18.1 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Ce beneficii sunt atractive pentru angajati in 2013?

Ce beneficii sunt atractive pentru angajati in 2013?

Vineri, 9 noiembrie 2012, a avut loc conferinta organizata de Medien Conferences si revista AIDA, intitulata „Compensation & Benefits” care a dezbatut aspecte importante legate de motivarea angajatilor la locul de munca. Cei care au analizat programele de compensatii si beneficii si au prezentat problemele legate de salarizare au fost: Horaţiu Cocheci, Senior Manager, HR Consulting – PWC, Sergiu Negut, Transformation Partner – Wanted Transformation Consultancy, Ionut Balintoni, Managing Partner – Qualia, Tiberiu Maier, Vicepreşedinte – Signal Iduna Asigurari de Viata, Bogdan Musat, Senior Consultant, Pointlet si Oana Datki, Director General – Consulteam si Partener, Mercer.

 

Horatiu Cocheci, Senior Manager, HR Consulting, PWC a prezentat rezultatele studiului  salarial si de beneficii PayWell realizat in ultimii 5 ani in Romania. Daca la inceputul anului specialistii anticipau o crestere salariala de 6% pentru 2012, sfarsitul anului a adus o crestere de 3,9%. Cresterea neta salariala de anul acesta este mai mica decat cea din 2011. Explicatia consta in faptul ca rezultatele trebuie corelate cu puterea de cumparare si cu cresterea economica care nu a permis companiilor sa ofere cresteri salariale mai mari, cresterea inregistrata fiind echivalenta cu rata inflatiei. Din pacate, nici in anii urmatorii salariile nu vor avea o crestere spectaculoasa.

Beneficiile non-salariale care au fost acordate in 2012 sunt in scadere la nivel macro fata de anii anteriori. Beneficiile care au crescut in acest an sunt cele de securitate si abonamentele la clinici medicale. In 2008, structura pachetului de remunerare era: 69% venit anual garantat, 20% bonus variabil, 11% beneficii.  Cel mai raspandit bonus acordat in Romania a ramas tichetul de masa. Urmatorul bonus, care inregistreaza o crestere, este abonamentul medical. Primele, tichetele, cadourile sunt in scadere.

Peste 50% dintre angajati au mers la serviciu chiar daca aveau o boala contagioasa şi peste 70% dintre ei s-au dus mers la serviciu cel putin o data fiind bolnavi, a aratat Sergiu Negut, Transformation Partner la Wanted Transformation Consultancy. Totodata, doar 4% din angajati ar fi dispusi sa vorbeasca cu seful despre problemele lor medicale, de teama ca acest subiect le-ar putea afecta cariera. Pachetele de medicina muncii au inceput sa creasca in ultimii ani. Ele includ, de obicei, un set de analize pentru preventie, consultatii, acces la analize prescrise de medici. Au inceput sa apara pachete care includ spitalizare. Sunt foarte putine companii care ofera in prezent servicii de stomatologie si optica. Pachetele difera in functie de pret, de la 1 euro la 25 de euro pentru un angajat/luna.

In prezent, companiile de stat si producatorii industriali ofera doar pachete de medicina muncii si analize de preventie, in timp ce marile companii au inceput sa se orienteze spre abonamente medicale mai complexe. Piata asigurarilor de sanatate este inca la inceput, dar se dezvolta rapid. Companiile compara doar lista de servicii si pretul, dar este relevanta si notorietatea clinicilor si a medicilor. In principiu, ar trebui comparate mai multe lucruri: accesul real al angajatilor la servicii, reputaţia medicilor, timpul de asteptare, cum functioneaza call center-ul, cum se limiteaza accesul in functie de cost, cine decide franarea consumului dupa depasirea pachetului agreat, relevanta accesului si limitarilor in functie de patologie, costurile ascunse, deductibilitate si complianta fiscala, gestiunea erorilor si exceptiilor, beneficiile diferentiatoare (marimea clinicilor, accesul la tratament pentru boli rare sau in strainatate).

Strategia de Compensation & Benefits trebuie sa se adapteze noilor realitati. Pretentiile sunt mult mai mari: nu mai mancam chipsuri, alegem mancare bio, nu mai petrecem orele suplimentare la birou, avem nevoie de un mediu curat la serviciu. Unul din principiile tot mai importante este reprezentant de work-life balance.

Tiberiu Maier, Vicepresedinte la Signal Iduna Asigurari de Viata, a realizat o scurta analiza a sistemului de sanatate romanesc, subliniind  lipsa transparentei in abordarea problemelor stringente in cadrul institutiilor publice si observand ca in Romania se cheltuieste cel mai putin din Europa pentru sanatate. In sistemul de sanatate, exista aproximativ 11.000 de medici specialisti, iar comunicarea dintre pacient si doctor este deficitara. In plus, exista o lipsa cronica de medicamente vitale si consumabile sanitare. In acest context, este normal ca piata serviciilor medicale private sa se dezvolte, ajungand in anul 2012 la nivelul a 0.5 miliarde euro. Asigurarile private de sanatate au avut o crestere de 115% in perioada 2011-2012, „o crestere demna de cartea recordurilor”.

In materie de complexitate, asigurarile private de sanatate au evoluat de la indemnizatiile zilnice de spitalizare si interventii chirurgicale, la indemnizatii pentru boli grave, la care s-au adaugat serviciile de ambulatoriu si spitalicesti. Ulterior, s-au adaugat serviciile medicale adiacente, precum cele de stomatologie si oftalmologie. Pe piata romaneasca, pretentiile au crescut din ce in ce mai mult. Nu mai este considerat valoros pentru angajati un produs care ofera doar plata indemnizatiilor.

Signal Iduna ofera pachete de asigurari de sanatate cu acoperire nelimitata, care include conditiile pre-existente din momentul 0 al asigurarii, posibilitatea accesarii serviciilor medicale intr-o retea de clinici si spitale private, dar si in institutii medicale publice. „Omul trebuie sa aiba posibilitatea sa aleaga medicul, clinica in functie de proximitate, preferinte, etc. Din experienta pe piata romaneasca, pachetele de asigurari de sanatate functioneaza, iar rata prezenteismului creste in randul angajatilor”, a declarat Tiberiu Maier. De asemenea, este importanta monitorizarea gradului de sanatate a companiei. Oamenii trebuie sa fie informati constant cu privire la pachetul de sanatate de care pot beneficia.

O strategie eficienta de Compensation & Benfits eficienta are ca beneficii: atragerea si retinerea talentelor, conducerea la anumite comportamente si rezultate, promovarea remunerarii obiective. E foarte important sa stii cum ti se calculeaza salariul si bonsurile.

Un alt studiu salarial care a ridicat multe intrebari din sala a fost prezentat de Oana Datki. Studiul se axeaza pe companii multinationale din peste 100 tari, deoarece acestea aplica politici salariale complexe.

Deloc surprinzator, studiul a demonstrat ca angajatii apreciaza cel mai mult venitul de baza. In zonele unde lucrurile au mers destul de prost, precum Irlanada, securitatea este pe locul al doilea. In Italia, programul flexibil este important. Prioritatea specialistilor din HR trebuie sa fie inovatia. Zona de beneficii este extrem de avantajoasa din punctul de vedere al costurilor in comparatie cu salariile.

Studiul a analizat si evolutia salariilor: din aceasta perspectiva, in ultimul timp, putem observa o pondere mult mai mare a valorilor salariale tinute sub control. S-au facut reduceri de costuri prin inlocuirea angajatilor care au ajuns la un nivel salarial foarte mare si prin aducerea unui om nou la un nivel salarial mai mic. Aceasta politica va continua, insa va avea ca rezultat direct scaderea nivelurilor salariale.

Rata de crestere salariala este mica in toate tarile, nu doar in Romania. In plus, desi pare mica, rata de crestere de 5% este pur o informatie statistica. Din analiza datelor, s-a  observat ca la nivelul middle managementului sunt angajate mai multe femei care au salarii mai mari in comparatie cu barbatii.

Oana Datki a prezentat si cateva trenduri creative in strategia de compensation & benefits. De exemplu, in Anglia, exista companii care dau concediu cu plata pentru operatii estetice, in Nigeria, angajatii primesc generatoare de electricitate, iar in Franta, exista companii care ofera angajatilor un concediu fara plata pentru a-si deschide afacerea proprie.

Prezentarile speakerilor au reprezentat subiecte actuale pentru managerii de resurse umane si specialistii in Compensatii si beneficii aflati in sala. Discutiile au fost moderate de Rodica Nicolae, redactorul-sef al revistei AIDA, care a reusit sa ii implice in discutie pe toti participantii, elucidand astfel toate aspectele mai putin clare care stau la baza unui plan atractiv de compensatii si beneficii.

Partenerul evenimentului a fost  Signal Iduna Asigurari de Viata.

Evenimentul s-a bucurat de sustinerea: Romania libera, Academia Catavencu, Revista AIDA, Calendar Evenimente, Ziare.com, 9 a.m., Business Live, Business 24, Ziarul de Business, Business Edu, Business Resource, RFI Romania, Wall-Street.

Despre Medien Conferences

Medien Conferences este divizia de evenimente business a grupului Medien Holding. Evenimentele Medien Conferences ofera mediului romanesc de business o platforma dinamica de dezbateri si networking.

Medien Conferences organizeaza evenimente dedicate mediului de afaceri din diverse domenii precum: energie, infrastructura & transporturi, FMCG & retail, asigurari, financiar-bancar, agricultura, IT & telecom, home&deco.
Divizia de evenimente business ofera si posibilitatea organizarii de evenimente personalizate in functie de necesitatile companiilor.
Portofoliul Medien Holding include cotidianul Romania libera, site-ul www.romanialibera.ro, saptamanalul de satira Academia Catavencu si site-ul www.acadaemiacatavencu.info, Hiparion Publishers (revistele Hiparion – „Caminul”, „Casa Mea”, „Domus” si „Planul Casei Mele”, revista de B2B „Unelte si echipamente”, site-ul www.casamea.ro), tipografia United Print, agentia de comunicare branding si corporate media Corporate Media Publishing, divizia de evenimente business Medien Conferences.

Pentru detalii, va rugam sa ne contactati la: andreea.ionita@medienholding.ro, conferences@medienholding.ro, telefon 40 372 125 239 sau sa accesati www.mhconferences.ro

Andreea Ionita
Project Executive
Medien Conferences
Phone: + 40 372 125 239
Mobile: + 40 726 153 997
Fax: + 40 212 028 269

Cele mai citite

OMS aprobă primul test diagnostic in vitro pentru mpox, sprijinind lupta împotriva epidemiei

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a autorizat vineri utilizarea primului test diagnostic in vitro (DIV) pentru mpox, o măsură esențială în combaterea epidemiei actuale,...

Elena Lasconi susține propunerile lui Nicușor Dan pentru București

Elena Lasconi și-a declarat public susținerea față de cele 20 de propuneri pentru București prezentate de Nicușor Dan, într-o postare pe Facebook. Ea a...

VIDEO. Răzvan Exarhu, scandal cu un cetățean. „Cu ce drept mă filmezi?”

Răzvan Exarhu, cunoscut jurnalist și om de radio, a fost implicat recent într-un incident public care a atras atenția internauților. Totul a început când un...
Ultima oră
Pe aceeași temă