La doi ani de la apariţia legislaţiei ce impune instituţiilor publice să asigure posibilitatea achitării taxelor pe internet, numărul primăriilor înregistrate în sistem este de
aproximativ 50, respectiv 1,5% din total.
La doi ani de la apariţia legii ce dă posibilitatea plătitorilor de taxe locale să îşi achite obligaţiile faţă de primării pe internet, cu cardul, Guvernul adoptă măsuri care nu vor face sistemul să funcţioneze, ci doar îl vor farda, astfel încât să semene cu cel european.
Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI) a lansat public un proiect de modificare a HG 1235/2010, act normativ care creează posibilitatea achitării obligaţiilor cu cardurile bancare pe un portal specializat, respectiv ghiseul.ro. Potrivit documentului în forma iniţială, costurile suplimentare implicate de plată, cum ar fi comisioanele bancare, sunt suportate fie de primărie, fie de plătitor.
Deoarece HG 1.235/2010 este transpunerea unei directive europene în domeniu, teama Guvernului este că ar putea fi dat în judecată de cei nemulţumiţi de faptul că unele primării îi obligă să suporte comisioanele suplimentare.
Modificarea HG 1.235/2010 este necesară pentru că există posibilitatea sesizării Comisiei Europene în legătură cu încălcarea unui act normativ care transpune în legislaţia naţională o directivă europeană, urmând ca aceasta să dispună măsuri de corectare a acestei situaţii şi aplicarea unor sancţiuni statului român.
Ca urmare, MCSI a publicat ieri o nouă formă a actului legislativ care, odată adoptată, va obliga primăriile să susţină toate costurile suplimentare.
În plus, MCSI afirmă că forma existentă permite o discriminare între contribuabilii care plătesc online taxele şi cei care le achită la ghişeu, primii, spre deosebire de ultimii, trebuind să plătească şi comisioanele bancare aferente plăţilor.
Falsa dilemă: cine plăteşte comisionul
Potrivit calendarului iniţial, în vara acestui an întregul sistem trebuia să fie pe deplin funcţional.
La acest moment există însă doar aproximativ 50 de primării înrolate, din aproximativ 3.200 de primării existente în România, potrivit portalului ghiseul.ro. În Bucureşti, din 6 primării de sector, doar 3-4 oferă posibilittatea plăţii online.
Deşi sistemul permite plata taxelor atât în formă autentificată, cât şi neautentificată, unele primării din rândul celor înregistrate nu permit decât prima formă de achitare a obligaţiilor.
„Plata în formă neautentificată s-a suspendat acum câteva luni, căci funcţiona necorespunzător. Pentru plată veniţi la primărie să luaţi pe loc un formular cu numele şi parola utilizatorului”, ni s-a explicat de la Direcţia Finanţe Publice Locale a Sectorului 6 Bucureşti. Trecerea obligaţiei de plată a comisioanelor pe umerii primăriilor de pe cei ai contribuabililor, de altfel foarte normală, nu va face însă sistemul să funcţioneze.
Explicaţie? Autorităţile locale nu pot fi sancţionate
Problema pare a fi faptul că legislaţia obligă primăriile să implementeze sistemul de plată online, însă nu stabileşte şi sancţiuni. „În prezent legislaţia nu prezintă nici o sancţiune pentru primăriile care nu respectă termenul de înrolare în sistem. Avem în vedere anumite sancţiuni şi analizăm posibilitatea modificării HG 1235/2010 în acest sens, concomitent cu simplificarea procedurilor de înrolare în sistem”, declara în martie 2011, potrivit Hotnews.ro, fostul ministru al Comunicaţiilor, Răzvan Mustea. Oficialii CNMSI, centrul naţional care gestionează această platformă de plăţi online, au declarat pentru HotNews.ro în vara acestui an că,”potrivit legii, autorităţile locale nu pot fi sancţionate”.