Directorul general al Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi din România (CNADNR), Narcis Neaga, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că anul acesta ar putea fi dați în folosință între 80 și 84 de noi kilometri de autostradă, însă a atras atenția că aceste cifre sunt condiționate de evoluția lucrărilor pe șantier și de finalizarea înainte de termen a tronsonului Lugoj – Deva Lotul 2, de 17 kilometri, dar și de inaugurarea Lotului 4 Lugoj-Deva, de 22 de kilometri, unde au existat 'probleme de coșmar'.
De asemenea, Narcis Neaga acordă șanse maxime construcției Autostrăzii Comarnic — Brașov și crede că în cursul acestui an se vor semna contractele pentru execuția 'capetelor' acesteia, iar în 2016 se va licita 'partea de mijloc'.
Șeful CNADNR dă asigurări că diminuarea bugetului companiei cu 1,3 miliarde de lei nu va afecta proiectele, investițiile și nici licitațiile, cauzele pentru care compania nu a cheltuit acești bani fiind rezilierile de contracte și neplata avansului către constructori, deoarece Comisia Europeană 'a schimbat regulile în timpul jocului'."Am identificat, pornind de la realitatea din țară și cea existentă în companie, o serie de proiecte critice cu impact social pe care ne-am concentrat. Am zis să nu ne concentrăm doar pe macro — o autostradă este un proiect macro, care merge, îl licităm, îl urmărim, îl finalizăm—, dar sunt și proiectele acestea mai mici, unde impactul social și cel emoțional este puternic.
Un exemplu în sensul acesta este stația de taxare de la Fetești. Noi l-am introdus în categoria de proiecte critice. Până anul trecut, erau cozi imense acolo și eram nevoiți să ridicăm barierele, se trecea fără probleme, dar asta însemna pierderi pentru companie. Am rezolvat acest proiect critic în acest an. Da, apar cozile la cash, dar asta nu mai este treaba noastră. Noi am rezolvat această problemă.
Un alt proiect critic a fost DN 18, de la Moisei la Iacobeni. Acolo am reziliat un contract, drumul era și este în continuare groaznic și am zis că trebuie să facem ceva. Nu mai puteam merge cu acel contractor. Decizia noastră a fost de reziliere: boală lungă, moarte sigură. Am zis să acționăm chirurgical. Am pornit o licitație, am împărțit tronsonul în 4 loturi. Pe 3 loturi nu am avut contestații, pe lotul 4 am avut o contestație. Am semnat contractul, s-au apucat de treabă, dar ceea ce este important acolo este că am aplicat pentru prima dată în România o nouă soluție tehnică numită reciclarea. Asta presupune costuri mai mici, viteză de execuție mai mare, calitate mai bună. Experimentăm, credem că reușim, mergem mai departe.
De asemenea, Transalpina, respectiv DN 67C este un proiect critic. Am avut avut mari probleme cu constructorul, Romstrade. A intrat în insolvență, contractul era la el, nu am putut să reziliem (contractul — n. r.) decât pe cale judiciară. În instanță am acționat de anul trecut. Anul acesta am reușit să obținem o ordonanță președințială care ne-a spus: 'luați drumul, îl conservați și îl întrețineți. Punct. Nu faceți mai mult până nu se rezolvă alte probleme'. Asta și facem. Am preluat drumul, am investit, am acordat bani pentru a-l conserva, pentru a-l marca, elemente de siguranță a traficului. Se circulă. Chiar și fără voia noastră, se circulă acolo și trebuie să avem grijă de cei care circulă. Încă nu știm cât am investit acolo, la sfârșit tragem linia. În august vedem exact, dar am alocat bani pentru parapeți, pentru marcajele pe drum și semnalizarea verticală. Am fost în zonă. Cabanierii și cei care au activități în domeniul turistic sunt foarte mulțumiți de cum arată. Turiștii, de asemenea, sunt mulțumiți. Au zis că circulă pe propria răspundere, dar circulă mai 'safe' acum, mai încrezători față de situația de anul trecut.
Un alt proiect critic a fost DN 76, tronsonul între Beiuș și Oradea. Acolo am avut ghinion. Am avut din nefericire un constructor român pentru care se pare că pălăria aceasta contractuală a fost cam mare. Am reziliat contractul. Drumul este foarte circulat, este în zona Băilor Felix, cu vizibilitate maximă. Și acolo vom aplica această metodă — reciclarea. Anul acesta, calea de rulare va fi finalizată.
În ceea ce privește Defileul Jiului, în 2013, prin toamnă, progresul fizic era cam de 4%. Acum, până la Lainici se va circula impecabil. Până la sfârșitul anului, se termină și acest proiect. Adică se ajunge până la Petroșani.
Am început banda a 3-a pe Valea Oltului, ca să venim în întâmpinarea șoferilor care asigură un trafic extraordinar de mare. Din lipsa bucății de autostradă Sibiu — Pitești, traficul pe Valea Oltului este foarte mare și am identificat sectoare de drum unde chiar se poate face a 3-a bandă. Am început lucrările pe anumite sectoare. În unele sectoare suntem în faza studiului de fezabilitate. Cam 7-8 kilometri de circulat efectiv se vor termina anul acesta — deja se circulă pe ei — iar restul la anu'. În total, cam 25 — 26 de kilometri am identificat din 45 — 46 de kilometri cât are defileul efectiv.
Două proiecte critice pe care dorim foarte mult să le rezolvăm cât mai repede sunt centurile Comarnic și Bușteni, pentru că vedem cu toții ce nebunie este acolo și în sezonul estival și în preajma sărbătorilor de iarnă. Am terminat studiile de fezabilitate atât pentru Bușteni, cât și pentru Comarnic. Aprobăm indicatorii tehnico-economici și ne apucăm de treabă anul acesta. Noi credem că, dacă ne ajută și vremea, vom avea centură la Bușteni anul ăsta. Cel puțin jumătate din ea va fi gata. Amândouă vor fi gata sigur în 2016.
Un alt proiect la care ținem foarte mult este drumul pe Valea Doftanei, pentru a oferi cea de-a treia posibilitate de a se ajunge la Brașov, un al treilea drum. Am făcut un studiu de fezabilitate pentru a ocoli Câmpina. Vom prelua drumul județean care există acolo ca să îl lățim și să îl aducem la profil de drum național și urmează porțiunea cea mai grea: din Valea Doftanei să trecem munții și să ajungem la Săcele. Considerăm și apreciem că în 2016 construcția ar putea fi aproape finalizată, să avem și această variantă.
Am reluat licitația pentru Comarnic-Brașov, pentru capete. În câteva zile va apărea pe SEAP partea de mijloc, unde actualizăm studiul de fezabilitate ca să facem niște studii geotehnice consistente pentru a ști exact ce este acolo, să putem continua autostrada, să legăm cele două capete.
Ne-am propus, de asemenea, să facem o centură a Eforiilor, pentru că degeaba câștigi timp pe Autostrada A2 până la mare, însă, dacă vrei să te duci în sudul litoralului, pierzi două ore. Împreună cu consiliile locale de acolo vom prelua un drum județean și în 2016 cred că vom rezolva această problemă. De fapt, este o centură a Lacului Techirghiol. Facem ceva mai mult ca distanță, în schimb, ca timp, este categoric în beneficiul nostru. " a declarat seful CNADNR pentru Agerpres.
Legat de autotrada A1 Neaga spera sa deschida anul acesta 84 de kilometri însă această cifră este condiționată și de antreprenori, de evoluția lucrărilor pe șantier,
Timișoara — Lugoj Lotul 2 are 25 de kilometri. Odată cu acești 25 de kilometri, se mai folosesc încă 10 kilometri din Centura Lugoj-Deva Lot 1, care nu puteau fi folosiți pentru că se terminau în câmp, iar acum se leagă. Practic, ar fi 35 de kilometri de aici. Împreună cu Nădlac-Arad Lotul 2 — încă 10 km — ar fi 45 de kilometri. Apoi, la Lugoj-Deva — după cum arată lucrurile, se va mai da 17 kilometri în folosință ca să ajungem într-un nod, în primul nod, deci, practic, vom putea circula de la frontieră până la o localitate numită Marginea, asta înseamnă 100 și ceva de kilometri. Va fi inaugurat Lotul 4 din Lugoj-Deva, însă, acolo, am avut probleme de coșm Dacă luăm în calcul și cei 22 de kilometri, ajungem la 84. Deci, plus/minus 22 de kilometri, în funcție de ceea ce se întâmplă pe lotul respectiv.