27 C
București
sâmbătă, 29 iunie 2024
AcasăAlegeri 2016Cum să construiţi o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea

Cum să construiţi o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea

Învăţarea este un proces continuu, iar importanţa ei pentru afacerile de astăzi nu poate fi contestată. Mai mult, dinamica proceselor economice a impus o adaptabilitate care a fost posibilă doar prin învăţare. Totuşi, adevărata provocare a constat în a apropia cât mai mult curba învăţării organizaţionale de cea a propriilor angajaţi. Acest lucru poate fi realizat prin crearea unei culturi organizaţionale care permite angajaţilor să fie extrem de bine pregătiţi şi care sunt încurajaţi de management să se dezvolte.

Business-Edu vine cu o propunere pentru managerii care sunt implicaţi în procese de learning & development şi dornici de a dezvolta o cultură organizaţională puternică, respectiv să participe la cele trei zile ale Business-Edu Forum, unde vor avea ocazia de a intra în contact cu idei, concepte, produse şi tendinţe care vor ajuta compania fiecăruia cu procese inovatoare şi eficiente.

Forumul, care va avea loc la Capital Plaza, în perioada 11-13 octombrie, este un eveniment esenţial pentru profesioniştii din industria de learning & development, de la directori generali, directori de resurse umane, până la traineri sau consultanţi, atât din companii multinaţionale, cât şi din companii furnizoare de servicii specifice.

Formatul este ­structurat pe conferinţe plenare şi ­workshopuri, unde consultanţi şi manageri, în egală măsură, vor împărtăşi audienţei ­strategiile şi instrumentele necesare dezvoltării oricărei companii. Mai mult, vorbitorii provin din companii de consultanţă, ­training şi coaching, şi din ­rândul profesioniştilor în learning & development din companii multinaţionale.

Pentru numărul din săptămâna aceasta, şapte dintre aceştia ne împărtăşesc dacă şi de ce au nevoie afacerile de astăzi de learning & development şi cum am putea crea o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea.

„Învăţarea şi dezvoltarea continuă sunt imperative ale succesului.”

Lavinia Raşcă, Director general EXEC-EDU


Au nevoie ­afacerile de ­astăzi de ­learning & ­development?

În mediul tot mai dinamic şi mai complex, competenţele se perimează într-un timp mai scurt, deci învăţarea şi dezvoltarea continuă devin imperative ale succesului. Viteza este în această perioadă o realitate care guvernează toate domeniile vieţii noastre, o alta o reprezintă bugetele tot mai restrânse. De aceea, eficienţa utilizării timpului şi banilor în procesele de transfer de competenţe este obligatorie. Aceasta presupune, în primul rând, relevanţa tematicilor alese, care să se plieze exact pe nevoile concrete organizaţionale sau personale, dar şi randamentul tehnicilor de transfer de competenţe. Metodele de lucru vor combina lucrul în clasă cu cel online.

Interactivitatea, cooperarea şi posibilitatea de a aplica imediat în practică cele învăţate printr-un orar adecvat al programelor devin imperative pentru succes. De asemenea, experienţele plăcute în timpul învăţării sunt esenţiale în a-i inspira şi a-i motiva pe participanţi să înveţe. În plus, în această perioadă dominată de fenomenul globalizării, doresc să semnalez şi necesitatea ca în toate programele de learning şi development să fie dezvoltată capacitatea oamenilor de a face faţă experienţelor interculturale.

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?

Consider că este un proces în trei paşi. Primul este articularea viziunii şi valorilor care să-i permită orga­ni­zaţiei să evolueze şi să-i inspire pe oameni să se alinieze şi să acţioneze împreună, cu toate puterile, conform acestora.

Al doilea pas constă în instituirea unor iniţiative care să accelereze procesul de perfecţionare continuă şi de adaptare la mediu a organizaţiei. Mă refer la încurajarea creativităţii, excelenţei şi consec­venţei în rezolvarea sistematică şi promptă a problemelor, în procesul de învăţare din experienţele proprii, ale altor companii şi ale clienţilor, precum şi în interpretarea corectă, dar şi în transferul cunoştinţelor dobândite.

Al treilea pas se referă la monitorizarea permanentă a utilităţii şi succesului acestor comportamente din organizaţie pentru a fi eficace, fie că e vorba de profitabilitatea ei, de cota de piaţă, de satisfacţia şi fidelitatea clienţilor sau de toate la un loc. Este absolut obligatorie recompensarea corectă a oamenilor, în funcţie de modul cum aplică filosofia şi realizează obiectivele companiei. Ei trebuie încurajaţi să se perfecţioneze şi ascultaţi când îşi exprimă opinii. Ideile lor utile trebuie recompensate cel puţin printr-o laudă şi puse în practică. 

„Ideile originale pot oferi soluţii noi, dar, pentru asta, ai nevoie de oameni să le implementeze.”

Petra Müller-Demary, Team coach, executive coachSequoia Consulting

Au nevoie afacerile de ­astăzi de learning & development?

„Schimbarea” este substantivul cel mai prezent în activitatea de zi cu zi a firmelor. Să facă faţă la schimbare, ele necesită, printre altele, multă flexibilitate. Ideile originale pot oferi soluţii noi, dar, pentru asta, ai nevoie de oameni să le implementeze. Ca să ai echipe capabile de astfel de sarcini, anumite trăsături şi calităţi umane sunt necesare. Cum poţi încuraja, în mod conştient, dezvoltarea unor astfel de abilităţi fără să îţi  ajuţi oamenii să devină mai buni? Răspunsul îl are fiecare dintre noi în tolba personală.

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?

În primul rând, conştientizăm importanţa nevoii de învăţare. Apoi, încurajăm pe cei care vin cu idei noi pentru rezolvarea unor probleme curente şi pe care îi susţinem în aplicarea şi implementarea acestora. Crearea unui climat de respect şi apreciere a efortului celorlalţi e doar pasul următor. 

„Învăţarea este un proces continuu şi nu cred că mai putem contesta importanţa ei.”

Cristian Ducu, ConsultantSmart Solutions & Support

Au nevoie afacerile de astăzi de learning & development?

Învăţarea este un proces continuu şi nu cred că mai putem con­testa importanţa ei pentru afacerile de astăzi. Dinamica pro­ceselor economice impune o adaptabilitate care este posibilă doar prin învăţare. Adevărata provocare constă în a apropia cât mai mult curba învăţării organizaţionale de curba învăţării şi dezvoltării propriilor angajaţi. O organizaţie care are angajaţi extrem de bine pregătiţi, dar care, prin politicile interne rigide şi strategia învechită, nu le permite acestora să dezvolte idei noi, este una sortită eşecului.

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?

Momentan, suntem la momentul în care trebuie să se formeze „cultura publică”, dacă pot spune aşa, care să pună presiune pe organizaţii ca să-şi schimbe cultura organizaţională înspre una orientată pe învăţare şi dezvoltare permanent. Apoi, este nevoie de conştientizare la nivelul managementului, pentru ca, atunci când mediul economic se confruntă cu o dificultate, să nu se mai taie bugetul de training şi dezvoltare a capitalului uman, ci, dimpotrivă, să se urmărească mai bine care este eficienţa sa. 

„Nu cred că există un mai mare pericol într-o organizaţie decât «amorţeala» minţii angajaţilor.”

Mihaela Feodorof, Managing partner Yourway Life&Career Counseling

Au nevoie afacerile de ­astăzi de learning & ­development?

Consider că mai ales în această perioadă, în pragul unei noi crize, afacerile se pot autosusţine prin acest tip de investiţie. Programele de dezvoltare, fie că sunt la nivel de learning, fie că se concretizează printr-un proces personalizat, sunt garoul care opreşte hemoragia de resurse: financiare şi, implicit, umane. Capitalul uman este singurul care răspunde la stimuli intrinseci şi pe care, cu un efort uneori minim, îl putem alimenta pentru drumul dificil pe care compania sau industria îl traversează.

Modul în care aceste programe vin în întâmpinarea nevoilor angajaţilor este unul diferit, căutând să anticipeze şi să pregătească terenul de acţiune pe termen lung. Strategia angajatorului care se bazează pe astfel de măsuri este validată prin sănătatea şi supleţea companiei, constituind un avantaj competitiv în piaţă.

Cum creez o cultură organizaţională care să ­faciliteze învăţarea?

Nu cred că există un mai mare pericol într-o organizaţie decât „amor­ţeala” minţii angajaţilor şi „ceaţa” prin care aceştia îşi caută drumul. Învăţarea este un proces continuu, un antre­nament permanent care are ca efect sigur „buna dispoziţie, curiozitatea şi spiritul tânăr”. Integrarea unor antrenori ai minţii printre poziţiile-cheie, pe fiecare palier organizaţional, poate fi una dintre metodele care vor fi rapid acceptate de membrii acesteia. 

„Este nevoie de o nouă abordare.”

Lilia Dicu, Executive coach, fondator LS  Institute

Au nevoie afacerile de astăzi de learning & development?

Dacă afacerile de azi au sau nu nevoie de învăţare şi dezvoltare, ne poate arăta chiar dorinţa de a obţine rezultate specific diferite ale organizaţiei. Este adevărat că, în urma reaşezării economice, bugetele sunt mai strânse, personal mai puţin, iar obiectivele din ce în ce mai înalte. În aceste context, obţinând un set de rezultate diferite cu aceiaşi oameni şi aceleaşi abilităţi, cred că este foarte provocator, iar adesea pe de-adreptul de neatins. Astfel, este nevoie de o nouă abordare şi mai ales cea de a-i ajuta pe cei cu care lucrăm să vadă noi perspective, să-şi canalizeze toate resursele pe care le deţin să obţină cu puţin mai mult. Şi, din fericire, există persoane care de o bucată de vreme fac acest lucru, fie prin livrarea de tehnici şi abilităţi noi, fie prin potenţarea a tot ceea ce are o persoană acumulat până în prezent şi redistribuirea sau folosirea altfel a tuturor cunoştinţelor, experienţelor, abilităţilor, ca să se poată facă saltul spre următorul nivel.

Cum creez o cultură organizaţională  care să faciliteze învăţarea?

Cultura organizaţională este dată, în mare, de cultura şi deschiderea oamenilor care lucrează într-o organizaţie. Deseori, ea nici măcar nu este definită. În acelaşi timp, foarte des căutarea de noi soluţii şi abordarea onestă chiar şi a celor mai dificile probleme duc nu numai la naşterea unor soluţii inovatoare, ci la crearea unui spirit de uşurinţă, unitate şi încredere ca lucrurile să se întâmple controlat, ca oamenii să contribuie împreună la ceea ce au stabilit că se va întâmpla. Cu alte cuvinte, reiterarea deschisă şi încrezătoare a provocărilor cu care se confruntă organizaţia, a stării de fapt, a obiectivelor, care câteodată sunt percepute de forţa de muncă ca fiind prea înalte, comunicarea deschisă şi relaţionarea transparentă duce la creşterea dorinţei oamenilor de a învăţa lucruri noi, de a fi inovatori şi de a folosi întreaga capacitate a organizaţiei, într-un mod nou şi creativ. 

„Cine nu se dezvoltă rămâne pe loc.”

Cristian Fertea, Trainer Academia Succesului

Au nevoie afacerile de astăzi de learning & development?

Nevoia de learning & development a devenit chiar vitală pentru existenţa unei afaceri în zilele noastre. Cine nu se dezvoltă rămâne pe loc, adică rămâne în istorie. Nevoile de învăţare sunt însă diferite în organizaţiile mici şi mijlocii faţă de organizaţiile mari. Nevoile de învăţare în organizaţiile mici şi mijlocii sunt impuse în primul rând de schimbările dramatice din ultimii ani din mediul de afaceri, iar principala nevoie de învăţare este legată de a învăţa cum se conduce cu adevărat o afacere şi cum se conduc oamenii. În organizaţiile mari, principala nevoie de învăţare şi dezvoltare, este trecerea de la o cultură bazată pe conducerea autoritară la o conducere bazată în primul rând pe leadership.

Cum creez o cultură organizaţională care să ­faciliteze învăţarea?

În primul rând, top managementul trebuie să fie implicat în procesul de învăţare, apoi e nevoie de un plan strategic de learning & development, urmat de crearea unui cadru care recompensează învăţarea şi dezvoltarea.

Pentru a crea o cultură organi­zaţională care să faciliteze învăţa­rea este nevoie de implicarea tuturor nivelelor de management dintr-o organizaţie. 

„Contextul creării şi promovării unei culturi organizaţionale care să faciliteze învăţarea există.”

Florin Lăzărică, Consultant

Au nevoie afacerile de astăzi de learning & development?

În mod cert DA. Departamentul de learning & development are ro­lul de a structura iniţiativele organizaţionale strategice de dezvoltare ale anga­jaţilor în programe concrete de training cu rezultate măsurabile. Procesul de translatare a nevoilor de dezvoltare a angajaţilor în abilităţi necesare business-ului, deşi adesea anevoios şi complex, reprezintă obiectivul oricărui departament de L&D. Similar celorlalte funcţii asociate departamentului de resurse umane, L&D susţine direcţia strategică a organizaţiei prin acţiuni şi procese complexe şi concrete. Cu cât L&D vine cu propuneri valoroase de dezvoltare a angajaţilor, aliniate la nevoile de business în context organizaţional, cu atât creşte impactul asupra performanţei companiei per ansamblu.

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?

Înainte de a răspunde la această întrebare, trebuie clarificat următorul aspect: „cui îi revine rolul de iniţiator al procesului – top mana­ge­men­tului sau angajaţilor de prim rang?”. Câmpurile de forţe se întâlnesc într-o zonă, care ar fi mai bine să fie complementară, şi nu antagonică aşa cum se regăseşte ea în multe organizaţii. Din punctul meu de vedere, ambele părţi ar tre­bui să fie factori iniţiatori ai procesului de schim­bare, fie că vorbim despre elemente de structură, fie că vorbim despre elemente ale culturii orga­nizaţionale. Învăţarea organizaţională, în viziu­nea lui Peter Senge, are loc atunci când „orga­nizaţiile oferă mai degrabă cadrul atât struc­tural, cât şi cultural prin care angajaţii îşi propun să îşi extindă nivelul cunoştinţelor, să obţină rezultatele pe care şi le doresc cu adevărat,[…] să înveţe împreună”. Cu alte cuvinte, contextul creării şi promovării unei culturi orga­nizaţionale care să faciliteze învăţarea există, dar este doar nevoie de un motor puternic care să propulseze iniţiativele în genul „we wish” (noi ne dorim – n.r.) în acţiuni specifice de forma „we must” (noi trebuie – n.r.), iar unul dintre acestea este reprezentat direct de către departamentul de L&D. 

Eveniment

Business Edu organizează cea de-a opta ediţie a Business-Edu Forum, eveniment ce stă în perioada 11- 13 octombrie sub semnul learning & development: ­„Unleashing ­performance through learning”. ­Evenimentul va avea loc la Capital Plaza, iar fiecare zi de eveniment va fi constituită din două confe­rinţe şi şase workshopuri, unde vor fi prezenţi între patru şi şase ­speakeri şi un moderator. Indiferent de nivelul de experienţă al participanţilor, acest eveniment oferă tuturor celor prezenţi posibilitatea de a ţinti spre per­formanţă şi atingerea ţintelor fiecăruia.  Evenimentul se va deschide, pe parcursul celor trei zile, la ora 9.00 şi va dura până la ora 17.30. Preţul pachetului de participare pe trei zile, care ofera acces integral la ­eveniment, este de 344 euro + TVA, iar preţul biletului de participare pentru o singură zi este de 125 euro + TVA. Pentru înscrieri şi mai multe detalii despre program, accesaţi www.business-edu.ro/LDF

Cele mai citite

Circulația tramvaielor blocată pe liniile 41 și 25. STB se îndreaptă în instanță împotriva responsabililor

O avarie la rețeaua electrică provocată de un constructor a blocat, în această dimineață, timp de peste 2 ore, circulația tramvaielor pe relația Nord-Vest...

Slovacia a rămas fără apărare antiaeriană, după ce au acordat ajutor Ucrainei

Președintele Peter Pellegrini a solicitat vineri soluții din partea NATO și a aliaților săi pentru a proteja spațiul Slovaciei, după ce țara a rămas...

Liderii UE o aleg pe Ursula von der Leyen pentru un al doilea mandat la șefia Comisiei

Liderii Uniunii Europene au convenit să o nominalizeze pe Ursula von der Leyen din Germania pentru un al doilea mandat de cinci ani în...
Ultima oră
Pe aceeași temă