La o primă lectură, scenariul de film “Toate amantele președintelui,” scris de Eugen Șerbănescu și Sorin Roșca Stănescu, publicat într-o carte cu același nume, pare a-i răzbuna pe românii care au votat masiv demiterea unui președinte și s-au trezit că referendumul este invalidat, prin mecanisme oculte de putere.
Lucrarea cuprinde scene incredibile din alcovul președintelui unei țări predate la cheie hegemonului. Toate ingredientele unui thriller de succes sunt prezente în carte: tiranie, conspirații, șantaj, amantlâc, perversiuni, viol, pedofilie, lesbianism și crimă. S-ar putea spune, fără emoție: “Scenariu perfect caută regizor de faimă!” Este tradus și în engleză, de un nativ londonez, sub titlul „Presidential Vice or: A Sinking Ship of State.” Bun titlul. Mai tare decât cel românesc.
citește și: Ecoul din Palatul Szana și Regalul Brâncuși
Scene dramatice se succed în efect de mitralieră. Sabotajul politic e mai mult decât perfectul realității. Erotismul debordant dă voluptate ecorșeului politic. Scenariștii disecă – asemenea anatomiștilor – toate organismele parazitare puterii. Despotismul descris e comparabil cu cel latino-american. Intriga provoacă lectura pe nerăsuflate, vorba maestrului Ion Cristoiu.
Intră-n scenă personajele!
Personajele par la început parte dintr-o echipă. Leona e amanta principală a președintelui. Cosmina Demeter, amanta amantei președintelui, uzurpă puterea din Parchetul General. Todor e ofițerul de carieră, responsabil pentru acțiunea “răpirea din Siria.” Wolfstein e ambasadorul partenerului strategic. Golub, prieten cu arabul Hamdy, e soțul Leonei. Președintele, mare fumător și seducător de femei dornice de ascensiune politică, poartă numele de scenă Sandu Anton. Generalul Moș de la SIS (serviciul secret al președintelui), Francesca, aspirantă la șefia unei camere a parlamentului, Nora – cercetătoarea care caută turnătorii de la Securitate sunt personajele secundare, dar care particularizează răul, prin contrast. Totul e posibil, orice e permis în lumea lor fără azimut.
Scenariul filmului pe care ni-l proiectăm fiecare e despre derizoriul cumplit din alcovul prezidențial. O tușă neagră a unei administrații corupte, formată din indivizi șantajabili, curve ajunse mari personalități ale statului, reprezintă draperia pe care atârnă, precum cârnații la afumătoare, personajele de carton, care cântă-n cor: “noi suntem statul.” Tragicul înăbușe jovialul.
Erotismul – marca puterii
Trivialul domină scena. Eroticul dă greutate arhitecturii puterii. Corupția din film e radiografia perfectă a unui sistem care a distrus elite, a prădat o țară, a făcut culoar partenerilor hulpavi, doar pentru a controla un neam devenit populație. Briliant cum se prezintă jemanfișismul puterii în toată splendoarea sa. “Îi doare-n bască” de suferința victimelor sistemului.
citește și: Arheologia terorii sau despre cum arheologii au fentat teroarea comunistă
Dramaticul ucide epicul. Intriga ține publicul țeapăn în scaun. Așa-i stă bine unui scenariu bun de film. Fiindcă orice construcție bizantină se bazează pe o crimă, opera “Toate amantele președintelui” începe cu o femeie aruncată în adâncul unui stăvilar, cu decenii în urmă, sub comunism. Criminalul este nimeni altul decât Bob, devenit peste ani, în post-decembrism, omul de încredere al președintelui, bun la toate, în stare de orice.
Dosarul Jacheta era gol, plin era liftul cu senzații tari
Personajul Nora scotocește prin arhivele securității, dar “Jacheta” este goală. “Dissolve,” cum ar zice regizorul, cu scopul de a trece la o altă scenă. Leona, de departe cel mai influent și mai bine conturat personaj al poveștii, se iubește deloc în taină cu procuroarea Cosmina Demeter. La insistența vicepreședintelui Statelor Unite, al cărui fiu poate fi dovedit ca mituitor, fostul procuror general este dat afară, dar nu înainte de a fi și el mituit pentru a accepta decizia. Intră-n rol Cosmina, păpușa Leonei. Odată ajunsă pe post, uneltește cu Todor. Dușmanii trec de partea prietenilor – și invers. Parlamentul dă în clocot, stă să explodeze.
Dinamica este ciclică. La început, președintele este personajul dominator, Leona, cea dominată. În final, când zarurile sunt aruncate, Leona devine partea dominantă. Todor e principalul conspiraționist. El pare a fi beneficiarul puterii, fiindcă deține informațiile compromițătoare. Ar putea fi numit individul care știe. Știe, face și desface. Și cade totdeauna în picioare. Unde am mai văzut noi un asemenea individ? În niciun caz – în vis. Poate – în coșmar.
Citind și răscolind angoasele trecutului, ne-am adus aminte de capodopera lui Carlos Fuentes “Jilțul vulturului,” carte despre pupitrul de comandă al statului vasal Americii. Meritul autorilor scenariului românesc nu e doar că au scos din hazna toate putregaiurile puterii, ci și că au trecut bârfele de proba veridicității.
De departe, epocală e zicerea Leonei: “Puterea nu este la cel care o are, ci la care îl are pe cel care o are.”
Vocile lumii
Lansarea cărții
Lansarea volumului “Toate Amantele președintelui” va avea loc la Clubul Diplomatic, marți, 14 noiembrie, orele 12:00, cu participarea recenzenților Ion Cristoiu, Dan Andronic, Sorin Ilieșiu, Adrian Artene și a autorilor. Cartea se găsește în librăriile Cărturești și pe www.scriptplanet.ro și www.bestseller.ro.