» Joburile din zona serviciilor sunt considerate de expertii in resurse umane cele mai rezistente pe piata muncii. Explicatia este simpla: practicarea cu pasiune a unor meserii ce par la prima vedere "banale", precum camerista, ospatar, casiera sau motostivuitorist, contribuie masiv la succesul afacerilor.
O casiera la care "merge" randul struna, un vanzator care te determina sa cumperi o pereche de pantofi sau un ospatar care te face sa revii la restaurant sunt personaje care par marunte in "jocul" unei afaceri. Specialistii in resurse umane atrag insa atentia ca, in piata muncii, rolul acestor actori este extrem de important. Practic, de el tine bunul mers al business-ului.
Astfel de joburi sunt intalnite cu precadere in domenii precum hotelier, vanzari, relatii cu publicul, call-center, curierat. "De regula, asemenea meserii, rezistente pe piata muncii si pe fondul crizei, sunt cele in care se lucreaza cu clientii si in care atentia la detalii conteaza extrem de mult", spune Nicoleta Udrea, directorul de resurse umane al companiei Skill Team, din Bucuresti.
Un exemplu potrivit este agentul de vanzari, unde interactiunea cu publicul face parte din "fisa postului". "De foarte multe ori, clientii vad imaginea companiei reflectata chiar in comportamentul acestuia. Degeaba ai strategii de marketing sau de vanzari bine gandite daca nu ai oamenii potriviti cu care sa le aplici. De aceea, asa cum un om potrivit si instruit corespunzator din acest departament poate juca un rol esential in fidelizarea clientilor, tot asa un om nepotrivit si nepregatit poate dauna reputatiei companiei", explica Sotiris Karagiozidis, managing partner al companiei Human Capital Solutions din Bucuresti.
El spune ca un simplu asistent de vanzari nepregatit, dar care vine in contact cu publicul, poate duce la pierderea clientilor si, in cele din urma, chiar a afacerii.
"Este de ajuns ca secretara sa omita sau sa transmita eronat o serie de informatii sau, pur si simplu, sa incurce agenda directorului general, pentru ca efectele sa fie cu adevarat neplacute pentru firma", subliniaza si Adina Stroe, consultant al firmei de recrutare VON Consulting, din Bucuresti.
si motostivuitoristul este o veriga importanta in lantul unei afaceri. "O simpla manevrare gresita a utilajului poate duce la pierderi imense", explica Nicoleta Udrea.
Ospatarul face clientul sa revina
In industria HoReCa, spun expertii in resurse umane, lucratorii de la "baza" conteaza foarte mult in succesul afacerii. "Un ospatar amabil si placut este un motiv in plus sa revii la restaurant", subliniaza Cristina Postolache, directorul firmei de recrutare Skill Team.
Conteaza foarte mult modul de a fi al ospatarului si atitudinea pe care o are acesta fata de munca. "In recrutarea unui ospatar este mai importanta atitudinea candidatilor decat experienta. si asta pentru ca o astfel de persoana trebuie sa acorde intreaga sa atentie clientului, astfel incat acesta sa se simta bine primit, bine servit. El trebuie sa zambeasca, sa fie amabil, sa comunice. Zambetul aduce clientul inapoi. De aceea este foarte important ca ospatarul sa inteleaga exact care este rolul sau", spune Camelia Buburuz, directorul de resurse umane al Hotelului J.W. Marriott, din Capitala.
Mecanicul ocupa un post-cheie
Tot in zona de servicii, posturi-cheie sunt cele de mecanic la service sau de bona. Un mecanic priceput poate pune pe roate un service auto, dar la fel de bine il poate lasa pe butuci. "O casiera care vine doar «la munca», fara pic de tragere de inima, «reuseste» sa alunge clientii, pe cand una la care «coada se misca» struna contribuie la prosperitatea afacerii", spune Oana Mosoiu, consultant in recrutare al companiei Ascent Group, din Bucuresti. Ea considera nemuritoare joburi ca frizer, coafeza, bucatar, ospatar sau croitor atata vreme cat sunt practicate cu pasiune.
Alt job nemuritor, spune experta in resurse umane Mihaela Forgaciu, este cel de agent de vanzari din zona sectorului de distributie a bunurilor de larg consum. Acesta preia comenzi de la magazine si apoi livreaza marfa.
Totodata, pastreaza relatia cu magazinele in privinta stocului necesar. Uneori se ocupa si de aranjarea marfii pe raft. "Consider ca este un post important deoarece volumul vanzarilor si succesiunea corecta si eficienta a livrarilor inseamna cifre pentru compania care vinde. Ineficienta acestui angajat conduce la cifre mici si evident la pierderi pentru firma vanzatoare", explica Mihaela Forgaciu.
Tot un post-cheie, pe care, din pacate, multi il desconsidera, mai spune Sotiris Karagiozidis, este cel de contabil. "Orice greseala a unui contabil nepriceput poate cauza companiei mari pierderi financiare", precizeaza expertul.
"Spalatorul de vase, important ca managerul"
Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante "La Mama" si al lantului de cafenele "Cafepedia", considera ca nu exista meserii fara importanta. "Meseria de spalator de vase este la fel de importanta ca si cea de manager. In afacerea mea, fara aceasta meserie, mi se blocheaza activitatea. Nu o singura data am spalat vasele intr-unul dintre restaurantele mele si nu am avut motiv de rusine", afirma Catalin Mahu.
De altfel, "La Mama" are bucatari care au inceput ca spalatori de vase, precum si manageri de restaurante care au fost, tot in interiorul companiei, ospatari. "Napoleon spunea ca in ranita fiecarui soldat exista un baston de maresal. Cred ca este de datoria conducatorului sa gaseasca acel baston si omul potrivit pentru el…".
» Menajera nu este doar femeia de serviciu
Spre deosebire de alte meserii, cea de menajera este de ajutor si pentru a avea o familie fericita. "Atunci cand vii de la serviciu si esti obosit, nu prea iti mai arde de calcat, spalat si gatit. si de aici apar neintelegerile intre soti. De aceea se poate spune ca menajera salveaza casnicia", sustine Antoaneta Istrate, directorul Agentiei de babysitting si menaj Antoanette Services, din Capitala.
Ea spune ca o menajera nu este o simpla femeie de serviciu: "Trebuie sa stie sa citeasca etichetele hainelor, pentru a nu le calca sau spala gresit, sa utilizeze corect produsele de curatat, sa fie ordonata".
Secrete de cameriste
Intr-un hotel, mai cu seama intr-unul de cinci stele, cameristele sunt personaje principale, chiar daca trebuie sa fie nevazute si neauzite. Intr-o astfel de meserie, spune Camelia Buburuz, director de resurse umane la J.W. Marriott, pentru a fideliza clientul, trebuie sa stii sa-i creezi confortul de care nevoie. "De aceea o camerista trebuie sa aiba spirit de observatie ascutit, sa fie foarte atenta la detalii, ordonata, sa aiba capacitatea de a face rapid lucrurile si sa poata lucra sub presiune", descrie Camelia Buburuz portretul cameristei ideale.
La J.W. Marriott din Bucuresti sunt 30 de cameriste care au, categoric, doua caracteristici comune: veselia si atitudinea pozitiva.
De altfel, fetele spun ca se simt foarte bine la serviciu, in luxosul hotel. Silvia Sanduleasa, supervizor, spune ca si-a determinat cateva prietene sa lucreze aici, cu doar o singura fraza: "E de munca, dar este foarte frumos". Intr-o astfel de meserie, subliniaza si camerista Maria Virlan, conteaza foarte mult "sa fii organizata, agera, sa ai spirit de observatie, sa stii engleza si sa fii bine dispusa".
Angajari: Unde sa trimiteTi CV-ul
» La e-mail cariere@marriotthotels.com (pentru camerista).
» La e-mail standard_chiajna@carrefour.ro (pentru motostivuitorist).
» Direct la www.citygrill.ro, sectiunea cariere sau la cv@lamama.ro (pentru ospatar, bucatar si spalator de vase).
» Direct pe www.cora.ro, sectiunea cariera (pentru casiera).
» La e-mail seat@metrotehnica.ro (pentru mecanic auto).