La nivel mondial există aproximativ 600 de programe postuniversitare de business acreditate. Taxa de şcolarizare la programele de pe piaţa internă este de circa 22.000 de euro pentru un an jumătate sau doi de studiu. Cu aceiaşi bani însă se pot găsi MBA-uri şi în străinătate. Cei interesaţi de un MBA ar trebui să realizeze o primă listă de circa 10-12 programe, în funcţie de diferiţi factori.
Astfel, ar trebui să se orienteze după bugetul de care dispun, să stabilească destul de clar ce îşi propun cu acest MBA, dar să ţină cont şi de siguranţa pe care o oferă şcoala de afaceri aleasă. La final, după ce se iau în calcul toţi aceşti factori, ar fi bine să se aleagă între patru şi şase şcoli la care să se şi aplice. Nu în ultimul rând, înainte de a realiza lista finală, trebuie să se privească lucrurile realist. Aplicaţiile nu trebuie trimise numai la şcolile de top, ci şi acolo unde se încadrează candidaţii, atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere intelectual.
O ierarhie a MBA-urilor realizată în 2010 de către publicaţia americană Financial Times mai atrăgea atenţia asupra unui alt fapt: nu este importantă numai şcoala aleasă, ci şi anul în care se termină programul. Acest lucru, după cum spuneau specialiştii de la Financial Times, poate afecta cariera, dar şi potenţialele venituri.
Mai puţine oportunităţi
Cei care au terminat MBA-uri în 2009 au văzut pe pielea lor că nu este un an tocmai bun pentru
a-ţi prezenta pe piaţa muncii diploma de absolvent cu studii importante în zona de business. 2009 a fost anul în care companiile nu ştiau cum să-şi micşoreze sau să-şi îngheţe costuri, nici pe departe să investească într-un angajat valoros. Cifrele Financial Times au arătat că dintre absolvenţii din anul 2009 care şi-au căutat un job, doar unul din cinci a şi reuşit să-şi găsească, după trei luni de la absolvire, un loc de muncă destul de convenabil. Dublu faţă de perioada de care au avut nevoie cei care au terminat un MBA în 2008. „Absolvenţii de MBA din ziua de azi înţeleg că multiplele oferte de locuri de muncă nu mai reprezintă un drept al lor. Ei au parte în continuare de joburi foarte bune, poate la fel de bune ca şi în anii trecuţi, dar nu mai au atâtea variante ca şi înainte”, a precizat Mauro Guillen, decan al Institutului Lauder de la Şcoala Wharton.
În Europa, ca şi în Statele Unite ale Americii, absolvenţii de MBA au fost cu adevărat afectaţi de criza economică globală care a lovit destul de puternic în 2009. William DeVilla de la IE Business School confirmă acest lucru: „Cererea scăzută de angajaţi cu diplome de MBA i-a afectat pe aceştia în 2009″.
Optimism în 2010
Anul 2010 ar putea fi însă unul mai optimist, dacă ţinem cont de faptul că Goldman Sachs, de exemplu, are de gând să angajeze 100 de persoane cu diplome de MBA, mai puţin decât în 2007 sau 2008, dar totuşi rezonabil. Dacă în urmă cu doi ani sectorul financiar era cel care angaja cu preponderenţă absolvenţi de MBA, profesorul Guillen de la Wharton prezice că acest lucru s-ar putea schimba. „Cred că serviciile financiare, dar şi consultanţa vor continua să angajeze şi în 2010. Totuşi, absolvenţii de MBA ar trebui să se orienteze către departamentele de dezvoltare ale companiilor.”
Creşterea veniturilor cu 200%
Obiectivele de carieră ale celor ce urmează un program în România sunt, de regulă, obţinerea unui post de conducere la nivel de top în cadrul companiilor româneşti sau multinaţionale, relaţionarea cu alţi participanţi la curs, directori în diferite domenii de activitate, deschiderea unor afaceri proprii, este de părere Bianca Ioan, director de marketing al ASEBUSS – Institutul de Administrare a Afacerilor. Conform datelor ASEBUSS, care oferă în România un program de Executive MBA, creşterile de venituri după absolvirea programului, creşteri care provin nu numai din majorările salariale, dar şi din alte beneficii acordate de către companii sau de către business-urile pornite pe cont propriu, se încadrează între 50 şi 200%. Recuperarea investiţiei pentru un cursant se poate produce chiar înainte de absolvirea programului, dacă prin participarea la un MBA va găsi un partener de afaceri sau va derula un proiect. Media recuperării investiţiei în program este de trei, patru ani.