Potrivit unui proiect de hotărâre, vor fi modificate datele stocate de casele de marcat și cele inscripționate pe bonuri.
Pentru implementarea OUG 69/2024 privind e-Factura, Ministerul Finanțelor va modifica normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Ministerul Finanțelor a precizat că aceste modificări erau necesare în contextul adoptării OUG 69/2024 privind e-Factura.
Se va introduce „cod de identificare fiscală” în loc de „cod de înregistrare în scopuri de TVA”. Potrivit documentului emis, punctele a) și b) ale art. 43, alin 1:1, referitor la datele ce trebuie înregistrate în memoria fiscală a caselor de marcat, vor fi astfel:
a) numărul de bonuri fiscale care conțin codul de identificare fiscală al beneficiarului;
b) valoarea totală zilnică a operațiunilor și totalul taxei pe valoarea adăugată pentru bonuri fiscale care conțin codul de identificare fiscală al beneficiarului;
În plus, pe bonurile fiscale va apărea, pe lângă numărul de ordine, numărul de identificare al bonului fiscal. Astfel, proiectul înscrie așa: „Conținutul bonului fiscal, cu excepția bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de schimb valutar și de taximetrie, cuprinde cel puțin următoarele elemente: numărul de ordine, la nivelul zilei de lucru, precum și numărul de identificare al bonului fiscal”.
Și bonurile emise de casele de marcat ale magazinelor din aeroporturi, taximetre sau case de schimb valutar vor avea numărul de identificare inscripționat.
Necesitatea modificărilor
Nota de Fundamentare explică faptul că „prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura au fost modificate prevederile legale ce reglementează conținutul bonului fiscal și al raportului fiscal de închidere zilnică emise de aparatele de marcat electronice fiscale”.
Se mai precizează că scopul ”a fost reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal a codului de identificare fiscală al beneficiarului, și, în acest context, eliminarea din cuprinsul celor două documente fiscale a codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.”
Ministerul Finanțelor precizează și că aparatele de marcat utilizate în prezent de persoanele impozabile permit evidențierea codului de identificare fiscală, fără a fi necesare alte actualizări. ”În prezent, aparatele de marcat aflate în uz permit evidențierea pe bonul fiscal a codului de identificare fiscală al contribuabilului, însă informația nu este transmisă ANAF întrucât aceasta nu se regăsește și în XML-urile generate de dispozitivele fiscale.”, scrie în nota de fundamentare.