Desi poate sa para paradoxal in contextul economic actual, totusi putem vorbi de companii care si-au majorat bugetul alocat salariilor. Acestea sunt entitati cu o strategie de resurse umane foarte bine pusa la punct si al caror management este constient ca alocarea de resurse financiare suplimentare in sensul majorarii salariilor unora dintre angajati nu reprezinta o pierdere.
"Explicatia e simpla daca avem in vedere faptul ca o companie nu poate trece de criza fara sa aiba oameni eficienti si bine pregatiti, care trebuie retinuti in firma", precizeaza Carmen Cucul, director executiv al HR Club. Pentru a pastra astfel de angajati, companiile sunt dispuse chiar sa le mareasca acestora salariile, chiar daca veniturile afacerii au scazut in contextul crizei economice.
Una dintre conditiile esentiale pe care trebuie sa le indeplineasca o companie pentru a putea sustine acest efort este reprezentata de o strategie clara privind angajatii. De asemenea, este important ca respectiva companie sa nu fi fost foarte afectata de criza, "deoarece, daca ne referim la o firma fortata sa inchida din punctele de lucru, sa vanda din proprietati sau sa reduca masiv numarul de angajati, atunci e mai dificil sa vorbim de o majorare a salariilor unora dintre salariatii ramasi", precizeaza Carmen Cucul.
Conteaza competenta
Pe de alta parte, angajatii eficienti, care isi cunosc meritele, ar trebui sa aiba curajul, chiar si pe fondul crizei, sa ceara o marire de salariu sau o avansare in functie, considera Mihaela Scarlat, consultant al companiei Advice Human Resources din Bucuresti. "Ar trebui sa se inteleaga faptul ca prin criza trec atat angajatorii, cat si angajatii, acestia din urma avand, la randul lor, rate la credite sau alte cheltuieli lunare fixe, astfel ca in relatia dintre cele doua categorii trebuie sa existe un echilibru, o intelegere reciproca", precizeaza specialistul.
Cat despre angajatorii care decid sa majoreze salariile unora dintre angajati, Mihaela Scarlat spune ca una dintre zonele in care aceasta politica se aplica este cea farmaceutica. "O firma din domeniu a anuntat, la un moment dat, o majorare a salariilor de 15-20%, cu scopul de a pastra angajatii eficienti, dar si de a atrage noi talente, lucru care reprezinta o strategie de marketing eficienta, chiar si in contextul crizei", adauga consultantul Advice.
Politica BCR
Un exemplu de companie care a actionat in sensul majorarii salariilor este Banca Comerciala Romana (BCR). Andreea Voinea, directorul executiv de resurse umane al bancii, a anuntat recent, in cadrul unei conferinte despre piata muncii in contextul crizei, ca institutia va mentine numarul de angajati la acelasi nivel in acest an si ca a majorat salariile, insa cu valori sub 10%.
"BCR isi mentine planul initial de restructurare. Vom renunta la circa 400 de joburi mai putin calificate, prin externalizarea serviciilor de IT si o parte din cash transport, in schimb, vom angaja personal specializat in managementul riscului, executori bancari, servicii de audit si control, dar si personal pentru unitatile noi", a mai spus Voinea. Planul BCR pentru 2009 este sa deschida 40-50 de unitati noi, dar si sa mentina programul de internship.
» 1.371,6 – salariul mediu net
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), salariile au crescut, in primul trimestru al lui 2009, cu 16,7%, comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, in contextul unei scaderi economice de 6,4%, inregistrata in aceeasi perioada.
In cifre, castigul salarial mediu net pe economie a fost de 1.371,6 lei, in primele trei luni ale anului, fata de 1.175,3 lei, cat era in aceeasi perioada a anului trecut.
In euro, cresterea inregistrata este nesemnificativa din cauza diferentei de curs valutar intre moneda nationala si euro.