Am stat de vorbă îndelung cu românii plecați la muncă în străinătate și am înțeles din conversațiile lor foarte clar un lucru: aceștia nu sunt obișnuiți cu faptul că își pot administra mult mai bine banii folosind internetul de pe calculator sau de pe telefonul mobil. Românii fie au reticențe în a folosi serviciile financiare online, fie întâmpină probleme pe măsură ce încep să le folosească.
Și nu e vorba doar de serviciile financiare, românii nu sunt obișnuiți cu cumpărăturile online. După ultimele statistici europene publicate de Eurostat in martie 2015, doar 6% dintre romanii cu varste intre 16 si 74 de ani au facut o comanda online in ultimele trei luni. In Europa, media este de 41%. Cele mai mari piedici sunt neincrederea in serviciile online și în furnizarea datelor de card pe Internet, neîncrederi cu care românii vin în străinătate să muncească.
Tot din cauza acestei neîncrederi, familiile de acasă pierd peste 100 de milioane de euro anual din sumele trimise de rudele din străinătate prin metode tradiționale și scumpe. Plătesc comisioane foarte mari pentru că folosesc cash, iar cursul de schimb pe care îl primesc la ghișee la fel de dezavantajos ca în aeroport.
România este pe locul 5 în topul țărilor ce primesc bani din afară, după Ucraina, Polonia, Ungaria și Serbia. Anul trecut, românii din Italia, Spania, Germania, Ungaria, SUA, Israel, UK, Canada, Austria și Franța au trimis în țară peste 4 miliarde de dolari, echivalentul a 2% din produsul intern brut al României. Însă ei folosesc preponderent servicii pe bază de cash sau direct prin bancă. Companiile de transfer de bani obișnuite sau transferurile internaționale direct prin bănci sunt fie lente, fie scumpe, fie lente și scumpe.
Acești bani sunt foarte importanți nu doar pentru că sunt munciți pe meleaguri străine cu greu, ci și pentru că aceștia ajung la familiile celor plecați în străinătate. Sumele acestea se întorc în economie prin consum direct, pentru traiul de zi cu zi, sau prin achizițiile pe care le fac, respectiv prin taxele și impozitele pe care le plătesc pentru bunurile deținute în România.
De exemplu, dacă Marian lucrează în Anglia și îi trimite Corinei în România în fiecare lună 500 de lire sterline, iar Corina ar calcula cât primește ea și cât rămâne companiilor de transfer de bani, ar constata că într-un an, Marian a plătit 400 de lire doar comisioanele. Cu TransferGo, Marian și-ar putea lua o de mașină la mâna a doua în doi ani cu banii economisiți din comisioane.
Mai mult decât atât, banii cash sunt de fapt scumpi și dacă nu trebuie să îi transferi. Banii cash nu produc dobândă, pe când la bancă, spre exemplu, în Marea Britanie, se poate să ți se ofere chiar și 4% anual pentru sume de 2000 de lire sterline. Mai mult, tot în această țară, cei care aleg să plătească facturile de utilități sau telefon mobil prin debitare directă din contul bancar primesc reduceri considerabile pe durata unui an. Nu mai punem la socoteală faptul că pentru a plăti aceste facturi cash trebuie să te deplasezi la poștă sau la sediul companiilor furnizoare.
Pentru cei care își doresc o casă într-o țară străină sau un credit, e foarte important să folosească bani cash cât mai rar. Mai bine folosești cardul de debit și plățile prin internet banking, pentru că acestea creează un istoric și arată faptul că ai venituri și cheltuieli previzibile, constante. De aceea e important ca și salariul să îți fie plătit în contul bancar, nu în mână. În ziua de azi nu se prea mai plătesc salarii cash, însă dacă ți se oferă posibilitatea, alege să îl primești prin bancă, în contul din țara în care lucrezi.
Românii din diaspora care folosesc în mod curent servicii financiare online trebuie să îi ajute pe cei din jurul lor. Numai împreună putem să construim o fundație trainică pentru diaspora digitală. Prin ei și datorită lor schimbarea se va amplifica și în România și împreună vom păși către o lume mai modernă, mai rapidă și cu servicii mai de calitate.
Merităm să fim în rând cu restul cetățenilor din Uniunea Europeană și pentru ca acest lucru să devină realitate, trebuie cu toții să contribuim la educația financiară a celor din jurul nostru.
Titus Căpîlnean, 28 ani, locuiește în Marea Britanie de 2 ani de zile, are un Executive MBA la Hult International Business School și este Country Manager pentru România la TransferGo