Nu e tocmai lesne sa te apropii de arta maestrului Paul Gherasim. Cu atat mai mult expozitia Pro Logos, deschisa in aceasta vara la Palatul Mogosoaia, il poate surprinde pe vizitator. Expozitia este dispusa pe sapte sali. Parcurgerea acestora are semnificatia unui pelerinaj. Numai ca – foarte interesant – pelerinajul incepe cu sfarsitul si, evident, se incheie cu inceputul. Astfel, abia in a saptea sala intalnim punctul de plecare al proiectului artistic, care, in cazul unei expozitii de o asemenea anvergura, nu poate fi decat mesajul christic. De data aceasta redarea coborarii de pe cruce nu este facuta intr-un mod conventional comod, ci foarte tensionat, prin crearea unei aglomeratii de trupuri care deruteaza ochiul si abia dupa deprinderea cu acel valmasag impresionant deslusim corpul Mantuitorului purtat pe brate. Asadar, de la un figurativism puternic mergem in raspar, ca intr-un fel de traseu al purificarii, spre limpezirea numelui divin. Pentru maestrul Paul Gherasim excelenta demersului artistic se rezuma intr-o perfectiune geometrica. De aceea, dupa ce-am inteles premisa sa estetic-religioasa, reusim sa invingem inconfortul surprizei. Astfel, celelalte sali sunt dominate de tablori geometrice intitulate fie Logos, fie Octogon. Nu intamplator este expus si un poem din 1982 al lui Ioan Alexandru purtand acelasi titlu. In figurile geometrice ale lui Paul Gherasim este inscrisa efigia numelui christic. Din aceasta cauza comentariile sunt de prisos. Dar elementul foarte emotionant al expozitiei il reprezinta un afis din 1972 al unei expozitii semnate tot de maestrul Paul Gherasim. Galeria care gazduia evenimentul artistic se chema Amfora si avea adresa pe str. Mihai Voda nr. 2. Vorbind cu maestrul, domnia sa ne-a spus ca afisul a fost topit deoarece expozitia, in ciuda aparentelor abstracte, avea un mesaj clar religios. Ca un fel de suplimentare a sanctiunii de atunci, peste 12 ani, in 1984, toata strada Mihai Voda a fost rasa de pe fata pamantului. Afisul respectiv are semnificatia si valoarea unei relicve spre care insusi artistul se indreapta cu pietate.
Expozitia Pro Logos de la Palatul Mogosoaia este un prilej de meditatie si de smerenie fiindca tot ceea ce inseamna de regula arta contemporana zbuciumata si contorsionata aici cunoaste un binecuvantat moment de gratie.