Guvernul a aprobat proiectul de lege al Ministerului al Ministerului Mediului şi Pădurilor care prevede aplicarea unei taxe auto ce urmează să fie percepută la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto.
Conform proiectului, dacă taxa de poluare plătită începând cu 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea noii legi contribuabilii pot să solicite restituirea diferenţei de bani.
Taxa actuală încălca legislaţia UE
Modificarea sistemului de plată a taxei auto urmează după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a precizat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe din România, că taxa de primă înmatriculare încalcă prevederile legislaţiei Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere al CJUE a fost transmis în urma unui proces, în care un român care şi-a achiziţionat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată exclusiv vehiculelor uzate importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.
Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul „poluatorul plăteşte“, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Criterii de calcul
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de dioxid de carbon şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu ( programul Rabla, programul „Casa Verde”, programele de împăduriri etc).