24.6 C
București
duminică, 22 septembrie 2024
AcasăSpecialStatul roman ramane cu jumatate din bani

Statul roman ramane cu jumatate din bani

Desi pretul de vanzare a SIDEX-ului a fost stabilit la 70,5 milioane de dolari, statul roman a incasat pana acum de la Mittal Steel numai 35 de milioane si s-ar putea sa ramana doar cu atat, pentru ca Mittal Steel nu a platit si restul, cauza fiind – se pare – un litigiu de 45 milioane de dolari intre Mittal Steel Galati si SIDEX International PLC. Trustul Mittal Steel a pierdut la Arbitraj, dar sustine ca daunele de 45 milioane ar trebui platite de statul roman. Intre timp, statul a cheltuit de la bugetul asigurarilor sociale 79 de milioane de dolari pentru restructurarea combinatului.

Musetescu a dat „la pachet” si asocierile SIDEX-ului

Pretul la care au batut palma pentru vanzarea SIDEX-ului comisia guvernamentala condusa de Ovidiu Musetescu si reprezentantii Mittal Steel a fost de 70 de milioane dolari. Primele 35 de milioane au fost platite in 2001, celelalte 35 – nici dupa 5 ani de la privatizare. Conform intelegerii, prima transa – de 35 milioane dolari – a fost platita imediat, iar cea de-a doua – care reprezenta valoarea actiunilor in care au fost transformate datoriile SIDEX-ului catre Distrigaz, Electrica, CFR Marfa, FPS etc. – trebuia achitata ulterior. Blocajul intervenit este generat de superficialitatea cu care a fost negociata de guvernul condus de Adrian Nastase aceasta privatizare. Practic, guvernul nu a dat trustului Mittal numai SIDEX-ul, ci si cele trei asocieri ale combinatului – SIDEX Trading SRL, SIDEX International PLC si SIDEX Monolitique. Spre exemplu, preluand casa de comert SIDEX Trading SRL, care devenise in 2000 proprietara Minei de calcar de la Mahmudia, Mittal Steel a devenit si proprietarul acestei mine. Prin alta asociere, SIDEX International PLC, Mittal Steel a preluat insa o situatie ce este subiect al unor controverse ce par sa blocheze plata celei de-a doua transe de 35 milioane dolari.

Un litigiu de 45 milioane dolari

Combinatul Mittal Steel a platit daune de 45 de milioane catre SIDEX International PLC, o asociere cu sediul la Londra, incheiata in septembrie 1997 intre SIDEX si trustul Balli Steel. SIDEX International PLC a actionat in instanta de arbitraj combinatul Mittal Steel pentru plata unor daune de 45 de milioane. Reprezentantii Mittal Steel sustin insa ca daunele trebuiau platite de statul roman. Conform fostului director general al Mittal Steel Galati, Narendra Chaudhary, care a preluat conducerea combinatului imediat dupa privatizare, Mittal Steel Galati a ramas in continuare actionar la International PLC din Londra, desi firma nu mai functiona din 2002. In urma unor litigii intervenite intre parteneri, SIDEX International PLC a deschis o actiune in justitie si a castigat procesul cu Mittal Steel, obtinand plata celor 45 de milioane dolari. „SIDEX International a avut multe reclamatii contra SIDEX-ului si viceversa. Era, de fapt, vorba despre un contract curent. Din moment ce reclamatii erau de ambele parti, fiind aproape identice, sumele in cauza nu au figurat in bilantul contabil al SIDEX ca fiind datorii nete. Situatia era de asa natura incat SIDEX International nu efectua plati catre SIDEX si nici SIDEX nu facea plati catre SIDEX International. Era un conflict care a fost supus arbitrajului. Dar exista o intelegere si atunci cand vor fi facute cunoscute rezultatele arbitrajului suma imputata combinatului va trebui platita de guvern”, declara, in vara lui 2005, Narendra Chaudhary. Statul ar fi trebuit sa plateasca datoriile de dinainte de privatizare, dar cum suma in litigiu cu SIDEX International PLC nu era specificata in bilantul contabil al combinatului, ele au aparut acum ca o datorie „postprivatizare”.

SIDEX-ul gratis si 45 milioane de dolari pentru restructurari?!

Oricum ar fi, statul roman iese tot in pierdere, pentru ca, luand in calcul si alte cheltuieli facute de guvernul Nastase, privatizarea SIDEX se inscrie sub deviza „mai mare daraua decat ocaua”! Desi in clauzele sociale ale contractului de privatizare se garanta ca noul patron nu va face nici un fel de disponibilizari in perioada de 5 ani in care Mittal Steel beneficiaza de facilitatile acordate de statul roman, in 2002, la cererea directorului Narendra Chaudhary si cu sustinerea lui Ovidiu Musetescu, guvernul Nastase a inceput sustinerea financiara a disponibilizarilor, prin acordarea ajutorului de somaj si a salariilor compensatorii. In primele trei etape de disponibilizari, in care au plecat din combinat aproximativ 9.300 de siderurgisti, de la bugetul asigurarilor sociale au fost cheltuite 2.225 miliarde de lei. La cursul de astazi al dolarului, inseamna 79,8 milioane dolari. Mai mult decat pretul SIDEX-ului. Daca statul primeste transa de 35 de milioane, dar va trebui sa plateasca Mittal Steel 45 de milioane pentru litigiul cu SIDEX International PLC, inseamna ca a luat pe SIDEX 35 plus 10, adica 45 de milioane si, cum a dat pe restructurari 79 de milioane, e ca si cum ar fi dat SIDEX-ul gratis si 34 de milioane de dolari pentru restructurarea sa. Daca Mittal Steel va refuza sa plateasca transa a doua pentru ca Mittal Steel a platit cele 45 de milioane pentru daune de dinaintea privatizarii, statul roman se va alege cu 35 de milioane dolari incasate pe SIDEX, dar, cum a dat cele 79 de milioane pe restructurari, inseamna ca a dat gratuit SIDEX-ul si 44 de milioane dolari pe restructurari. Pana la urma, e cam acelasi lucru! Tot „gaura neagra”, cum i se spunea SIDEX-ului.

Cele mai citite

VIDE O femeie de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte

O femeie în vârstă de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte, pe un traseu...

Președintele PNL, sesizat să ofere explicații cu privire la averea unui parlamentar liberal

Grupul de Investigații Politice (GIP) a solicitat public președintelui PNL, Nicolae Ciucă, să ofere explicații cu privire la situația averii deputatului PNL Daniel Constantin,...

Asfaltul se odihnește. Planeta ia o pauză de la viteză

22 septembrie a fost decretată Ziua mondială fără mașini Mesajul e clar și fără echivoc, descurajarea utilizării automobilului personal sau de serviciu, în favoarea deplasării...
Ultima oră
Pe aceeași temă