Tallinn este, de trei luni, prima capitală din lume care a introdus gratuitatea transportului public pentru toţi cei 425.000 de locuitori.
Unii spun că experimentul din capitala Estoniei este un succes, scepticii îl numesc o „şmecherie” preelectorală costisitoare şi populistă, notează Associated Press, citat de Agerpres.
Iniţiativa i-a aparţinut primarului Edgar Savisaar, care şi-a propus să reducă poluarea şi aglomeraţia în trafic, dar şi să vină în ajutorul celor mai săraci locuitori ai capitalei.
Viceprimarul Taavi Aas afirmă că rezultatele experimentului, care va costa municipalitatea 12 milioane de euro anual, au depăşit aşteptările. Numărul pasagerilor a crescut cu 10%, iar cel al automobilelor din trafic s-a redus cu 15%, susţine autoritatea de transport din Tallinn.
Pentru a beneficia de gratuitate pe autobuze, troleibuze şi tramvaie, o persoană trebuie să facă dovada că este locuitor înregistrat al Tallinnului. În schimbul a doi euro, primeşte un card de transport, pe care trebuie să îl valideze la aparatele electronice instalate în fiecare mijloc de transport. Nevalidarea atrage o amendă de până la 40 de euro în cazul unui control.
Pe de altă parte, se aşteaptă ca programul să genereze venituri municipalităţii prin faptul că cerinţa de înregistrare aduce capitalei Tallinn tot mai mulţi locuitori plătitori de taxe.
Tallinn nu este însă un pionier al transportului public gratuit. Mai multe oraşe mici din Europa, precum Hasselt din Belgia şi Colomiers din Franţa, l-au experimentat, ca şi câteva oraşe din China. La New York, primarul Michael Bloomberg s-a gândit la aceeaşi idee. Dar Tallinn este prima capitală şi oraşul cel mai mare, după Changning din centrul Chinei, care a introdus transportul public gratuit.