O ambarcațiune care transporta afgani și sirieni, printre ei și copii, s-a scufundat în strâmtoarea Bosfor. Autoritățile explică de ce a ajuns România o opțiune pentru civilii care fug de conflictele din Asia și Orientul Mijlociu.
Cel puţin 24 de imigranţi clandestini au murit, ieri, în Strâmtoarea Bosfor, aproape de Istanbul, după ce ambarcaţiunea în care se aflau s-a scufundat. Presa turcă scrie că la bord se aflau circa 40 de persoane. Paza de Coastă turcă a reușit să salveze nouă persoane, dar la ora redactării acestei știri alte nouă erau dispărute, astfel că bilanțul ar putea fi mai negru. Contactată de AFP, conducerea Pazei de Coastă a confirmat răsturnarea unei ambarcaţiuni pline cu imigranţi, dar a refuzat să precizeze vreun bilanţ. Printre cei 40 se aflau 12 copii şi şapte femei.
Turcia, punctul zero
Potrivit presei din Turcia, imigranții s-au îmbarcat la sud de Istanbul, în Marea Marmara, iar ambarcaţiunea a înaintat după aceea în Strâmtoarea Bosfor, până la Marea Neagră, unde s-a răsturnat, dintr-un motiv necunoscut încă, la nivelul localităţii Rumeli Fener. Războiul civil din Siria a crescut numărul de imigranţi care părăsesc Turcia şi încearcă să pătrundă pe teritoriul Uniunii Europene, majoritatea via Marea Mediterană, cu destinaţia Grecia. Numărul total al imigranţilor care au traversat Marea Egee, în zona frontierei maritime cu Turcia, a crescut de peste trei ori în perioada 2012-2013, de la 3.345 la 10.508 de persoane. În 2014, 48 de imigranţi au murit pe mare, faţă de 28 în 2013. În primele 8 luni ale lui 2014, numărul imigranţilor ilegali a trecut de 17.000, un asemenea vârf înregistrându-se în luna august, şi urmează să ajungă la 31.287 de persoane la sfârşitul anului, potrivit unor previziuni ministeriale.
Pe ruta care duce în Occident
România a devenit un punct important pe ruta migranților spre Europa de Vest. ”Primul caz de acest gen cu care s-a confruntat Poliția de Frontieră din România a fost în iulie 2013. De atunci, s-au înregistrat nouă cazuri: patru anul trecut și cinci anul acesta”, a precizat Marius Niculescu, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă. România este o țară de tranzit. Migranții ajung în Turcia, în special în jurul Istanbulului, și de acolo sunt racolați de călăuze, care le promit că îi vor ajuta, contra cost, evident, să ajungă în România, și de aici în nordul Europei, dar și în Germania și Austria. Drumul dinspre Turcia spre România, pe Marea Neagră, durează o zi jumătate, două, în funcție de vreme. Călăuzele nu mai aleg drumul de coastă, mai lung, dar pe unde riscă să fie despistați mai ușor de radarele de coastă, ci merg în linie dreaptă din Istanbul spre Constanța, cu ajutorul unor GPS-uri ieftine. Ruta este mai scurtă, dar mult mai periculoasă, din cauza valurilor mai puternice. În plus, ambarcațiunile folosite de călăuze sunt supraaglomerate. La ultimul caz din Constanța, specialiștii au spus că pe un iaht de 15 metri, care ar fi putut găzdui maximum 18 persoane în stare de siguranță, se aflau 89.
O țară preferată
România este din ce în ce mai mult o opțiune pentru imigranți din diferite motive. În primul rând, în Constanța trăiește o comunitate importantă de străini, în special sirieni. În al doilea rând, imigranții au aici o viață relativ ușoară. După ce sunt audiați, ei cer azil și intră în custodia polițiștilor de la Inspectoratul General pentru Imigrări din Constanța care, conform procedurilor, îi conduc în centrul de azilanți de la Galați. Aici, oamenii stau în regim semideschis și de multe ori pleacă spre vestul țării, unde forțează granița cu Ungaria. Dacă reușesc să treacă, sunt deja în spațiul Schengen, iar drumul spre nordul Europei este liber.
Ochiul magic din Marea Neagră
Citește și: FOTOGALERIE. SCOMAR, paznicul de la Marea Neagră
Marius Niculescu spune că Marea Neagră este supravegheată constant de către Garda de Coastă, care este ajutată și de un sistem electronic modern, SCOMAR. ”Nimeni nu a ajuns pe țărmul românesc fără a fi escortat de navele Gărzii de Coastă”, spune oficialul. Orice ambarcațiune este identificată înainte de a intra în spațiul maritim românesc, adică la 12 mile de țărm. În operațiunile de salvare, Garda de Coastă este ajutată de nave de intervenție moderne și noi, constuite în Israel.