Poate detecta o navă suspectă de la 185 de kilometri în larg, iar ambarcațiunile aflate ”în teren” pot ajunge într-un timp extrem de scurt la vaporul, șalupa sau pescadorul plin de migranți sau traficanți. Multe vieți au fost salvate pentru că acest ”ochi electronic” de la marea neagră a vzăut la timp ambarcațiunea aflată în derivă, fără combustibil sau încendiate. ”Paznicul” vede însă și tot ceea ce mișcă în raza de acțiune a poliției de frontieră, pe uscat. Astfel, nu scapă nici cei care ajung cu țigări de contrabandă, sau alte bunuri ilegale, în România.
Este vorba despre SCOMAR, ”un sistem de supraveghere a frontierei maritime al poliției de frontieră, care conferă capacitatea de comandă şi control, integrând cele mai performante tehnologii IT&C, radar şi optoelectronice. Sistemul este alcătuit din staţii de senzori, comunicaţii, centrul de Comandă şi Control, unităţi de intervenţie (navale, terestre şi aeriene).
Citește și: SCOMAR, ochiul electronic din Marea Neagra
Sistemul funcționează 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână și face schimb de date și informații cu agenții naționale și internaționale.
Furnizează o imagine tactică a suprafeței apei din zonă maritimă teritorială, zonă contiguă și zonă economică exclusivă (până la 100 mile marine în larg), a activității aeriene și a situației terestre. Pentru a atinge acest scop, sistemul propus a fost proiectat pentru a garanta detectarea din timp a navelor și bărcilor astfel încât să fie localizate înainte de a se apropia de malul coastei și astfel, asigurând Poliției de Frontieră Române timpul de reacție esențial pentru a putea întreprinde acțiunile necesare.
Subsistemul stațiilor de senzori detectează, identifică și urmărește navele suspecte, folosind funcțiile radarului și ale senzorilor, prin transmiterea imaginilor video sau semnalelor obținute către Centrul de Comandă și Control, unde amenințarea este analizată și apreciată.
Deciziile sunt luate de centrul de comandă și control centralizat (CCC), în care toate informațiile culese de către senzorii sistemului sunt disponibile și prezentate într-un mod organizat și structurat. În plus, legăturile de comunicații sunt disponibile pentru CCC-urile superioare și pentru alte agenții și organizații externe.
Mai departe sunt transmise dispozițiuni de interceptare și/sau de salvare, de la caz de caz, de către structurile special destinate.
Imaginile de ansamblu furnizate de acest sistem integrat vor fi exploatate și de alte autorități co-beneficiare, că de exemplu: Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii s.a.
Sistemul de supraveghere și control al traficului detectează toate tipurile de vase prezente de-a lungul coastei, inclusiv ținte greu detectabile, cum ar fi:
barcă de pescuit: făcută din lemn, 6 m. lungime, 0,5 m. înălțime, motor suspendat (în afară bordului), viteză între 1 și 8 noduri;
barcă de viteză: ambarcațiunile de viteză tip zodiac cu bază de cauciuc, 8 m. lungime, 0,5 m. înălțime, motor suspendat (în afară bordului), viteză între 1 și 60 de noduri.
Cum funcționează SCOMAR
-Cele două elemente principale ale Staţiei de senzori sunt: senzor radar şi senzor optoelectronic Informaţiile integrate de la senzori sunt transmise către Centrul de Comandă şi Control.
– Se asigură controlul de la distanţă al senzorilor din Centrul de Comandă şi control,staţiile de senzori putând fi operate şi local.
– Senzori radar: radar coerent banda X, înaltă rezoluţie, F.M.C.W., urmărire automată, casting al antenei ridicat.
– Performanţe tipice de detectare a radarului:
– ambarcaţiuni mici – 39 km;
– ambarcaţiuni semi rigide – 57 km;
– ambarcaţiuni mare viteză – 63 km;
– nave mici – 66 km.
-Senzori optoelectronici: imagine video în spectru vizibil şi infraroşu; înaltă acurateţe, stabilizator giroscopic; urmărirea automată a ţintei.
Performanţe tipice ale camerei în spectrul vizibil:
– ambarcaţiuni mici – detectare 20 km recunoaştere 12 km;
– ambarcaţiuni semirigide – detectare 22 km- recunoaştere 15 km.
Performanţe tipice ale camerei în infraroşu:
– ambarcaţiuni mici – detectare 13 km – recunoastre 6 km;
– ambarcaţiuni semirigide – detectare 14 km – recunoaştere 7 km.
Sistemul de comunicaţii
Subsistemul Comunicatii permite schimbul de date între Subsistemul Staţiilor de Senzori şi Centrul de Comandă şi Control.
Infrastructura de comunicaţii creată, asigură transmisii în timp real între toate subcomponentele SCOMAR, inclusiv unităţile de intervenţie şi oferă suportul pentru toate aplicaţiile informartice specifice Poliţiei de Frontieră.
Principalele carcateristici:
– folosirea protocoalelor Ip;
– comunicaţii securizate prin intermediul algoritmilor de criptare;
– Ajustarea lungimii de bandă a transmisiunilor dependente de cererile sistemului;
– arhitectura flexibilă a reţelelor de comunicaţii.
– legături de microunde şi fibră optică
Centrul de Comandă şi Control
Centrul de Comandă şi Control centralizează toate informaţiile provenite de la staţiile de senzori şi de la alte sisteme cu care este interconectat. Toate informaţiile vor fi procesate, analizate şi afişate în timp real, astfel dispunându-se modul de acţiune către unităţile de intervenţie.
Totodată, C.C.C. îndeplineşte următoarele funcţii: controlul tuturor staţiilor de senzori; recepţionează şi procesează imaginile radar în timp real; integrează imaginile radar de la diferiţi senzori într-o hartă; afişează în timp real imaginile video înspectru vizibil şi infraroşu; afişarea întregii situaţii tactice pe un ecran video; asigură managementul securităţii staţiilor de senzori; asigură interfaţa cu alte sisteme de comunicaţii; disponibilitate minimă 95%.
Senzorii radar şi optoelectronici permit detectarea timpurie, urmărirea, recunoaşterea, identificarea navelor şi ambarcaţiunilor, informaţiile astfel obţinute fiind transmise în timp real către Centrul de Comandă şi control unde sunt procesate, analizate, iar modalitatea de acţiune este transmisă către unităţile de intervenţie.