Cu toate că este firma la care toți românii sunt obligați să își asigure casa, Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID S.A.) dă sume uriașe pe reclamă, cu rezultate incerte, dar secrete. Aceasta, în condițiile în care acționarii dau executivului PAID bugete la care propriile firme nu visează.
Cotidianul național “România liberă” a solicitat PAID S.A. să precizeze sumele cheltuite pentru achiziționarea de spațiu publicitar în 2021 și ce buget pentru plata reclamelor are compania pentru anul în curs.
Reprezentanții Pool-ului au oferit însă un răspuns cel puțin evaziv.
“Vă mulțumim pentru atenția acordată activității PAID. PAID este o companie de asigurare cu capital 100% privat, care se supune legilor specifice domeniului asigurărilor și supravegherii ASF și care respectă toate cerințele de legalitate și transparență. În acest sens, toate informațiile obligatorii sunt publice pe site-ul www.paidromania.ro. De asemenea, precizăm că situațiile financiare pentru anul 2021 vor fi publicate în termenele legale. În ceea ce privește solicitarea dumneavoastră, vă informăm că bugetele anuale de venituri și cheltuieli (inclusiv fondurile dedicate promovării și publicității) sunt aprobate de Adunarea Generală a Acționarilor. Rămânem la dispoziția dumneavoastră cu orice detalii necesare pentru informarea corectă a proprietarilor de locuințe, pe subiecte ce privesc asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor naturale”, se arată în răspunsul oficial al PAID, adresat cotidianului național “România liberă”.
Cu alte cuvinte, reprezentanții Pool-ului nu au oferit date legate de bugetele cheltuite pe achiziționarea de spațiu publicitar.
Totuși, campania de promovare a Pool-ului a fost foarte vizibilă anul precedent.
Ceea ce nu s-a putut evidenția este eficiența acestor campanii și de ce o companie la care oricum toți românii sunt obligați să-și asigure locuințele pentru dezastre naturale are nevoie de o astfel de promovare.
Un exemplu de cum pierde statul
Chiar dacă PAID reprezintă o societate cu capital 100%, așa cum menționează reprezentanții companiei, ținerea bugetelor cheltuite de Pool la secret poate produce pagube și statului român.
Un exemplu în acest sens ar fi îngreunarea estimării valorii acțiunilor la PAID.
Astfel s-a ajuns la procesul pe care statul, prin Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) îl are cu lichidatorul KPMG Restructuring SPRL, care gestionează falimentul Societății de Asigurare – Reasigurare Astra S.A. (Astra Asigurări), privind oferirea către Omniasig, la un preț subevaluat, a pachetului de 15% acțiuni PAID deținut de Astra Asigurări.
FGA este principalul creditor al Astra Asigurări.
În data de 19.10.2021, Tribunalul București a respins cererea FGA de anulare a procesului verbal întocmit de KPMG pentru adunarea acționarilor la Astra Asigurări în care a fost trecută ca aprobată oferta Omniasig pentru pachetul de asigurări la PAID.
FGA poate formula însă apel.
După cum a arătat, anul trecut, “România liberă”, Omniasig a oferit pe 15% acțiuni la PAID puțin mai mult decât a fost evaluat un pachet de doar 5,5%, deținut de Carpatica Asig S.A..
În defavoarea acționarilor
Este ușor de remarcat și modul în care ținerea la secret a sumelor pe care PAID le plătește pentru campanii publicitare poate cauza pierderi semnificative și acționarilor privați ai Pool-ului.
După cum a arătat Economica.net, acționarii dau executivului PAID bugete la care propriile companii nici nu visează.
Cel mai mare cumpărător de publicitate, advertoriale și proiecte speciale de presă din piața locală a asigurărilor este, în ultimii ani, nu una dintre multinaționalele care fac parte din grupuri financiare puternice, ci societatea la care toți românii sunt obligați prin lege să se asigure împotriva cutremurelor și inundațiilor, PAID S.A., după cum arată Economica.net.
Invocând acționariatul privat (deși funcționează în baza unei legi care nu doar că prevede amenzi pentru cei care nu au asigurare PAD, dar condiționează chiar și autoritățile locale și pe toți românii care vor o asigurare facultativă), firma refuză să facă publice sumele pe care le cheltuiește și, cu atât mai puțin, să explice care a fost impactul campaniilor.
Datele de piață obținute de Economica arată, totuși că rezultatele campaniilor duse de Pool au fost mediocre în cel mai bun caz.
Între timp, pe pagina PAID apar texte cu ode pentru directorul general Nicoleta Radu (foto).
Economica.net a aflat ce sume are la dispoziție pentru campanii de promovare conducerea Pool-ului.
Astfel, potrivit datelor furnizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care a interogat recent PAID în legătură cu cheltuielile sale de publicitate și impactul campaniilor asupra cifrelor de vânzare și a cuprinderii în asigurare a locuințelor, bugetul de promovare pus la dispoziție de AGA PAID se ridică la maximum 2% din cifra de afaceri.
Aceasta înseamnă, conform calculelor bazate pe datele oficiale, în jur de 640.000 de euro la nivelul anului 2020 și probabil spre 700.000 de euro în 2021.