5.6 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăAldineSăpunul „Cheia“ se vinde la Londra cu 12 lire sterline

Săpunul „Cheia“ se vinde la Londra cu 12 lire sterline

M
arca săpunului „Cheia“ a fost înregistrată de Lipa Braunstein, care în 1886 solicita aprobarea Primăriei Galați pentru înființarea unei fabrici de lumânări pe bază de stearină. În 1901, e adăugată secția de fabricare a săpunului de pe strada Beldiman (Științei) nr. 42, numele fabricii fiind schimbat în „Apollo SAR“. Producția anuală era de 1.200 tone de săpun, principalele sortimente fiind săpun românesc, săpun rusesc marmorat și săpun de Marsilia. În 1908, fabrica avea 80 de muncitori, producția fiind condusă de Lipa Braunstein. În 1922, fabrica devine „Apollo“,  denumire sub care a funcționat și după naționalizarea din 1948, dar și după 1990. În 1901, Lipa Braunstein înregistrase și marca „săpunul Cheia“. În perioada interbelică, săpunurile de la „Apollo“ erau foarte apreciate, la concurență cu săpunurile franțuzești.

După naționalizare, comuniștii au păstrat numele fabricii, „Apollo“, și marca „Cheia“, dar nu și calitatea, pentru că miza era pe producții mari, dar săpunul „Cheia“ nu lipsea din nicio casă. În anii ‘80 fabrica avea aproape 2.000 de angajaţi.

Din afacerea de 123 de ani a rămas un maidan

După 1990, Apollo SA Galați a avut soarta tuturor societăților de stat intrate în portofoliul FPS. Deși producea deja detergenți ecologici, care câștigaseră o cotă de piață, directorii numiți politic nu au știut să administreze afacerea și firma a pierdut în competiția cu multinaționalele din domeniul detergenților.

La privatizare, Apollo SA a fost preluată de omul de afaceri gălățean Marian Băilă, care, în condițiile pieței dominate de multinaționale, în 2009 a închis fabrica și a demolat spațiile de producție. Pe locul fostei fabrici Apollo SA a rămas un maidan. Este povestea standard a brandurilor interbelice care au traversat perioada comunistă, dar n-au rezistat „tranziției“ spre nicăieri. Potrivit unui studiu realizat în 2010 de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, chiar dacă dispăruse de pe piață, notorietatea mărcii „săpunul Cheia“ era de peste 80%.

O afacere intuită în gloria din perioada interbelică

În ultimii ani, săpunul „Cheia“ a devenit o afacere de succes. Cel care a dezvoltat-o este Alin Laslo, om de afaceri din Baia Sprie, Maramureș, care a reușit cu investiții de 170.000 de euro și opt angajați să pună pe picioare o afacere prosperă. Laslo s-a bazat pe succesul pe care îl avea în perioada interbelică săpunul „Cheia“, produs la Galați: „Tehnologia tradiţională manufacturieră, la o jumătate de secol de la lansare, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, atrăgea aprecierea ofiţerilor germani, care îl asociau cu săpunurile franţuzeşti, fiind superior calitativ săpunurilor germane“. În 2010, a expirat protecţia pe marcă și Laslo a făcut demersurile pentru obținerea mărcii „Cheia“.

„În octombrie 2010 își pierduse protecția anteriorul, dar nu făcuse nimic să o prelungească. Atunci am avut un an pentru analiză, ce fac din termenul «Cheia». La sugestia unei profesoare de marketing, am gândit proiectul. Cu «X săpun» marcă de televizor nu are rost să ne punem. Doi: cu «săpunul Y» afacere de rulaj – iarăși nu are rost să ne punem. Eu aveam CV-ul de producător de săpun natural. Din 2010, sunt membru plătitor al breslei săpunarilor din Statele Unite. În documentele Eurostatului, din 2010, se prognoza o creștere foarte mare a cererii de natural în detrimentul chimicelor. Și atunci mi s-o părut potrivit ca proiectul acesta să îl continuăm mai departe pe săpun natural lucrat manual“, ne-a declarat Alin Laslo.

Noul concept, 100% natural și hand-made

În 2012 a început producţia de săpunuri „Cheia“ pe principiul hand-made şi în totalitate natural. Tehnologia folosită nu are nicio legătură cu metodele utilizate de bunici pentru a face săpun de casă, ci are la bază câțiva ani de cercetare științifică. „La ora actuală, noi, practic, procesăm informație științifică contemporană. Fără lipsă de modestie, credeți-mă, «Cheia» este o muncă titanică, de cinci ani de zile, pentru actul de dezvoltare, de creație, fără să urmăresc banul, deși aveam nevoie de bani în cercetare, pentru că mie nu mi-o dat statul nimic pe degeaba“, spune Alin Laslo, care a mai adăugat că, spre exemplu, numai pentru producerea săpunului lichid 100% natural a fost necesar un an și jumătate de cercetare în laborator: „Pentru formatul de săpun lichid pot să vă spun că a fost o cercetare dusă pe un an și jumătate până am finalizat-o, pentru că noi producem săpun lichid.

Ceea ce se vinde ca săpun lichid, dacă vă uitați pe etichetă, se numește «hands washer», «hands cleaner», dar nu se numește săpun. Sunt diferențe mari între proiectul săpunului «Cheia» și ceea ce există actualmente în afacerea de mass market și nici nu intenționăm să ducem proiectul «Cheia» spre afacerea de masă din mass market. Noi vrem să mergem mai departe ca un produs natural, elitist, luxuriant“.

Săpunurile „Cheia“ sunt vândute în Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Spania, Italia, Anglia şi Irlanda și sunt semnate contractele pentru Australia și Noua Zeelandă. Auzisem un zvon, că la Londra s-ar vinde cu 14 lire bucata, dar Laslo spune că nu-i adevărat: „Au exagerat un pic, se vinde cu 12 lire sterline“. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă