3.7 C
București
duminică, 22 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoPrimele avioane F-16 din Norvegia vin în acest an

Primele avioane F-16 din Norvegia vin în acest an

Primele avioane de luptă F-16, de fabricație americană, dintre cele cumpărate de România din Norvegia, vor intra în dotarea Ministerului Apărării Naționale la finalul anului 2022, iar toate celelalte până în anul 2024.

România cumpără din Norvegia un număr de 32 de avioane de luptă second-hand, de fabricație americană, model F-16. Întregul program de înzestrare va costa circa 454 de milioane de euro, fără TVA. Primele trei avioane din această serie vor ajunge în România la finalul anului 2022, a anunțat șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul Viorel Pană, citat de postul național TVR.

Întregul lot de 32 de aeronave F-16 va fi în România până la finalul anului 2024. După acel moment, adică după anul 2024, România va scoate definitiv din exploatare ultimele sale avioane MiG 21 LanceR.

F-16 va înlocui definitiv MiG 21 LanceR

În acest moment, avioanele LanceR încă mai execută misiuni de Poliție Aeriană, împreună cu avioanele F-16 ale României și cu avioane trimise de alte țări din NATO. România nu are, din păcate, capacitatea să-și protejeze singură spațiul aerian. Dar acesta face parte din spațiul aerian al NATO, astfel că aliații trimit, prin rotație, aeronave în România.

La finalul anului trecut, Parlamentul României a aprobat cererea Ministerului Apărării Naționale pentru inițierea procedurii de achiziție. Aprobarea acordată de Parlament se referă la “pachetul de 32 de avioane F-16, în configurație M6.5.2 și suport logistic de la Guvernul Norvegiei și a bunurilor și serviciilor pentru modernizare de la Guvernul Statelor Unite ale Americii, necesare realizării Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție”.

Aceste avioane F-16 mai pot fi folosite zece ani

Aeronavele cumpărate acum au fost folosite de Forțele Aeriene Regale norvegiene. Oficialii politico – militari români se declară satisfăcuți de faptul că aeronavele din acest lot au compatibilități tehnice cu aeronavele din prima escadrilă F-16 deținută de România. Prima escadrilă este cea pe care România o cumpărase din Portugalia și care are, acum, baza pe aerodromul Fetești (Borcea). MApN subliniază că avioanele care vin din Norvegia au configurație superioară față de cele aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Avioanele din Norvegia vor fi însă și ele modernizate, iar această modernizare se va realiza în România.

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, preciza că fiecare avion cumpărat din Norvegia mai are o resursă de zbor de circa 2500 de ore.

“Avioanele vor fi transferate în deplină stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție de minim 10 ani, către avioanele de generația a V-a. Astfel, achiziția avioanelor de la Guvernul Norvegiei reprezintă în fapt un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate”, a anunțat MApN.
Programul avioanelor F-16 din Norvegia implică trei țări – România, Norvegia și Statele Unite. Suma de 454 de milioane de euro fără TVA, pentru care s-a primit aprobarea Parlamentului, este deocamdată cea estimată. “Resursele financiare necesare vor fi stabilite cu exactitate după inițierea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție și începerea discuțiilor cu reprezentanții Guvernului Norvegiei și Guvernului Statelor Unite ale Americii”, a explicat partea română.

Din cei 454 milioane de euro, prețul avioanelor este de circa 354 de milioane de euro. Acest preț va fi plătit Norvegiei. Diferența de 100 de milioane de euro o reprezintă “bunurile și serviciile pentru modernizarea aeronavelor care vor fi achiziționate de la Guvernul Statelor Unite ale Americii”.

Mentenanța și modernizarea se fac la Bacău

MApN a promis că la program va participa și industria aeronautică din România. Concret, se promite “executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizarea avioanelor F-16, prin operatorul economic Aerostar S.A., desemnat centru de mentenanță de către Guvernul României pentru aeronavele F-16”.

În România, Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, prin intermediul programului denumit „Avion multirol al Forțelor Aeriene”. Documentul prevede “realizarea graduală a Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție, prin continuarea dotării cu avioane F-16 transferate din excedentul altor state si constituirea unei capabilități formate din minimum trei escadrile a câte 16 avioane F-16 fiecare, necesare apărării spațiului aerian pe timp de pace, criză și război, precum și asigurării contribuției naționale la apărarea colectivă”.

Trei escadrile sunt necesare pentru apărarea României

Practic, România are deja prima escadrilă F-16, cumpărată din Portugalia, cu baza la Fetești. Celelalte două escadrile vor fi formate din avioanele cumpărate din Norvegia. Escadrila a doua va avea baza la Câmpia Turzii (județul Cluj). Pentru cea de-a treia, încă nu s-a dezvăluit poziția. Baza aeriană unde vor staționa va fi una dintre cele modernizate. Acest lucru este necesar pentru că avioanele F-16 sunt foarte sensibile.

După cei zece ani în care vom folosi aparatele F-16 din Norvegia, România va primi modelul F-35. Momentul estimat ar fi, deci, după anul 2030.

Norvegia își vinde avioanele F-16 pentru că dorește să se doteze cu avioane F-35.

„Este absolut necesar în acest moment să avem avioane. Sigur că ar trebui să avem o flotă mult mai importantă, la poziția strategică pe care o avem noi în NATO. În momentul de față atât ne putem permitem. Avem atâta securitate cât ne putem permite”

Vasile Dîncu,

Ministrul Apărării Naționale

Citiți România Liberă și pe Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Ordonanța „Trenuleț” 2024 – măsuri dure pentru echilibrarea bugetului

Pensii înghețate până la aprobarea bugetului pe 2025, salariile bugetarilor blocate la nivelul din 2024, semnale clare de austeritate pentru anul viitor Proiectul Ordonanței „Trenuleț”...

PNL în colaps financiar: Audit comandat pentru cheltuielile „scăpate de sub control”

Președintele executiv al partidului, Ilie Bolojan, a anunțat în ședința conducerii că acest audit este necesar pentru a clarifica situația financiară și a gestiona...

Federația Ospitalității: Eliminarea voucherelor de vacanță va distruge turismul românesc

Reprezentanții a 29 de patronate din domeniul HoReCa atrag atenția că peste 1,7 milioane de persoane vor fi afectate direct Federația Patronatelor din Industria Ospitalității...
Ultima oră
Pe aceeași temă