Networkingul, un mod de promovare atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală, poate oferi şansa găsirii unui job sau a unui partener de afaceri.
Cum multe joburi vacante sunt cunoscute doar de către cei din interiorul unei organizaţii, o referinţă sau un pont la momentul potrivit poate fi o ocazie bună pentru găsirea unui loc de muncă. „Networkingul se practică în recrutare, atât în căutarea de joburi de către candidaţi, cât şi în selectarea candidaţilor de către angajatori”, precizează Mirela Marinescu, recruitment director al grupului APT. Networking reprezintă un concept care poate fi adaptat cu succes în găsirea unui loc de muncă pe baza dezvoltării unei largi reţele de cunoştinţe. „Dacă «network» înseamnă reţea, legătură, atunci «networking» înseamnă construirea unei reţele”, explică Ana-Maria Vigaru, manager Viany Consulting, care crede că, dacă în viaţa privată apelăm la cunoştinţe şi rude pentru a primi un sfat sau o recomandare, putem face acest lucru şi pe plan profesional.
Oferiţi recomandări
„Networkingul mai semnifică şi alegerea interdependenţei în locul izolării, astfel încât pune în contact oamenii şi informaţia în beneficiul reciproc al tuturor celor implicaţi”, completează Vigaru. În plus, Diana Andreescu, managing partner Global HR, specifică faptul că networkingul reprezintă socializare şi că este benefic atât timp cât ştim ce dorim să obţinem de la o astfel de reţea şi cum să o gestionăm în timp. Pentru a putea întreţine o astfel de reţea, participanţii trebuie să respecte anumite „reguli”, care le pot creşte beneficiile în cadrul acesteia. „Regula de bază este seriozitatea. Sinceritatea şi comunicarea directă duc, de asemenea, la un networking eficient şi durabil”, spune Andreescu, care susţine că deschiderea pe care o manifestăm influenţează direct modul în care persoanele din reţeaua respectivă vor interacţiona.
Pe lângă asta, Ana-Maria Vigaru adaugă că o normă importantă este reciprocitatea, fără de care nu putem primi recomandări din partea membrilor anumitor grupuri, fără a oferi la rândul nostru ajutor. „Pentru a profita la maximum de beneficiile networkingului trebuie să existe o balanţă între ceea ce oferim şi ceea ce primim, dar asta nu înseamnă că trebuie să ţinem socoteala fixă a tuturor recomandărilor”, precizează Vigaru. În plus, specialistul recomandă ca, pe lângă întâlnirile formale, să încercăm şi socializarea pe alte subiecte pentru găsirea a altceva în comun pe lângă mediul profesional.
Folosiţi agenda telefonică
Construirea unei relaţii se bazează pe interacţiunea şi conexiunea între oameni cu interese comune, iar orice legătură pe care o creăm poate face parte din networkingul nostru. „Relaţiile se pot construi pe mai multe căi: întâlniri diverse pe care le avem de-a lungul timpului, comunicare prin intermediul unor portaluri online de business precum LinkedIn sau participarea la diverse evenimente”, exemplifică reprezentanta Global HR modalităţile cele mai des întâlnite în construirea unor asemenea relaţii. Criteriile pe baza cărora putem folosi networkingul în căutarea unui job sau a unei idei de afaceri pornesc de la preocupările comune. Mirela Marinescu apreciază că interesele comune bazate pe căutarea de joburi, de candidaţi, oportunităţi de afaceri sau simpla dorinţă de informare sau promovare sunt printre cele mai importante principii în vederea alăturării la o reţea.
Odată stabilite şi conştientizate aceste criterii, nu mai rămâne decât să formăm reţeaua de care avem nevoie. Ana-Maria Vigaru consideră că, în primul rând, trebuie construită sau consolidată o reţea de cunoştinţe din mediul cald: foşti colegi de facultate, rude îndepărtate, vecini, prieteni sau familie. „Punctul de plecare ar trebui să fie agenda telefonică. În medie, fiecare persoană are peste 250 de cunoştinţe, care la rândul lor au fiecare peste alte 250 de persoane. Nu vor oferi referinţe chiar toţi, dar cu cât mai mulţi, cu atât mai bine”, explică managerul Viany Consulting, care are părerea că există infinite oportunităţi pentru a stabili noi contacte. „La şedinţele şcolare, se pot întâlni posibili afacerişti, cu care se pot stabili uşor legături datorită existenţei de interese comune – copiii”, argumentează Vigaru.
Sunaţi-vă cunoştinţele de ziua lor
Păstrarea contactelor stabilite nu este o activitate foarte uşoară, cu atât mai mult cu cât timpul nu este în favoarea noastră. Dar folosirea anumitor tertipuri poate aduce beneficii nesperate pentru ambele părţi. „Un telefon de zile aniversare sau de sărbători face minuni, mai ales când persoana respectivă nu se aşteaptă, dar networkingul îşi poate face apariţia şi în dialoguri banale – principala condiţie este ca unul să facă primul pas să stabilească contactul”, crede Ana-Maria Vigaru. Cu toate acestea, Diana Andreescu spune că networkingul nu se limitează la a strânge cărţi de vizită sau contacte; ci este vorba despre o reţea în continuă mişcare, unde vizibilitatea este foarte importantă.
Networkingul poate oferi multe avantaje persoanelor implicate, de la noi joburi până la posibile noi afaceri. „Interacţiunea cu un anumit tip de oameni ne poate sprijini să ne dezvoltăm, prin aflarea de informaţii utile sau prin comunicarea cu persoane cu care împărtăşim anumite idei”, susţine Andreescu, care vede în networking şi o componentă de business foarte importantă. În acest sens, Vigaru spune că există mai multe oportunităţi prin folosirea de reţele de afaceri decât prin orice altă metodă pentru că o companie, cu cât este mai mare, cu atât este mai greu să stabileşti o legătură, dar dacă avem o cunoştinţă în interiorul acesteia, un parteneriat este în proporţie de 70% realizat. În plus, networkingul este văzut de cei mai mulţi drept un instrument eficient şi mai deloc costisitor.
„Prin networking este ca şi cum am avea o foarte mare «echipă de agenţi de vânzări» care lucrează gratis şi care poate face parte din toate ariile economiei sau chiar din diverse zone geografice ale ţării sau din străinătate”, conchide managerul Viany Consulting.
Cum căutaţi un job în reţea
Cereţi recomandări cunoştinţelor pentru întâlniri suplimentare;
Mulţumiţi-le cunoştinţelor întotdeauna pentru recomandări – e-mail-ul este indicat;
Creaţi-vă un „inventar” al tuturor realizărilor dvs. pe plan educaţional, dar şi pe plan profesional, pentru a-l oferi în cazul întâlnirii cu un posibil viitor contact;
Faceţi o listă a avantajelor pe care le-aţi oferi ca potenţial angajat;
Să purtaţi în permanenţă cărţi de vizită şi stilou;
Notaţi câteva informaţii pentru a vă aduce aminte detalii
despre o persoană pe care tocmai aţi întâlnit-o pe cartea de vizită sau într-un carneţel;
Când sunteţi parte a unei reţele online, urmăriţi mesajele pe care le trimiteţi şi răspundeţi prompt la cele primite.
Sursa: www.about.com