Ambasadorul Ucrainei în România, Ihor Prokopchuk, a anunțat că, în data de 3 martie 2023, va avea loc o ședință de „consultări tehnice” între România și Ucraina, în care se va discuta situația din Delta Dunării, mai ales de pe brațul Bîstroe.
Ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk, a anunțat ședința programată la 3 martie, între România și Ucraina, cu prilejul unui eveniment care s-a desfășurat la Senatul României, la data de 2 martie. Anunțul ambasadorului a venit după ce, la 1 martie, Guvernul României a aprobat decizia de a se înființa o comisie mixtă cu Ucraina, care să verifice situația mediului în regiunea frontierei comune, inclusiv situația din Delta Dunării. În urma ședinței, Executivul a transmis un comunicat în care a anunțat ce acte normative s-au aprobat. Unul dintre actele aprobate a fost următorul: „HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea Acordului între Guvernul României şi Cabinetul de Miniștri al Ucrainei privind punerea în aplicare a Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, semnat la Bucureşti, la 18 noiembrie 2022″.
Guvernul României precizează că acest Acord „va asigura atât îndeplinirea obligațiilor care revin României și Ucrainei în cadrul Convenției de la Espoo (Convenția privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier), precum și îmbunătățirea cooperării cu Ucraina în domeniul protecției mediului. De asemenea, Acordul va facilita realizarea proiectelor majore necesare pentru asigurarea în perioada următoare a resurselor energetice în această parte a Europei. Intrarea în vigoare a Acordului va reprezenta un model de cooperare ce va putea fi propus și celorlalte state vecine, fie prin încheierea unor acorduri bilaterale similare, fie prin revizuirea Acordului de la Bucureşti din 2008”.
Interesant este faptul că, în comunicatul transmis în seara de 1 martie, după ședința în care a aprobat documentul, Guvernul Ciucă nu vorbește explicit despre Delta Dunării, deși această regiune este subiectul unei controverse de mediu care a fost generată de lucrările pe care le execută Ucraina. Iată ce afirma, în seara zilei de 1 martie 2023, Guvernul României:
„Textul final al acestui acord a fost convenit în luna septembrie a anului trecut și reprezintă rezultatul unor eforturi susținute a experților din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și din Ministerul Afacerilor Externe. Potrivit acordului aprobat, va fi instituită o Comisie comună privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier, formată din câte patru membri pentru fiecare parte. Din partea română în această Comisie vor fi numiți specialiști în domeniul evaluării impactului asupra mediului, precum și al aspectelor transfrontaliere”.
Informațiile la care, acum, Guvernul României nu face referire, sunt cele privitoare la brațul Bîstroe. Acesta se află integral pe teritoriul Ucrainei dar face parte din Delta Dunării, care este zonă de frontieră. Mai precis, granița este pe brațul Chilia, iar Bîstroe este un canal de legătură între brațul Chilia și Marea Neagră. „Nota de fundamentare” a Hotărârii de Guvern preciza însă următoarele: „În proiectul părții române se propunea stabilirea, pe lângă domeniul de aplicare prevăzut de Convenție și a unui domeniu geografic, care să includă în mod obligatoriu Delta Dunării. Acordul semnat face referire expresă atât la Delta Dunării, cât și la regiunea Carpatică”.
Un senator de Tulcea, Valentin Cioromelea (AUR), a subliniat că România trebuie să continue să acorde sprijin umanitar Ucrainei, „o țară care este supusă unui război de agresiune din partea Federației Ruse”. Însă Ucraina trebuie să renunțe la „un plan care vine să distrugă mediul înconjurător, să distrugă Delta Dunării și care prejudiciază grav interesele României”.
„Trebuie să ne urmărim și noi interesul național. Iar în acest moment stoparea oricărui plan de construcție a canalului Bâstroe reprezintă, sau ar trebui să reprezinte, o prioritate„
Valentin Cioromelea,
Senator de Tulcea
Acum o săptămână, vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor, anunța că acest minister are pregătite trei nave fluviale care pot inspecta lucrările pe care le execută Ucraina pe brațul Bîstroe. Dar pentru a face o asemenea verificare, în zona ucraineană a Deltei Dunării, România are nevoie de acceptul Ucrainei, preciza vicepremierul Grindeanu.
„Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați – dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile – așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”
Sorin Grindeanu,
Ministrul Transporturilor
Potrivit datelor disponibile pe internet, Donaris 1, 2 și 3 sunt nave hidrografice. Toate aceste trei nave au fost construite în Germania.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!