„In fiecare om – spunea un filosof – se ascunde un copil.” Un copil cu sufletul plin de acel amestec de neastampar, curiozitate, inocenta si voie buna. De speranta. Speranta pentru noi si cei ce va sa fie. Un copil care are nevoie intotdeauna de protectia si dragostea oamenilor mari. Pentru ca, asa cum spunea poetul, generatiile se inlocuiesc si, asemenea alergatorilor, isi trec din mana in mana torta vietii.
Sub asemenea ratiuni, in anul 1954, Adunarea Generala a ONU a recomandat instituirea Zilei Internationale a Copilului, serbata de atunci, an de an, la 1 iunie. Cu prilejul acestei sarbatori consacrate viitorului, Institutul National de Statistica a dat publicitatii cateva date statistice.
Cele mai multe familii au doar un copil
La 1 ianuarie 2005, din cei 21.658.528 de locuitori ai Romaniei, 5.168.561, reprezentand 23,9% din totalul populatiei, aveau intre 0 si 19 ani. Pe grupe de varsta, situatia se prezenta astfel: intre 0-4 ani, 1.062.396 (4,9%), intre 5-9 ani, 1.107.773 (5,1%), intre 10-14 ani, 1.266.645 (5,9%), intre 15-19 ani, 1.731.747 (8,0%). La aceeasi data, 33,9% din totalul gospodariilor aveau in componenta copii; 18,9% – 1 copil, 11,4% – 2 copii, 2,3% – 3 copii, iar restul (1,3%) – 4 copii si mai multi; cele mai multe gospodarii cu peste 4 copii s-au inregistrat in zona de nord-est a tarii.
In ultimul an, cei mai multi copii s-au nascut in iulie
In anul 2004, populatia Romaniei s-a imbogatit cu 216.261 nascuti, mai multi cu 3.802 fata de anul precedent. Din numarul total al nou-nascutilor, 52,4% au reprezentat primul copil al familiei, pentru 29,4% si, respectiv, 9,0% a fost vorba de al doilea, respectiv al treilea copil, iar 9,2% dintre nou-nascuti au venit pe lume in familii avand deja 3 sau mai multi copii. In ultimul an, cei mai multi copii s-au nascut in luna iulie (20.513) si cei mai putini in luna februarie (15.859). Fertilitatea feminina inregistrata in anul 2004 a fost maxima la varsta de 27 ani pentru femeile care locuiesc in mediul urban (81,3ä) si la varsta de 22 ani pentru cele din mediul rural (112,7ä). Nivelul cel mai ridicat al fertilitatii feminine a fost consemnat in judetul Botosani (496 nascuti-vii la 1.000 femei de varsta fertila).
La un cadru didactic revin 18 copii
In anul scolar 2004-2005, majoritatea copiilor au urmat o forma de pregatire, in sistemul public sau in cel privat. Reteaua invatamantului prescolar cuprinde 5.687 gradinite si 6.942 sectii ce functioneaza pe langa alte niveluri de invatamant, cu 64.4911 copii inscrisi. La un cadru didactic revin 18 copii. 14% din copiii inscrisi la gradinite studiaza o limba moderna, majoritatea preferand limba engleza (95,7%); ponderea copiilor care studiaza o limba moderna in invatamantul privat (73,4%) este superioara celei din invatamantul public (13,2%).
Copiii sunt introdusi in tainele calculatorului inca de la o varsta frageda. Astfel, dintre cele 5,3 mii de calculatoare de care dispuneau unitatile prescolare, 4,7 mii erau destinate folosirii in procesul de invatamant, iar din totalul unitatilor de invatamant prescolar, 125 erau conectate la Internet.
Elevii din invatamantul primar si gimnazial studiaza in 6.888 unitati scolare independente, dintre care 6.859 publice, iar restul private; pe langa unele licee si grupuri scolare functioneaza alte 3.175 sectii de invatamant primar si gimnazial. Numarul elevilor inscrisi in invatamantul primar si gimnazial era de 1.975,2 mii. In invatamantul primar si gimnazial reveneau, in medie, 14 elevi la un cadru didactic: 18 elevi in invatamantul primar si 11 elevi in cel gimnazial. Din numarul total al elevilor inscrisi in invatamantul primar si gimnazial, 94,4% se pregatesc in limba romana, 5,0% in limba maghiara, 0,5% in limba germana, iar 0,1% in alte limbi ale minoritatilor nationale (slovaca, sarba, ucraineana, romanes, ceha si croata).
Reteaua invatamantului liceal este formata din 1.413 licee si grupuri scolare independente. Populatia scolara cuprinsa in invatamantul liceal era, la inceputul acestui an scolar, de 773,8 mii elevi. La un cadru didactic reveneau, in medie, 12 elevi. Aproape jumatate din numarul elevilor inscrisi in invatamantul liceal (47,8%) studiaza in unitatile cuprinse in specializarea teoretica; in cadrul specializarii tehnologice, cele mai mari ponderi ale elevilor se inregistreaza la profilurile tehnic (29,6%) si economic (10,4%).
Fetele citesc ceva mai mult decat baietii
Dar ce fac copiii atunci cand ziua de scoala s-a terminat? Ancheta asupra conditiilor de viata (ACOVI), efectuata in luna iunie 2004, da raspuns la unele intrebari in domeniu, oferind numeroase informatii interesante. 40,1% dintre copii si-au petrecut timpul liber in mod activ, practicand activitati sportive (18,2% din total copii), mergand in excursii (19,3%), reparand sau confectionand obiecte (1,5%), ajutandu-si parintii in gradina de legume (9,5%) sau ingrijind florile (7,1%). 97% dintre ei au efectuat cel putin o calatorie (de minimum 4 nopti consecutive) in Romania, iar 4,2% din copii au calatorit in strainatate. Multi dintre copii si-au folosit timpul avut la dispozitie frecventand cursuri de limbi straine (37,4%), perfectionandu-se in folosirea computerului (40,0%) sau dedicandu-se studiului muzicii, dansului sau teatrului in cadrul unor scoli de arte (17,4%). In ciuda altor tentatii, lectura a ramas o preocupare importanta pentru 62,6% dintre copiii din grupa de varsta 7-14 ani, in cadrul careia fetele citesc ceva mai mult (64%) decat baietii (61%). 13,6% dintre copiii merg la biserica saptamanal, 17,1% – lunar, 58,2% – doar cu ocazia unor evenimente sau sarbatori religioase, iar 11,1% – niciodata. Dintre formele de petrecere a timpului liber in mod pasiv, cele la care copiii au recurs mai frecvent au fost: vizionarea emisiunilor TV (94,1% din copii), vizionarea filmelor la cinematograf (28,5%), participarea ca spectatori la manifestari sportive (25,7%), vizitarea de muzee si expozitii (18,0%).