Ce au făcut de atunci și până în prezent ”mai-marii” țării? Au ridicat nepăsători din umeri. În schimb, unele administrații publie locale au înțeles cât de important este să respirăm un aer curat și au pus osul la treabă.
Să luăm ca exemplu Bucureștiul, unde traficul este infernal, există 1.000 de mașini la tot atâtea persoane, în timp ce media europeană este de 500 de mașini la 1.000 de locuitori. Benzile unice de transport în comun nu există, piste de biciclete prea puține pe străzile Capitalei, iar încurajarea transportului electric este aproape inexistentă. Toate aceste lipsuri pun Bucureștiul, din păcate, pe harta celor mai poluate capitale din Uniunea Europeană.
Deși Bucureștiul nu este văzut cu ochi buni în afara țării, schimbările în bine încep să se observe cu ochiul liber. Autoritățile locale au înțeles că e timpul să iasă din costumele scumpe și să îmbrace salopeta de muncitor. Sectoarele 3 și 4 sunt cam singurele zone unde lucurile au început să se miște în direcția bună. Spre exemplu, zona de sud a Capitalei a suferit modificări uriașe, de la lărgiri de bulevarde, crearea a mii de locuri de parcare – , fie că vorbim de cele publie, de reședință sau de tip park@ride – , spații verzi amenajate pe marile artere sau în grădinile blocurilor, până la reabilitare de blocuri, piste de biciclete și plantare de copaci.
Chiar în urmă cu câteva zile, primarul sectorului 4, Daniel Băluță anunța pe pagina sa de Facebook faptul că în sectorul pe care-l administrează, angajații de la S.C. ADP 4 S.A. au început deja plantarea a mii de arbori.
30.000 de copaci, plantați în Sectorul 4
„Au sosit pomișorii în sectorul 4, pe care colegii mei de la ADP îi vor planta în mai multe zone din sector, precum strada Luică, șoseaua Giurgiului, Olteniței sau Turnu Măgurele. Am spus-o, de nenumărate ori, că sectorul 4 trebuie să devină cea mai verde zonă din Capitală. Până la jumătatea anului viitor, pe străzile sectorului nostru vor fi plantați peste 30.000 de arbori”, ne-a declarat Daniel Băluță, primarul sectorului 4.
Mai mult decât atât, edilul încurajează folosirea mijloacelor de transport în comun prin construirea parcărilor de tip park@ride pe care le-a amenajat în apropierea stațiile de metrou Berceni, Dimitrie Leonida, Apărătorii Patriei și Piața Sudului. „Aceste parcări pe care le-am realizat la nivelul stațiilor de metrou din Sectorul 4 sunt extrem de utile atât pentru șoferii din București, cât și pentru cei care vin din afara orașului. Este cea mai bună variantă pentru a nu mai pierde timpul în trafic. Îți lași mașina într-o astfel de parcare și folosești metroul. Astfel ajungi mai repede, nu te mai enervezi în trafic, poluezi mai puțin, iar după ce ți-ai terminat treaba te întorci liniștit la parcarea unde ți-ai lăsat mașina și își continui drumul spre casă”, a ținut să precizeze Daniel Băluță.
Șoseaua Giurgiului își schimbă straiele
Una dintre cele mai importante căi de acces în Capitală, care face legătura atât cu localitățile din sudul țării, cât și cu cele care duc către frontiera cu Bulgaria, va deveni prima arteră de circulație din Sectorul 4 care va avea un covor de iarbă pe ecartamentul liniilor de tramvai. Primăria Sectorului 4 a luat această măsură pentru a reduce cât mai mult cantitatea de praf produsă de traficul foarte aglomerat din zonă, dar și pentru a crește suprafața spațiului verde din sector.
Mai mult decât atât, pentru reducerea poluării, pe Șoseaua Giurgiului a început o amplă campanie de plantare de copaci.