Utilizarea avioanelor de luptă F-16 de către Armata Română nu se rezumă doar la plata celor 628 de milioane de euro, pentru cumpărarea lor din Portugalia.
“O oră de zbor cu F-16 costă 6000 de dolari”, a declarat, pentru România Liberă, generalul (r) Valeriu Nicuţ, secretar de stat în Ministerul Apărării Naţionale.
La acest cost se adaugă preţul rachetelor aer – aer de la bordul avioanelor, dacă ele ar fi lansate – fie în cazul unor misiuni reale, fie la exerciţii. O singură rachetă costă circa 100.000 de dolari, explică reprezentanţii MApN.
Citește și: FOTO. Americanii scot la instrucție 4700 de militari din 13 țări NATO și partenere
Tocmai din aceste motive, în momentul alegerii modelului de avion care să fie cumpărat, specialiștii din MApN au avut în vedere nu doar cerinţele pur militare, ci și costul de exploatare. F-16 are avantajul că este perfect interoperabil cu avioanele de luptă ale SUA, alături de care poate acţiona în misiuni comune. În asemenea misiuni, costurile de operare ar fi mai reduse, întrucât carburantul se asigură simultan pentru toate forţele Coaliţiei.
Citește și: Armata SUA modernizează șapte baze aeriene din Europa de Est. Două sunt din România
Acum cinci ani, când România nu luase încă o decizie referitoare la modelul de avion pe care să-l cumpere, un studiu publicat de revista specializată Jane’s Defense estima costul orei de zbor al avioanelor F-16 la 7.000 de dolari. În comparaţie, ora de zbor la avionul JAS 39 Gripen era estimata la 4.700 de dolari, iar pentru avionul Eurofighter Typhoon oscila între 8.000 si 18.000 de dolari.
Aceste trei modele de avion au fost principalele variante oferite spre achiziţie Armatei Române.
Ministerul român al Apărării a cumpărat deocamdată prima escadrilă (12 aeronave) de F-16, care vor fi repartizate la Baza Aeriană 86 de la Fetești. Primele avioane F-16 vor ajunge în România până la sfârșitul anului 2015, iar întreaga escadrilă va fi operaţională în perioada 2016 – 2017. Personalul necesar exploatării avioanelor – piloţi și mecanici – s-a instruit până acum în Portugalia.
Vom avea trei avioane cu dublă comandă și un simulator de zbor
Dintre cele 12 avioane, trei sunt cu dublă comandă, pentru a permite instruirea viitorilor piloţi. De asemenea, în preţul contractului este inclus și un simulator de zbor, pentru instruire la sol.
În paralel, în acest an MApN a demarat procedura de achiziţie pentru a doua escadrilă de avioane F-16. Ministrul Mircea Dușa a spus că nu se cunoaște, deocamdată, din ce ţară vor proveni următoarele 12 avioane.
Citește și: România va cumpăra încă o escadrilă de avioane F-16
Ele vor fi repartizate la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii.
Ambele aerodromuri, de la Fetești și de la Câmpia Turzii, urmează un program de modernizare, pentru a corespunde cerinţelor avioanelor F-16. Ele sunt mai sensibile decât vechile avioane MiG 21 LanceR ale Forţelor Aeriene Române. De exemplu, F-16 necesită o pistă extrem de curată în momentul decolării, pentru a nu aspira praf în motoare, ne-au explicat specialiștii MApN.
Citește și: Conducerea Armatei verifică apărarea antiaeriană a Capitalei
În următorii ani, MApN urmează să cumpere și o a treia escadrilă de F-16, formată tot din 12 avioane. Ultimul pas în dotarea Forţelor Aeriene Române va fi completarea fiecăreia din cele trei escadrile cu câte patru avioane, astfel încât fiecare escadrilă să ajungă de la 12 la 16 avioane. Conform acestui scenariu, Forţele Aeriene Române vor avea în final 48 de avioane F-16.