Studiile arata ca salariatii stiu sa se si relaxeze in timpul jobului. Ei stau de vorba cu amicii, citesc ziare, urmaresc stirile din sport si ofertele pentru masini.
Pe langa tabloide si site-uri de stiri din sport romanii cu munca de birou, care lucreaza la computer, mai "stau" in timpul programului pe bloguri, trimit e-mailuri prietenilor, pe yahoo.com si mai pierd vremea cautand pe google.com. Cel putin asa arata datele preliminare ale unei cercetari realizate de compania Amplusnet, din Targu-Mures, specializata in dezvoltarea de solutii software pentru monitorizarea activitatii la computer a angajatilor.
Preferate sunt si site-urile de social networking, precum si cele de stiri si video (youtube.com).
Studiul mai spune ca persoanele care lucreaza in IT folosesc aplicatii specifice si viziteaza site-uri de stiri cu teme din sport, bloguri sau magazine online. Angajatii din marketing sau vanzari viziteaza site-urile companiilor unde lucreaza, tabloide, magazine online sau site-uri cu oferte de masini.
Martea, ziua cea mai grea
De asemenea, s-a constatat ca activitatea incepe in medie la 30 de minute de la deschiderea calculatorului. "In urma monitorizarii, s-a observat ca martea este o zi de apogeu, inregistrandu-se cel mai mare timp activ petrecut la calculator, inclusiv ca si timp suplimentar, graficul fiind in scadere spre sfarsit de saptamana", spune Dan Gurghian, business development manager la Amplusnet.
De altfel, potrivit cercetarii, orele suplimentare nu se justifica decat in cazul a 60% din angajati, restul petrecand timpul in scop personal. De asemenea, in peste 90% din cazuri, timpul alocat pauzei de masa este depasit de catre angajati. "Media de timp activ raportat la o zi lucratoare de opt ore, este de cinci – cinci ore si jumatate", mai spune Dan Gurghian. Tot el precizeaza ca 20% din angajati petrec intre una si doua ore pe saptamana folosind aplicatii de divertisment ca Solitaire sau Zuma.
De altfel, si un studiu al BestJobs.ro spune ca 39,5% din angajatii cu acces la internet din Romania stau pe programe de tip Messenger in timpul orelor de lucru.
Ce e de facut?
Experta in resurse umane Mihaela Forgaciu spune ca varianta de comunicare pe Messenger cu colegii sau prietenii in timpul programului de lucru este discreta si poate "ascunde" usor lipsa de interes pentru actiunile de la serviciu. "Multe companii au decis sistarea posibilitatii de a folosi Messengerul, dar se pare ca angajatii romani sunt inventivi si reusesc sa gasesca metode prin care sa foloseasca nestingheriti aceasta metoda de comunicare. Companiile pierd astfel o buna parte din timpul de lucru al angajatilor", explica Mihaela Forgaciu.
Solutia pentru stoparea accesarii in interes personal a site-urilor sau a Messengerului, spune specialista, este aceea ca angajatii sa primeasca proiecte clare, la care sa aiba de lucru. "Ei trebuie sa fie suficient de incarcati pentru a nu avea timpul necesar navigarii pe net si trebuie evaluati la rezultatele in munca", spune Mihaela Forgaciu.
Ea spune ca, daca angajatii care pierd vremea pe net reusesc sa atinga rezultatele asteptate, cu greu ii va putea convinge cineva sa fie offline.
Cum va asigurati ca nu pierdeti timpul
Pentru a va asigura ca "navigatul" pe net si in timpul serviciului este doar o "deconectare", respectati urmatoarele reguli:
– timpul petrecut cu "altceva" sa nu treaca de cinci minute la fiecare ora de munca;
– dupa timpul petrecut online sa aveti o stare de spirit mai buna decat inainte;
– asigurati-va ca activitatea "extra" nu va acapareaza excesiv, astfel incat atunci cand reveniti la sarcinile de serviciu sa va ganditi fie la discutiile cu amicii, fie la noua oferta de unelte de pescuit pe care vi le puteti procura mai rapid.
Pericolul apare atunci cand aceste activitati genereaza altele, tot "extra" serviciu. In acest fel, de la cinci minute de deconectare puteti ajunge si la jumatate de zi pierduta online!
Sursa: Alina Negrea, managing partner A Plus Performance