatea fata de angajator si sunt foarte interesati de siguranta locului de munca. Ei sunt mai optimisti in privinta carierei, in ciuda crizei financiare si a recesiunii. Cel putin asa arata rezultatele unui studiu al companiei AG Continental (antreprenor auto), realizat in colaborare cu TNS Infratest.
In mod surprinzator, rezultatele celui de-al treilea sondaj de opinie al Continental in randul studentilor din Romania arata ca foarte multi tineri (70,6%) sunt chiar mai increzatori decat in trecut (58,4% in 2007) in privinta perspectivelor de cariera si aproape la fel de increzatori ca si colegii lor germani (74%).
Revine normalitatea
Siguranta locului de munca a avansat considerabil in clasamente (65,4% in 2009 fata de 31,9% in 2005). Media perioadei de angajare la o companie este de la unul la trei ani (27,6% in 2009 fata de 33,9% in 2007), insa numarul studentilor care-si imagineaza sa lucreze mai mult de zece ani la acelasi angajator (16,4% in 2009 fata de 13,2% in 2007) a crescut.
"Boomul economic dinainte de perioada de criza crease niste comportamente anormale. Acum lucrurile se normalizeaza pe piata muncii, iar tinerii incep sa inteleaga asta. Astazi, tendinta este de cautare a confortului. Inainte confortul era dat de bazinul larg de oferte, iar acum de stabilitate", explica Oana Mosoiu, senior consultant la compania de resurse umane Ascent Group.
De altfel, din ce in ce mai multe companii au lansat programe pentru absolventi in care acestora li se ofera posibilitatea de a «creste» pe o perioada mai lunga. In felul acesta, firmele isi atrag viitorii angajati. Durata acestor programe variaza de la 12 luni la 36 luni in unele companii multinationale. In aceasta perioada unora li se ofera si posibilitatea de a lucra in strainatate, in diversele subsidiare ale multinationalelor. "Atat absolventii, cat si angajatorii au de castigat in urma acestor programe. Angajatii nu mai pleaca atat de des, iar fidelitatea salariatilor creste", spune Cristina Dumitru, training consultant de resurse umane la compania VON Consulting.
Si-ar schimba jobul pentru un salariu mai bun
Marea majoritate (76%) si-ar schimba locul de munca pentru un salariu mai bun, pentru factori precum dezvoltarea personala (41,8%) si un mediu de lucru favorabil (30,9%). Din aceleasi motive, studentii ar accepta o oferta de munca in strainatate (56%), chiar daca gasirea unei slujbe in Romania castiga in importanta (36% in 2009 fata de 26,6% in 2007).
Potrivit studiului, studentii acorda o prioritate mai mare unui loc de munca in Romania (36% in 2009 fata de 26,6% in 2007), in special din cauza faptului ca doresc sa fie cu familia (38,8%) si cu prietenii (10,7%). Insa pentru un salariu mai bun, 56% ar dori sa obtina un loc de munca in strainatate.
Peste jumatate din studenti (58,2%) s-ar muta, pentru serviciu, in alt oras din Romania. Bucurestiul este considerat orasul cu cele mai mari perspective de cariera (41,4%), urmat, la distanta mare, de Timisoara (16,8%), Sibiu (12,8%), Brasov (10,5%) si Iasi (4%).
Fara mercenari de cariera
42,6% dintre cei intervievati au spus ca nu cunosc ce consecinte ar putea avea criza asupra startului lor in cariera, in timp ce 18,6% nu intrevad consecinte. "Starea de euforie generata de cresterea economica rapida din ultimii ani mai este, probabil, foarte prezenta in mintea romanilor, ceea ce ingreuneaza adaptarea la schimbarea subita de situatie. In orice caz, s-a impus o mentalitate mai matura, atitudinea de «job hopping» nu mai este la moda", a spus psihologul Aurora Liiceanu, cu prilejul lansarii rezultatelor studiului.
Ea subliniaza ca studentii vor sa ramana mai mult timp in aceeasi companie, punand pe primul loc siguranta locului de munca. In plus, accentueaza specialista, ei definesc astazi cariera in termeni de evolutie in cadrul aceluiasi departament sau al aceleiasi companii.
De ce e tentanta multinationala
39,8% din studentii romani nu considera importanta dimensiunea companiei pentru cariera lor, in timp ce 26,4% ar prefera sa lucreze intr-o companie de dimensiuni mijlocii, iar 22% pentru o multinationala. Doar 7,2% ar opta pentru a lucra intr-o afacere de familie. 53,9% din cei intervievati au spus ca, daca ar trebui sa aleaga o multinationala, ar face-o pentru a avea sanse mai mari de evolutie in cariera, in timp ce 24,8% ar face-o pentru un castig mai mare. Pe de alta parte, peste trei sferturi din studenti considera ca experienta profesionala este conditia principala pentru obtinerea unui loc de munca bun, urmata de cunoasterea limbilor straine (63%). La fel de importante sunt masteratul/MBA si notele de absolvire (39,3%). 35,5% mentioneaza si "relatiile corespunzatoare".
Boomul economic dinainte de perioada de criza crease niste comportamente anormale. Acum lucrurile se normalizeaza pe piata muncii, iar tinerii incep sa inteleaga asta. Astazi, tendinta este de cautare a confortului. Inainte confortul era dat de bazinul larg de oferte, iar acum de stabilitate."
Oana Mosoiu, senior consultant, Ascent Group
» Viitorii ingineri gandesc pozitiv
Potrivit studiului, barbatii sunt mai optimisti (76,5%) decat femeile (65,3%) in privinta reusitei in cariera. Cei care vor sa devina ingineri (80,3%) sunt mai optimisti in ce priveste cariera decat viitorii economisti (72%) sau studentii la stiinte naturale (60,8%).