20.3 C
București
sâmbătă, 11 mai 2024
AcasăSpecialFixarea prețurilor, sancționată cu cea mai mare amendă de până acum

Fixarea prețurilor, sancționată cu cea mai mare amendă de până acum

Românii au plătit mai mult pentru produsele alimentare în anii 2005-2009 fiindcă între o parte din marile lanțuri de magazine și principalii furnizori au existat înțelegeri pentru fixarea prețurilor. Sancțiunea a fost una pe măsură – 35.000.000 euro.

Retailerii Metro, Real, Selgros şi Mega Image, împreună cu 21 dintre furnizorii lor au fost sancționați de Consiliul Concurenței (CC) cu amenzi în valoare totală de circa 35 de milioane de euro (154 milioane de lei). Autoritatea de Concurență a constatat că, între aceștia au existat înţelegeri pentru fixarea preţurilor în perioada 2005-2009, fiind încălcată Legea Concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor. Astfel, CC a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preț fix sau minim. Această practică duce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul. În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului. 

Bogdan Chirițoiu, președintele CC a precizat, pentru „România liberă“, că cei vizați de această decizie au fost înștiințați și urmează să primeacă decizia, după care au la dispoziție 30 de zile pentru a o ataca la Curtea de Apel București. “Pentru încălcarea Legii Concurenței, amenzile pot merge până la 10% din cifra de afaceri înregistrată în anul anterior aplicării sancțiunii. În cazul de față, anul de referință este 2013”, a precizat Chirițoiu. “Am luat  cunoștință despre informațiile din comunicatul de presă de pe site-ul CC.  Până în acest moment, nu am primit nici o decizie oficială din partea CC, ca atare nu putem face comentarii pe subiect”, ne-a spus Adina Tâmplaru, Head of Corporate Communications, Metro Cash & Carry România. O reacție similară vine și din partea unui furnizor: “Albalact nu comentează deocamdată decizia CC”, spune  managerul de comunicare al companiei, Raluca Balotă. “Mega Image a luat la cunoștință decizia anunțată de CC privind sancționarea companiei cu suma de 24.569.530 lei, alături de sancționarea altor lanțuri de magazine și furnizori din piața de retail. Decizia CC vizează o perioadă istorică, respectiv 2005-2009 și privește o  presupusă încălcare a legislației românești în domeniul concurenței. Mega Image își rezervă dreptul de a contesta decizia în instanțele de judecată după comunicarea oficială a deciziei motivate. Amenda nu este plătibilă până la această dată”, au precizat reprezentanții companiei.

Până la închiderea ediției nu am primit nici o reacție din partea Danone.

O nouă investigație în retail

Anchetele ce vizează retailul nu se opresc aici. La sfârşitul anului trecut, CC a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. Autoritatea de Concurență a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate aflându-se în analiză.

De asemenea, în curând se va lansa platforma online – Monitorul preţurilor bunurilor de consum, utilizatorii putând să vizualizeze prețurile produselor care fac parte din coșul zilnic, informația fiind actualizată săptămânal. Consumatorii vor putea să compare prețurile și să identifice magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici prețuri.

Proiectul-pilot va fi implementat în perioada 1 martie 2015 – 31 decembrie 2015 cu finanțare  de la bugetul de stat, urmând ca după încheierea acestei perioade susținerea financiară să se realizeze din fonduri UE. Un proiect similar a fost realizat de Guvernul Greciei și a avut ca rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a prețurilor cu 7%.  

Cele mai citite

Joost Klein, concurentul olandez, a fost exclus din finala concursului Eurovision

Joost Klein, concurentul olandez, a fost exclus din finala concursului Eurovision de sâmbătă, în urma unei plângeri depuse de un membru al echipei de...

MAE, despre secțiile de votare deschisse în străinătate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) organizează, prin Misiunile Diplomatice şi Oficiile Consulare ale României în străinătate, 915 secţii de votare în străinătate la alegerile europarlamentare...

Rusia – Ucraina, ziua 787: Peste 1.700 de localnici, nevoiți să se refugieze din Harkov

Ofensiva terestră rusă din regiunea Harkov din nord-estul Ucrainei a determinat evacuarea a 1775 de locuitori, a comunicat ast[zi în mediile sociale guvernatorul regiunii,...
Ultima oră
Pe aceeași temă