Un interviu de angajare este, de obicei, un eveniment pentru care este necesară o minimă pregătire mentală.
Cel mai simplu exerciţiu pe care îl putem face pentru a ne pregăti este să răspundem singuri la o serie de întrebări pe care credem că ni le vor adresa potenţialii angajatori în cadrul unui interviu. Pentru a ne concentra mai uşor, ajută dacă formulăm în scris aceste întrebări şi încercăm să răspundem tot în scris. Este vorba, evident, de un exerciţiu mental. Scrierea întrebărilor şi a răspunsurilor nu are rolul de a da naştere unui discurs memorat şi exersat anterior şi, în nici un caz, nu trebuie să ducă la prezentarea candidatului la interviu cu răspunsurile scrise pe hârtie.
Putem considera că interviul de angajare a fost un succes dacă acesta a atins două obiective. În urma acestui interviu am reuşit să creăm potenţialului angajator o imagine suficient de detaliată şi corectă asupra propriei experienţe profesionale şi am plecat de la interviul respectiv cu o cunoaştere detaliată a companiei şi a postului disponibil pentru care am candidat.
Comportamentele pe care ar trebui să le evităm în cadrul interviului sunt cele care nu se subscriu celor două obiective menţionate anterior, şi anume să dăm detalii nerelevante şi inadecvate, să comunicăm prea multă sau prea puţină informaţie, să punem prea multe sau prea puţine întrebări etc.
Tocmai pentru că este dificil să obţinem un echilibru între ceea ce considerăm „prea mult” şi „prea puţin”, exerciţiul menţionat anterior este de ajutor.
Un lucru pe care ar trebui să îl urmărim în cadrul oricărui interviu este sinceritatea. Majoritatea „trucurilor” pentru a crea o imagine dezirabilă nu vă vor fi de folos, întrucât este de dorit ca viitorul angajator să vă aprecieze pentru ceea ce sunteţi cu adevărat şi nu pentru o imagine care nu vă reprezintă în totalitate. Chiar dacă imaginea pe care o proiectaţi la interviu este ceea ce consideraţi că îşi doreşte angajatorul respectiv, acesta urmează să descopere ulterior angajării care este imaginea dumneavoastră reală, moment care este de dorit să nu producă nici angajatului şi nici angajatorului o mare dezamăgire.