De la data aderarii la Uniunea Europeana si in Romania functioneaza Centrul National SOLVIT, in cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene. Reclamatia se inregistreaza la centrul SOLVIT "de origine" adica centrul din statul membru cu care petentul prezinta o legatura administrativa. Centrului SOLVIT "responsabil" adica centrul din statul membru unde a aparut problema. Acesta trebuie sa confirme primirea dosarului, in termen de 7 zile si sa-l trimita organului administrativ competent. In cazul in care nu accepta dosarul de reclamatie, centrul responsabil trebuie sa motiveze refuzul, care va fi inscris, automat, in baza de date. Dupa confirmarea acceptarii sesizarii, in baza de date va fi inscris termenul de solutionare care este de maxim 10 saptamani. Reteaua SOLVIT cuprinde in prezent 30 de centre nationale care sunt constituite in cadrul administratiei publice a fiecaruia dintre cele 27 de state membre ale UE si a celorlalte trei state din SEE (Norvegia, Islanda si Liechtenstein).
Pentru ca un dosar sa poata fi analizat de SOLVIT trebuie intrunite urmatoarele conditii: sa fie vorba de neaplicarea sau aplicarea necorespunzatoare a dreptului comunitar de catre administratia unui stat membru; sa fie vorba despre un caz transfrontalier si sa nu existe deja o actiune in justitie pentru solutionarea sa.
Caracterul transfrontalier nu presupune ca petentul sa se afle in alt stat membru decat cel unde a aparut problema. Este suficient sa existe un element de extraneitate care sa poata face aplicabile prevederile dreptului comunitar.
Cum se depune o reclamatie precum si formularul in limba romana sunt postate pe site-ul Departamentul pentru Afaceri Europene www.dae.gov.ro.
Colaborarea dintre SOLVIT Spania si SOLVIT Austria a ajutat un roman sa-si continue activitatea de sofer de autocar pe ruta Romania-Spania. Centrul SOLVIT Romania functioneaza la sediul Guvernului, pe str. Apolodor 17, latura Nord, sector 5 Bucuresti, tel. 40213353495, e-mail: solvit@dae.gov.ro.