1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialGrădiniţele estivale, a doua şansă la educaţie pentru copiii defavorizaţi

Grădiniţele estivale, a doua şansă la educaţie pentru copiii defavorizaţi

Copiii aflaţi în pragul sărăciei, copiii romi şi cei care sunt pe punctul de a abandona şcoala primesc o nouă şansă la educaţie prin programe de învăţare organizate în timpul verii.

Grădiniţele estivale, o iniţiativă a organizaţiei „Salvaţi Copiii„, urmăresc reducerea decalajului la învăţătură pentru tinerii aflaţi în pragul excluziunii sociale.

740 de copii din medii defavorizate beneficiază, până la mijlocul lunii septembrie, de cursuri gratuite, în cele 37 de grădiniţe estivale din toată ţara.

Programul „Educaţie preşcolară pentru copiii din medii defavorizate” se adresează cu precădere copiilor de etnie romă, întrucât ei au cele mai mari şanse să abandoneze şcoala şi se confruntă cu cele mai multe probleme rasiale, a explicat managerul de proiect Cristina Tănase, pentru România Liberă.

La grădiniţele estivale din ţară participă nu numai romi, ci copii vulnerabili din punct de vedere social, cu o situaţia financiară precară şi cu un risc ridicat de abandon şcolar, a mai precizat Cristina Tănase.

Elevii beneficiază de cursuri gratuite timp de două luni (15 iulie-15 septembrie), câte patru ore pe zi şi au masa de prânz inclusă.

După 15 septembrie, copiii care au beneficiat de cursuri sunt înscrişi la grădiniţă sau şcoală şi sunt monitorizaţi pe tot parcursul anului şcolar.

Citeşte şi Povestea copiilor care nu ştiau nici să se joace. Cum sunt „educaţi” părinţii să-şi trimită copiii la şcoală

Cursurile grădiniţelor estivale sunt disponibile în judeţele Alba, Argeş, Bacău, Botoşani, Brăila, Braşov, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vâlcea, Vaslui şi Vrancea.

Din cele 37 de grădiniţe, 10 sunt finanţate de Fundaţia IKEA, iar celelalte, din fonduri europene. Valoarea întregului proiect este de 1,8 milioane euro.

Programul “Salvaţi Copiii” se desfăşoară pe o perioadă de trei ani şi, până acum, toţi copiii care au urmat cursurile estivale s-au înscris la grădiniţă şi şcoală.

Astfel, în cei trei ani, 67 de copii au fost înscrişi la grădiniţă, 78 – în clasa I, 55 de copii- în clasa pregătitoare şi 133- în ciclul primar. 91% dintre copiii înscrişi au finalizat anul şcolar, iar 82% au avut rezultate peste medie şi au strâns foarte puţine absenţe.

Copiii care ajung cel mai des în afara sistemului de educaţie sunt cei din comunităţile sărace, din mediul rural, copiii romi şi cei cu dizabilităţi, arată un studiu din 2013 al organizaţiei UNICEF, realizat în colaborare cu Ministerul Educaţiei.

Printre factorii care influenţează cel mai mult abandonul şcolar se numără sărăcia, nivelul redus de educaţie al părinţilor, dificultatea de adaptare a copiilor la cultura şcolii, lipsa educaţiei preşcolare şi insuficienta adaptare a profesorilor la nevoile elevilor romi,

Unul din trei copii romi abandonează şcoala

70% dintre copiii din medii defavorizate sunt de etnie romă, susţine organizaţia „Salvaţi Copiii”. Totodată, 76% dintre copiii romi care au abandonat şcoala nu au frecventat grădiniţa. La vârsta de trei ani, procentul de înscriere la grădiniţă în rândul acestora este de 12 ori mai mic decât media naţională, conform unei cercetări a UNICEF din 2011.

De asemenea, între 2011 şi 2013, unul din trei copii de etnie romă a abandonat şcoala, adică 31% dintre ei, în timp ce în rândul copiilor neromi, procentul este de doar 7%, arată un studiu al Roma Education Fund Romania, dat publicităţii săptămâna trecută.

Astfel, copiii de etnie romă au un risc de şase ori mai mare decât ceilalţi să abandoneze şcoala, iar percepţia şcolii ca un mediu neprietenos sau nefamiliar este cel mai puternic indicator care explică abandonul, potrivit cercetării realizate de Roma Education Fund.

În plus, un alt studiu din 2011 arăta că 23% dintre copiii de etnie romă în vârstă de 6 ani nu vor fi încadraţi niciodată într-o formă de învăţământ, conform concluziilor organizaţiei Romani CRISS.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă