Conform unui studiu Deloitte, familiile europene vor cheltui la sfârşitul acestui an puţin peste 500 euro în timp ce în România, potrivit unei cercetări Mednet, suma alocată în marile oraşe a urcat la 1.540 lei (346 euro), în creştere cu 20% faţă de 2012.
Sondajul Deloitte (“Xmas Survey”) a concentrat răspunsurile a peste 17.300 de consumatori din 16 ţări din vestul şi estul Europei dar Rusia şi Africa de Sud. România nu a fost inclusă în această cercetare (doar Polonia şi Cehia din ţările din regiune) astfel încât pentru comportamentul consumatorilor autohtoni ne vom raport la un sondaj Mednet cam din aceeaşi perioadă, care urmăreşte însă răspunsurile din mediul urban (Bucureşti şi oraşele cu mai mult de 100.000 locuitori-800 de interviuri telefonice ).
Primul lucru care sare în ochi înainte de a intra în structura bugetelor de Sărbători este că expansiunea cheltuielilor estimată de români (1540 lei în 2013 faţă de 1255 lei anul trecut) rivalizează doar cu cea întâlnită în cazul ucrainienilor (buget de sărbori de 374 euro-mai mare ca în România!-în urcare cu 17% faţă de 2012). Explicaţia companiei care a efectuat cercetarea de piaţă este că urcarea preţurilor a determinat în principal această ajustare în România, dar privind mai atent spre evoluţia inflaţiei considerăm că motivul trebuie căutat în altă parte: creşterea veniturilor oraşenilor, campanii promoţionale inteligente, o percepţie mai relaxată asupra crizei economice în derulare. Probabil că ultimele evenimente de la Kiev ar fi modificat şi percepţia respondenţilor ucrainieni.
Şi bugetul mediu la nivelul ţărilor incluse în sondaj este în creştere faţă de 2012, deşi numărul celor care cred că puterea de cumpărare a scăzut este mai mare decât cei care recunosc o creştere.
De ce s-au alocat mai mulţi bani în aceste condiţii? Sondajul a inclus şi o asemenea întrebare iar răspunsurile sunt simpatice: pentru a nu se mai gândi la criza economică (45%), au fost multe promoţii (35%), au crescut veniturile (27%).
A doua creştere a bugetelor din sondaj o are Rusia (+13%, 442 euro), urmată de Germania cu un plus de 6,7%. Familia din Germania nu alocă pentru Sărbători decât 399 euro, sub majoritatea statelor participante la sondaj. Un rezultat asemănător şi pentru Olanda cu 286 euro. Familia din Grecia, care şi-a subţiat bugetul de sărbători cu aproape 13% în acest an are încă 451 euro de cheltuială, o sumă onorabilă pentru o economie în criză profundă.
Pe ce cheltuie banii europenii? În medie, 31% din fonduri se duc pe mâncare, 31% pe cadouri, 21% sunt cheltuieli de socializare şi 17% pentru călătorii. În România, 600 de lei din cei 1540 merg pe mâncare (38%), 465 lei pe cadouri (30%) şi 498 lei (32%) pentru haine, încălţăminte, cosmetice. Cum se observă, românii cheltuie mai mult pe mâncare şi pe cadouri decât europenii (am presupus că mare parte din achiziţiile de haine, cosmetice sunt pentru apropiaţi). Cheltuielile pentru călătorii au fost capitol separat în sondajul din România, lor li s-a alocat un buget aparte (1524 lei) ceea ce denotă că majoritatea celor chestionaţi stau acasă de sărbători, de altfel ca şi europenii din sondajul Deloitte.
Suntem încă sub media europeană în ceea ce priveşte achiziţiile prin internet: 25% din bugetul de Sărbători se cheltuie în acest mod în marile oraşe din România faţă de o medie de 28% în cercetarea Deloitte (Germania are o cotă de 47%).
Care este prima opţiune în materie de cadouri în sondajul Deloitte? Cu două excepţii, toată lumea îşi doreşte..cash-ul. Cărţile sunt pe prima poziţie doar în Irlanda şi Luxemburg iar în Africa de Sud…ciocolata!
Topul 10 bugete de Sărbători:
1. Irlanda 894 euro
2. Elveţia 656 euro
3. Finlanda 629 euro
4. Spania 567 euro
5. Franţa 531 euro
6. Itallia 477 euro
7. Grecia 451 euro
8.Rusia 442 euro
9. Cehia 430 euro
10. Germania 399 euro