Claudio Graziano, preşedintele grupului italian Fincantieri, cea mai importantă companie de construcţie de nave în Europa, care a comandat şi Forţa Naţiunilor Unite în Liban, a decedat la 70 de ani, potrivit autorităţilor italiene, presa evocând o presupusă sinucidere, potrivit France Presse.
Graziano fusese numit în mai 2022 la preşedinţia Fincantieri, companie cu 21.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 7,7 miliarde de euro.
O armă de foc a fost găsită în apropierea corpului său la domiciliul său din Roma, precum şi o scrisoare de adio în care el evoca recenta pierdere a soţiei sale, potrivit agenţiei de presă Ansa.
Şefa guvernului Giorgia Meloni a omagiat într-un comunicat „un slujitor integru al statului, care de-a lungul întregii sale vieţi a servit cu onoare Naţiunea, Forţele armate şi instituţiile”, în timp ce preşedintele Sergio Mattarella a omagiat un „om de stat generos şi loial”.
Născut în 1953 la Torino, în nord, Claudio Graziano a intrat în armată şi s-a format la vânătorii de munte, cărora le-a rămas fidel de-a lungul întregii sale cariere militare.
El a servit în cadrul „căştilor albastre” în Mozambic în 1992, ulterior a fost ataşat militar al Italiei la Washington chiar după atentatele din 11 septembrie 2001. Graziano a servit şi în Afganistan, iar în 2007 a fost numit de secretarul general al ONU comandant al Forţei interimare a Naţiunilor Unite în Liban (FINUL).
Din 2015 până în 2018, el a fost şeful armatei în Italia şi începând din 2017 a prezidat Comitetul militar al Uniunii Europene, până la sosirea sa la Fincantieri, la câteva luni după declanşarea invaziei Rusiei în Ucraina.
Şeful diplomaţiei UE, Josep Borrell a apreciat într-un mesaj pe X că acesta a „contribuit în a da formă unei veritabile politici de securitate şi apărare comună”. „El a fost un consilier preţios în momente critice pentru securitatea UE”, scrie Borrell.
Acţiunea grupului Fincantieri, controlat de statul italian, a pierdut până la 3% la Bursa din Milano, după anunţul dispariţiei lui Graziano. S-a închis în scădere cu 1,7%, la 5 euro.
După o lungă telenovelă şi pe fondul unei rivalităţi industriale şi de capital, Franţa şi Italia au anunţat în 2021 că renunţă la un plan de preluare de către Fincantieri a companiei Chantiers de l’Atlantique (fosta STX France), care ar fi consolidat construcţia de nave de croazieră mari în faţa concurenţei din Asia.
Roma şi Paris au invocat criza sanitară, care a avut un impact asupra turismului global, dar şi o alianţă între Fincantieri şi CSCC din China pentru construirea de pacheboturi a cântărit greu în balanţă.
Accident suspect în apele teritoriale românești. O navă dinspre Ucraina a ciocnit un alt vas dar și-a continuat drumul până în Bulgaria
O navă care plecase din Ucraina, purtând pavilionul Insulelor Comore, a ciocnit un vas sub pavilionul Tanzaniei, în apele teritoriale românești, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe, apoi și-a continuat drumul și a acostat în Bulgaria, nu în România, deși fusese avariată în urma ciocnirii.
Autoritățile din România, inclusiv Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, cercetează un accident naval soldat cu scufundarea unei nave sub pavilionul Tanzaniei, în Marea Neagră, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe. Nava care s-a scufundat se numește Mohammed Z și plecase din Istanbul (Turcia) la data de 16 mai, cu destinația Sulina (România). Din motive deocamdată neelucidate, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe, Mohammed Z s-a ciocnit cu nava Michel, care plecase din Odessa (Ucraina) cu destinația Varna (Bulgaria).
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!