Scandalul emisiilor poluante ale automobilelor diesel ale Volkswagen ar putea afecta exporturile de componente auto ale României în Germania, potrivit unei analize Erste pentru regiunea ECE, informează Mediafax.
„Dacă situaţia se va înrăutăţi şi se va extinde la alţi mari producători de automobile din Germania sau Franţa, atunci va fi afectată o parte mai mare din exporturile României, inclusiv de maşini şi kituri de componente”, se arată în analiza realizată de Erste.
Totodată, Erste nu exclude o posibilă scădere a importurilor de automobile ale României, în cazul în care criza emisiilor automobilelor diesel se va agrava, ceea ce ar reduce decalajul dintre contribuţia importurilor şi exporturilor la creşterea economică.
Potrivit Erste, scandalul nu va avea o impact mare asupra producţiei auto din Europa Centrală şi de Est (ECE), dacă va rămâne limitat la motoarele diesel ale VW.
La nivelul ECE, extinderea scandalului la alte motoare sau alţi producători va avea efecte negative temporare asupra întregii producţii auto din regiune, până vor fi adoptate noi tehnologii.
Statele din ECE au produs anul trecut circa 4 milioane de vehicule, din care o treime sub mărcile grupului VW, respectiv Audi, Skoda, VW, Porsche sau Seat.
Regiunea ECE are o contribuţie importantă la producţia europeană a VW, fiecare al patrulea automobil fabricat anul trecut de grupul german în UE fiind produs într-o ţară din ECE.
Dacă scandalul va fi limitat la motoarele VW diesel de tip EA 189, impactul asupra producţiei actuale va fi probabil destul de limitat, întrucât aceste motoare nu mai sunt instalate pe maşinile noi.
Noi investigaţii vor avea însă loc pentru a verifica dacă sunt implicate şi alte motoare sau alţi producători în influenţarea rezultatelor testelor de poluare.
Între timp, incertitudinile legate de cerere, după daunele serioase de imagine suportate de VW, ar putea avea ca efect o formare mai conservatoare a stocurilor şi a investiţiilor, pe termen scurt.
Actualul scandal poate avea şi un efect pozitiv pe termen lung, întrucât ar putea accelera implementarea de noi tehnologii în industria auto, capacităţile din regiunea ECE fiind necesare pentru producţia de masă.
În Cehia, VW este compania mamă a Skoda, integrată puternic în grup. Scandalul a avut o rezonanţă puternică în Cehia, fiind probabil ca motoarele diesel ale VW care nu respectă normele de poluare să fi fost utilizate pe unele modele mai vechi ale Skoda. Totuşi, este improbabil ca Skoda să fie acuzată în mod direct, iar Erste consideră că impactul asupra industriei auto din Cehia va fi destul de scăzut.
În Polonia, VW a produs anul trecut 175.000 de vehicule, la trei fabrici, reprezentând o treime din volumul industriei prelucrătoare din Polonia.
Volkswagen este al doilea mare producător auto din Polonia, pe o piaţă unde Fiat deţine o cotă de circa 50%, iar Opel de 20%.
Anul viitor este anticipată creşterea semnificativă a producţiei VW în Polonia, unde compania urmează să deschidă o a patra fabrică. Din acest motiv, orice scădere semnificativă a vânzărilor VW poate avea efecte negative directe pentru regiunea Wielkopolska, dacă grupul german va fi obligat să reducă producţia sau să amâne deschiderea noii fabrici. Mai mult decât atât, vor fi afectaţi şi subcontractorii.
În Slovacia, scandalul VW reprezintă o problemă destul de mare, având în vedere rolul semnificativ al grupului german în producţia auto şi industrială a ţării. Fabrica VW din Bratislava este cel mai mare exportator şi unul dintre cei mai mari angajatori ai Slovaciei, cu 9.900 de salariaţi. Producţia din Slovacia a atins anul trecut 400.000 de vehicule, care au fost vândute aproape integral în străinătate.
Producţia VW a reprezentat 40% din totalul producţiei auto din Slovacia. În plus, Statele Unite sunt a treia mare piaţă de export a fabricii VW din Slovacia (11,3% din exporturi).
În Slovenia, VW este unul dintre cei mai importanţi parteneri pentru furnizorii sloveni ai industriei auto. Şeful Asociaţiei Auto Slovene a spus că nu poate evalua impactul scandalului, dar vede o oportunitate pentru furnizorii sloveni, în cazul în care concurenţa câştigă o parte din cota de piaţă de VW, pentru că industria slovenă este diversificată, cu peste 200 de companii şi exporturi de 2,9 miliarde de euro. Majoritatea exporturilor merg către Austria, Croaţia, Ungaria, Franţa, Germania şi Italia.
Industria auto croată realizează exporturi de 600 milioane de euro şi are circa 10.000 de angajaţi, fiind una dintre cele mai rentabile industrii, dar impactul actualei situaţii VW asupra pieţei croate nu poate fi evaluat cu exctitate, potrivit Erste. Cele mai importante pieţe pentru industria auto croată sunt Franţa, Germania şi Italia, astfel că poate exista un impact limitat sau indirect asupra furnizorilor croaţi.
În Ungaria, dintre toţi producătorii prezenţi, doar Audi este asociat cu scandalul VW. Dacă Audi va reduce producţia, industria ungară va fi afectată doar marginal. Totuşi, dacă scandalul se va extinde la alţi producători, iar aceştia vor fi forţaţi să îşi revizuiască prezenţa şi strategiile, Ungaria ar putea avea probleme, întrucât o treime din producţie este asigurată de industria auto.
În Serbia, industria auto este de interes strategic, cu exporturi de peste 1 miliard de euro şi peste 10.000 de angajaţi, în următorii ani fiind aşteptată o creştere a numărului de furnizori. Cea mai mare pondere în această industrie o are Fiat. În privinţa VW, în Serbia sunt doar câţiva furnizori expuşi la problemele grupului german, cu vânzări de sub 10 milioane de euro. Din acest motiv, Erste anticipează că impactul crizei VW va avea un impact limitat asupra Serbiei.