Comisia Europeana desfiinteaza granitele comertului electronic din cadrul Uniunii Europene. Prin adoptarea unei legislatii adecvate, Bruxelles-ul vrea sa construiasca o piata unica, unde acelasi produs sa fie vandut cu un pret unic indiferent de tara unde este achizitionat.
De cele mai multe ori, o persoana care doreste sa achizitioneze un produs de pe internet incearca sa gaseasca cel mai mic pret. O simpla cautare ii aduce in fata cumparatorului acelasi produs la preturi diferite. Veti spune ca acest lucru este normal, ca el se intampla si in magazinele din marile centre comerciale. Totusi, daca putem explica diferente de cativa euro, nu le putem explica pe cele de 100 de euro.
De exemplu, o camera foto semiprofesionala Panasonic – Lumix DMC-FZ18 costa 317 euro la Amazon Franta, 354 euro la Amazon Germania si 256 de euro la Amazon Marea Britanie. Este vorba de acelasi retailer, dar de filiale diferite.
Comisia Europeana doreste ca de anul viitor aceste diferente sa dispara pentru a spori mobilitatea pietei online in cadrul Uniunii Europene. In acelasi timp se doreste eliminarea interdictiilor de livrare a unor produse in cadrul UE. In momentul de fata romanii nu pot achizitiona produse electronice prin internet de pe un site din exteriorul tarii noastre. Meglena Kuneva, comisar european pentru Protectia Consumatorilor, a explicat ca acest lucru nu este normal daca se vrea o piata unica.
Granite si pentru distributie
O alta problema pe care Kuneva a prezentat-o este existenta unor reguli in ceea ce priveste distribuirea produselor in toate tarile UE. Sunt site-uri localizate in tari membre, dar care nu livreaza in statele care au aderat dupa 2004. Comisarul european a explicat ca acest lucru era normal inaintea extinderii, dar ca dupa ce acest proces a avut loc nici unul din site-uri nu si-a schimbat politica. Printre acestea se numara o serie de retaileri importanti care comercializeaza haine si incaltaminte, dar si accesorii pentru casa si gradina. "In lumea in care traim nu suntem obligati sa ne facem cumparaturile din supermarketuri si magazine in functie de aria in care locuim", a spus Meglena Kuneva.
Legea va face totusi diferenta intre magazinle locale si cele europene. Intr-o prima faza, cei care detin astfel de magazine vor putea alege sa livreze produsele fie numai in tara de origine, fie in mai multe tari. Daca un magazin online va alege a doua varianta, atunci va fi nevoit sa onoreze comenzi catre toate cele 27 de state membre.
Preturi diferite si la servicii turistice
Un caz care a atras atentia oficialilor de la Bruxelles este cel al operatorului feroviar Eurostar. Pretul biletelor pentru o cursa Londra-Paris sau Paris-Londra difera in functie de tara selectata inainte de cumparare. Astfel, pentru segmentul Londra-Paris se plateste 66 euro din Franta, 55 de euro din Marea Britanie si… 166 dolari (aproximativ 105 euro) daca doritorul cumpara din Statele Unite. Este drept ca in acest ultim caz, site-ul nu are un sistem de identificare al IP-ului (adresa calculatorului) prin care sa afle tara din care este cumparat biletul pentru a afisa, in consecinta, pretul corespunzator.
Nici companiile aeriene nu practica acelasi pret pentru anumite bilete, costul putand fi diferit in functie de tara selectata ca punct de vanzare, chiar daca este vorba de aceeasi ruta. De exemplu, pentru un bilet pe ruta Bucuresti-Manchester (via Praga) cu compania Czech Airlines, calatorii pot economisi pana la 70 de euro daca selecteaza ca tara de vanzare Marea Britanie in loc de Romania.
Creste numarul cumparatorilor
Un studiu realizat de Comisia Europeana arata ca aproximativ 150 de milioane de cetateni europeni, aproximativ 60% din populatia Uniunii, au cumparat in fiecare luna a ultimului an cel putin un produs de pe internet. Dintre acestia, 30 de milioane au cumparat produse care se distribuiau numai in anumite tari, reprezentand un procent destul de mic, ceea ce impune deschiderea granitelor pentru cumparaturile pe internet.