România se numără printre primii zece producători de înghețată, dar nu reușește să își acopere necesarul de consum doar cu producția locală, ceea ce duce la o creștere continuă a importurilor, arată o analiză ZF.
Datele Eurostat arată că importurile de înghețată depășesc 70 de milioane de euro anual, în timp ce producția internă se ridică la peste 95 de milioane de euro, arată o analiză a Ziarului Financiar, potrivit Mediafax.
Producția locală a înregistrat fluctuații și chiar declin în ultimii ani, pe când importurile au avut un trend ascendent.
Cei mai mari producători locali sunt Betty Ice, Alpin 57 Lux, Ice Dyp Balas, Top Gel Prod și CICOM. Dintre aceștia, doar primii patru au peste 250 de angajați și branduri puternice pe piață.
Betty Ice, deținută de Unilever, liderul pieței de înghețată, este cunoscută pentru branduri precum Magnum, Carte D’Oro și Ben & Jerry’s, însă acestea nu sunt produse local.
Unilever a consolidat această poziție prin achiziția Betty Ice. În 2023, Betty Ice Distribuție a raportat o cifră de afaceri de 290 de milioane de lei.
Brandurile de înghețată au înregistrat succes pe piața românească
În sectorul înghețatei activează și alte companii mari precum Nestle și Macromex, dar datele financiare detaliate pentru diviziile lor de înghețată nu sunt disponibile.
Froneri Ice Cream, partener licențiat al Nestle și Mondelez, a avut în 2023 o cifră de afaceri de 81,7 milioane de lei. Nestle deține brandurile Nirvana și Aloma, iar Mondelez este cunoscut pentru Milka și Oreo.