Internetul a simplificat misiunea antreprenorilor şi furnizorilor de servicii profesionale. Oricine are acum la îndemână canale accesibile, precum un blog sau Facebook-ul, ca să ajungă la audienţa relevantă. Strategiile de branding personal sunt îndeosebi eficiente în online, pentru că oamenii preferă să comunice cu alţi oameni decât cu nişte companii.
Aţi auzit vreodată de Robbins Research Internaţional? Probabil că nu. Dar de Tony Robbins? Pun pariu că da!
Iată un exemplu despre cât de puternic poate fi un brand personal. Milioane de persoane din toată lumea vor să beneficieze de serviciile de coaching, training sau mentorat ale lui Tony Robbins.
Mulți îl urmăresc pe Facebook şi LinkedIn. Puţini dintre aceşti admiratori ştiu însă, că, de fapt, Tony deţine un grup de companii prin care îşi derulează şi promovează programele de training, iar companiile lui angajează până la 500 de oameni în perioadele de vârf de activitate! Atunci, de ce îl percepem pe Tony ca pe un un trainer de top decât ca pe CEO-ul unui grup de companii? Pentru că alegerea lui strategică a fost ca brandul personal Tony Robbins să devină simbolul excelenţei în training şi coaching, în locul vreuneia dintre firmele lui.
Această strategie funcţionează excelent pentru multe companii mici şi mijlocii, precum şi pentru furnizorii de servicii profesionale. Indiferent că ai o afacere B2B sau B2C, afacerea ta e în primul rând H2H, adică Human-to-Human.
Trei sfaturi pentru construirea unui brand personal
Ţi-ai dat seama deja că sunt o admiratoare împătimită a lui Tony, la ale cărui cursuri am participat cu religiozitate. Exemplul ar putea fi descurajant pentru tine. Foarte puţini experţi şi profesionişti aspiră la un nivel de notorietate similar cu cel al lui Tony Robbins. Ce e importat este să devii un expert în ochii potenţialilor tăi clienţi, nu în ochii întregii lumi.
Cele mai frecvente motive pentru care micii antreprenori şi furnizorii de servicii profesionale ezită să îşi construiască un brand personal sunt următoarele:
1. Nu am expertiza necesară.
2. Nu am timp şi nu îmi place să scriu cărţi sau articole de blog.
3. Nu sunt genul de persoană care să stea în lumina reflectorului.
Să luăm aceste „scuze“ pe rând:
1. Expertiză – Expertiza ta este constituită din ceea ce tu ştii (şi ceea ce clienţii tăi nu ştiu şi vor să înveţe de la tine). Acestea sunt tocmai informaţiile profesionale care îţi permit să livrezi servicii de calitate. Poziţionarea ca expert în industria ta nu este doar o alegere stilistică, ci cea mai bună modalitate de a crea interes pentru serviciile tale.
2. Publicarea – Tot ce trebuie să faci este să reîmpachetezi informaţiile pe care tu şi echipa ta le folosiţi în prezent (în procesele de vânzare, în procesul de livrare efectivă a serviciilor, în serviciile de relaţii cu clienţii etc). Dacă nu ai pe nimeni talentat la scris în echipa ta, angajează pe cineva cât mai repede. Nu trebuie să începi cu publicarea unei cărţi.
Începe cu un pas mic: publicarea unui articol săptămânal pe blogul tău.
3. Expunerea mediatică – Pofta vine mâncând. Prin urmare, începe prin a deveni vizibil pe blogul personal şi, treptat, te vei obişnui cu această expunere mediatică. De ce merită să ieşi din zona de confort şi să-ți construieşti un brand personal? Odată ce numele tău va ajunge să echivaleze cu excelenţa pentru serviciile din industria ta, foarte mulți oameni vor deveni interesați de activitatea ta. Atunci, clienţii vor veni spre tine, în loc să îi vânezi tu pe ei. Să-ţi spun un secret din experienţa mea: timpul investit pentru construirea brandului personal Ozana Giuşcă a fost mult mai mic decât timpul pe care îl investeam înainte în activităţi precum vânzarea prin telefon sau întâlnirile cu potenţialii clienţi.
Brandul personal nu înseamnă mesaje publicitare
Dacă te-ai decis să-ţi promovezi serviciile pe blogul propriu, pe Facebook sau pe LinkedIn, e bine să înţelegi ceva de la început.
Nimeni nu vrea să citească mesaje publicitare! Fii “Discovery Channel“ pentru publicul tău, nu o pauză publicitară. Educă-ţi clienţii, pune-ţi în valoare expertiza şi arată-le ce trebuie să facă pentru a-şi rezolva problemele. Astfel, ei se vor îndrepta în mod natural spre tine, pentru a-i ajuta să implementeze aceste soluţii.
În următorul articol „Antreprenor XXI“, îţi voi da câteva repere concrete pentru implementarea unei strategii de branding personal în mediul online.
Ai întrebări despre cum poţi aplica această tactică pentru dezvoltarea afacerii tale? Scrie-ne, iar Ozana îţi va răspunde personal.