Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Seacă Dunărea! Navigație îngreunată de nivelul scăzut al apelor fluviului

Deși în ultimele luni a plouat destul de mult și pe multe cursuri de apă din bazinul hidrografic al fluviului au fost alerte de inundații, nivelul şi debitul Dunării sunt în scădere pronunţată, pe mai multe sectoare navigația fiind îngreunată.

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

Actualizat: 22.08.2018 - 11:33

Sunt probleme în special pe Dunărea Fluvială, unde inundaţiile care s-au produs în iunie și iulie pe unele cursuri de apă din bazinul hidrografic al Dunării au adus multe aluviuni care s-au depus pe albia Dunării, iar, acum, faptul că nivelul şi debitul sunt scăzute contribuie la acumularea acestor aluviuni. În aceste condiții, pe multe sectoare nu este asigurată adâncimea minimă de navigație recomandată de Comisia Europeană a Dunării, de 2,5 metri. Singura soluție este dragarea, scoaterea la suprafață a aluviunilor depuse. Draga „Dunărea”, a  Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați acţionează pe sectorul Dunării Maritime. După ce a dragat aluviunile aduse în zona vărsării Siretului în Dunăre, în cursul acestei săptămâni va acţiona în amonte de Prut. Şi pe Dunărea Fluvială se draghează, la km 188 în zona Gropeni, la km 308-309 la Cochirleni şi în aval de Cernavodă. Începând de luni, se va acţiona în zona Cernavodă și cu draga „Rapide Dredger 2”. Cu toate că navele speciale ale AFDJ acţionează non-stop pentru dragarea șenalului navigabil se anunță momente dificile pentru navigația pe Dunărea Fluvială, întrucât previziunile sunt pesimiste, anunţându-se în continuare scăderi de nivel şi debit. Și în amonte de sectorul românesc al fluviului, în Serbia, Ungaria, etc., s-au format praguri ce pun probleme de navigaţie.

 

Navigația, „deturnată“ pe Brațul Borcea

AFDJ Galaţi a emis un aviz către navigatori prin care  aceştia sunt înştiinţaţi că în zona Cernavodă, între km 300 şi 346, aluviunile acumulate pe fundul albiei Dunării fac să nu se mai poată trece cu navele încărcate cu marfă la întreaga capacitate, deoarece adâncimea apei este sub 2,5 metri și pentru a evita riscurile ca navele să eșueze, navigatorii sunt direcţionaţi pe ruta ocolitoare, pe Brațul Borcea. Pe sectorul Cernavodă pot naviga doar convoaiele de barje care nu au mărfuri la bord. „Datorită scăderii accentuate a cotelor  apelor Dunării pe întregul sector românesc al Dunării, navele şi convoaiele ce vor tranzita sectorul de Dunăre fluvială cuprins  între Km 300 – Km 346 vor fi obligate să se -încadreze într-un pescaj corelat cu adâncimile comunicate de către AFDJ Galați. Navele şi convoaiele cu un pescaj ce depăşesc adâncimile asigurate vor naviga pe ruta ocolitoare cuprinsă între Km 346 – Km 240”, se arată în avizul AFDJ către navigatori.

 

La Galați a reapărut „insula” din mijlocul Dunării

Scăderea nivelului Dunării este atât de mare încât, ca și în anii trecuți, în zona Galațiului a reapărut din ape un banc de nisip. „Insula” din mijlocul Dunării, lungă de peste 100 de metri şi lată de 10 metri, nu încurcă deocamdată cargourile şi convoaiele de barje care trec pe fluviu. La Galați, lățimea Dunării este de aproximativ 900 de metri și „insula” este la aproximativ 300 de metri de șenalul navigabil, a cărui adâncime este de 7,2 metri. „Nu-i nicio problemă, apare în fiecare an dacă Dunărea scade sub 200. Insula apare şi eventual se măreşte în funcţie de debitul Dunării. Dar pentru vapoarele care trec prin dreptul oraşului Galaţi nu sunt probleme, între insulă şi şenalul navigabil sunt 300 de metri. S-a întâmplat şi în alţi ani, insula apare atunci când Dunărea este scăzută, din cauza lăţimii Dunării, a vitezei curentului apei mai mică decât viteza curentului la malul drept, acolo se depun aluviuni, se formează un banc”, a explicat directorul AFDJ Galați, Dorian Dumitru. Bancul de nisip le poate da de furcă marinarilor de la Punctul Trecere Bac, unde se traveresează Dunărea cu -bacurile între Galați și județul Tulcea. „Anul trecut au fost probleme, insula nu ajungea până în dreptul Punctului de -Trecere Bac, dar se prelungea pe sub apă, erau multe -depuneri. Anul acesta situaţia se repetă. Peste câteva zile o să ocolim prin amonte, nu ştim exact cât de mult, o să luăm o decizie atunci. O dragă sapă la gura Siretului, dar sunt multe aluviuni”, a declarat şeful flotei Navrom Bac, -Grigore Crăciun. Deocamdată, pe bancul de nisip din mijlocul Dunării se adună pescărușii și tinerii amatori de o incursiune inedită. 

 

Scăderea nivelului Dunării este atât de mare încât, ca și în anii trecuți, în zona Galațiului a reapărut din ape un banc de nisip, folosit acum de câțiva tineri pentru distracție.

Comentarii

loading...