De luni, bucureştenii care folosesc transportul în comun de suprafaţă vor fi mai atent verificaţi de controlorii RATB, care vor fi însoţiţi de jandarmi şi poliţişti locali. Purtătorul de cuvânt al RATB, Constantin Tobescu, ne-a declarat că este vorba de o amplă acţiune a Regiei, care vrea să stopeze pierderile provocate de persoanele care călătoresc clandestin în Bucureşti.
Care sunt cele mai mari probleme pe care le aveţi în acest moment?
Constantin Tobescu: Lipsa facilităţilor pentru transportul public, mă refer aici la benzi proprii de circulaţie pentru autobuze sau cale proprie de rulare pentru tramvaie, îngreunează efectiv respectarea programelor de circulaţie şi timpul de aşteptare în staţie. Nu sunt benzi proprii pe majoritatea arterelor, numai pe anumite secţiuni de traseu – mă refer aici pe Splaiul Independenţei, în zona Piaţa Unirii, Piaţa Naţiunilor Unite, însă ne blocăm imediat în intersecţia următoare. Deci, în cazul în care nu va fi o gândire centralizată privind aceste benzi proprii, corelată cu prioritizare la semafoare, este foarte greu să respecţi un program de circulaţie şi să-l determini pe celălalt participant la trafic, pe posesorul de autoturism, să-şi lase maşina acasă şi să utilizeze mijlocul de transport în comun.
Aţi anunţat că veţi aplica măsuri prin care intenţionaţi să stabiliţi numărul exact de călători. Despre ce este vorba şi cum se va derula această acţiune?
C.T.: Da, într-adevăr, ne dorim ca să avem o evidenţă exactă a numărului de utilizatori ai transportului public. În sistemul actual de taxare nu este obligatorie validarea abonamentului general, fapt pentru care facem un apel la posesorii de abonamente ca sa le valideze la urcarea în mijlocul de transport. Evidenţele respective ne ajută să determinăm parcul necesar de vehicule, pe linii, pe tronsoane şi pe perioade caracteristice ale zilei.
Despre ce parc auto este vorba, câte vehicule aveţi la ora actuală şi câţi călători deserveşte RATB?
C.T.: Avem aproape 1.300 de vehicule care circulă zilnic în Capitală. În ce priveşte numărul de călători, noi nu avem o evidenţă clară în acest sens. Ştim doar numărul de validări ale călătoriilor care sunt obligatorii, în afara abonamentului general. Tocmai din acest motiv facem apel la oameni, vrem să avem o evidenţă la modul general, câţi utilizatori avem pe mijloacele de transport în comun şi, în consecinţă, să stabilim eventual şi frauda care se înregistrează. Este destul de mare, având în vedere că, la nivelul unei zile, în funcţie de gradul de încărcare al mijloacelor de transport, se înregistrează cam până la două milioane de călătorii. Am avut foarte multe reacţii din partea oamenilor corecţi, care se simt, pe bună dreptate, frustraţi de faptul că ei îşi cumpără bilet, iar alţii merg fără a-şi plăti călătoria.
Pentru că vorbiţi de fraude, au fost nenumărate sesizări în presă şi pe reţelele de socializare de cazuri de controale abuzive, excesive ale angajaţilor RATB asupra călătorilor. Cum s-ar putea găsi o modalitate de identificare civilizată a călătorilor clandestini?
C.T.: Da, într-adevăr, activitatea de control nu este tocmai în regulă, în sensul că nu avem autoritatea efectivă de a impune plata titlului de transport. Având în vedere evenimentele neplăcute înregistrate în ultima perioadă, ne dorim să întărim autoritatea de control prin cooperare cu organele statului, mă refer aici la Jandarmerie, cu care deja avem un plan în acest sens, dar şi cu Poliţia Locală. În cursul acestei săptămâni, o să iniţiem o serie de acţiuni comune, astfel încât să-i descurajăm pe călătorii care nu-şi plătesc titlul de transport, chiar dacă preţul unei călătorii este de 1,3 lei. Prin aceste acţiuni, noi nu ne dorim să amendăm călătorii, ci să-i determinăm să-şi cumpere titlu de transport pe care să-l valideze.
Cât timp vor dura aceste acţiuni de verificare şi aceste studii de impact?
C.T.: Această colaborare va dura atâta timp cât va fi necesar, până când vom avea o evidenţă clară că a scăzut numărul călătorilor neplătitori, a scăzut numărul cazurilor de conflict între organul de control şi călători, care încearcă să se sustragă de la plata călătoriei.
Aveți personal de control suficient? Câţi controlori există la ora actuală în Bucureşti?
C.T.: Din păcate, această categorie profesională – controlorii de bilete – este insuficientă, nu avem un număr destul de mare ca să acopere cererea de transport. În prezent, avem 270 de controlori care lucrează pe toata durata de funcţionare a transportului public. În ceea ce priveşte controlul pe liniile de noapte, acesta este asigurat de şofer.
Aţi făcut demersuri pentru eficientizarea activităţii RATB, pentru un mai bun confort al călătorilor pe mijloacele de transport, care, în unele cazuri, fie pe timp de vară, fie circulă fără aer condiţionat sau, iarna, fără căldură?
C.T.: Da, în ceea ce priveşte confortul călătorului, ne dorim ca strategia pe care o dezvoltăm în prezent să o construim efectiv din punct de vedere al nevoilor călătorului actual, modern, astfel încât, în colaborare cu Primăria Capitalei, să îmbunătăţim transportul în comun. 2016 va fi un an de echilibru, un an de normalitate, să ne rezolvăm problemele pe care le-am întâmpinat anul trecut, în special vizavi de parcul de vehicule, să reuşim să le scoatem din imobilizare, ca să avem un parc corect, normal, în traseu.
În 2016, ne vom aştepta la condiţii mai bune din partea RATB, la vară, pe caniculă, vom avea aer condiţionat pornit în maşinile care sunt dotate cu astfel de echipamente şi şoferii nu vor mai face economie de combustibil? Şoferii şi controlorii vor fi respectuoşi cu călătorii şi nu le vor închide uşile în nas în staţii?
C.T.: Asta ne dorim cu toţii, să avem un transport civilizat. Suntem un operator de transport cu experienţă şi trebuie să ne preocupe în mod constant acest indicator. În ce priveşte aerul condiţionat, numai jumătate din parcul de autobuze pe care îl avem în dotare are această opţiune. S-au luat deja măsuri, sunt proceduri clare în ce priveşte funcţionarea aerului condiţionat, care va porni automat, este un sistem climatronic care se declanşează la o temperatură exterioară de 24 de grade Celsius şi nu va mai fi necesară intervenţia conducătorului auto. În ceea ce priveşte tratarea sesizărilor din partea călătorilor nemulţumiţi, noi acordăm atenţie deosebită tuturor aspectelor semnalate, pentru că numai aşa putem să schimbăm anumite probleme, anumite nereguli, anumite anormalităţi, pe care încercăm să le remediem operativ.