Portul Constanลฃa nu trebuie privatizat pe criterii politice ลi nici pus în relaลฃie cu Primฤria Constanลฃa, a declarat, ieri, preลedintele Grup Servicii Petroliere, Gabriel Comฤnescu, într-o dezbatere privind problemele cu care se confruntฤ factorii implicaลฃi în gestionarea domeniului naval-maritim ลi fluvial, care a avut loc în Comisia pentru transporturi ลi infrastructurฤ din Camera Deputaลฃilor.
”Nu este o surprizฤ ce se întâmplฤ cu portul Constanลฃa. Suntem împotriva privatizฤrii politice a portului Constanลฃa, inclusiv împotriva transferฤrii a 20% din acลฃiuni cฤtre Primฤria Constanลฃa, ceea ce aduce numai prejudicii. Suntem ลi împotriva listฤrii la Bursฤ. Vedem dezvoltarea portului Constanลฃa numai prin comisiile tripartite de parteneriat între operatorii portuari, sindicatele portuare ลi statul român, prin Guvern. Administrarea portuarฤ nu înseamnฤ doar portul Constanลฃa, ci ลi porturile Midia, Agigea ลi Mangalia. De patru ani, GSP se luptฤ cu administraลฃia localฤ pentru dezvoltฤri în portul Midia, pe banii firmei, nu pe banii statului, dar fฤrฤ succes”, a spus Comฤnescu, citat de Agerpres.
O strategie proastฤ
La rândul sฤu, Laurenลฃiu Mironescu, fost director general al Administraศiei Porturilor Maritime ศi actual director de operare, a arฤtat cฤ portul nu funcลฃioneazฤ la capacitatea optimฤ a infrastructurii portuare, iar în 25 de ani traficul de marfฤ nu a progresat. ”În decurs de 25 de ani de activitate portuarฤ în Constanลฃa nu am progresat aproape deloc. În 1989, traficul de mฤrfuri era de 62,8 milioane de tone, iar în prezent este chiar mai mic, de 55 milioane de tone. Portul Constanลฃa nu îลi atinge obiectivul de port multimodal. Avem un avantaj de 3.500 de kilometri de apropiere de centrul Europei, pe care îl pierdem din cauza proastei strategii. Masterplanul portului Constanลฃa a fost elaborat prima datฤ în 2002, s-a încercat sฤ se facฤ ceva ลi apoi a apฤrut un alt masterplan, a cฤrui aplicare va dura, pentru cฤ pregฤtirea licitaลฃiilor nu a început”, a subliniat Mironescu. Potrivit specialiลtilor, portul Constanลฃa ar putea asigura un tranzit de mฤrfuri între 100 ลi 120 de milioane de tone de mฤrfuri. Operatorii privaลฃi au precizat cฤ, în decurs de 15 ani, investiลฃiile fฤcute de companii sunt în valoare de aproximativ 487 de milioane de euro.
Directorul general adjunct al Administraลฃiei Porturilor Maritime, Decebal ลerban, interpelat de preลedintele comisiei, a spus cฤ ”a fost invitat la dezbatere fฤrฤ sฤ fie informat în legฤturฤ cu ce se va discuta ลi nu are datele tehnice necesare pentru a vorbi despre strategia ministerului în domeniu ลi masterplanul privind dezvoltarea portuarฤ”. ”Am fost invitat în urmฤ cu douฤ zile, fฤrฤ sฤ mi se spunฤ care este scopul întâlnirii. Mi s-a spus doar cฤ va fi o discuลฃie pe transporturi. Cred cฤ m-au chemat aici cu intenลฃia sฤ încerce sฤ mฤ facฤ de râs, dar eu sunt profesionist ลi rezist”, a declarat, pentru Agerpres, Decebal ลerban.
Camera Deputaศilor
va adopta o rezoluศie
Preลedintele comisiei din Camera Deputaลฃilor, Mihai Lupu, a anunลฃat cฤ în urma dezbaterilor va fi adoptatฤ o rezoluลฃie privind problemele din sector ลi dezvoltarea activitฤลฃilor portuare, care va fi înaintatฤ Guvernului ลi Parlamentului. Mihai Lupu face parte din PNL, partid care s-a exprimat în mai multe cazuri împotriva trecerii acศiunilor CNAPMC la administraศia localฤ. În prezent, Consiliul Local Constanศa deศine 20% din acศiunile companiei, dar parlamentarii PSD de Constanศa vor încฤ 13%. ศeful PSD Constanศa, Radu Mazฤre, spune cฤ va folosi banii pentru a subvenศiona preศul facturii la încฤlzire pentru persoanele sฤrace, în condiศiile în care constฤnศenii plฤtesc una dintre cele mai scumpe gigacalorii din România. Radu Mazฤre a afirmat în mai multe rânduri cฤ trecerea portului la comunitatea localฤ a fost una dintre promisiunile USL în campania din 2012 ลi cฤ intenลฃioneazฤ sฤ o respecte. „Nu am spus cฤ activitatea turisticฤ este la fel cu cea portuarฤ. Când am preluat eu Mamaia era prฤfuitฤ, acum a ajuns un exemplu în România ลi Europa. Investiลฃiile private în Mamaia sunt de zece ori mai mari decât în port”, a spus acesta, luna trecutฤ, la o întâlnire cu sindicaliศtii.