Bilanţul anului 2013 nu este unul tocmai roz pentru portul Constanţa. Valeriu Ionescu, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, pune accentul pe traficul total de mărfuri, care este în creştere, cel puţin la finalul lunii noiembrie. În primele 11 luni ale acestui an au făcut escale în porturile maritime româneşti 12.816 nave, dintre care 4.449 sunt maritime şi 8.367 sunt fluviale. În aceeaşi perioadă a anului 2012 au fost înregistrate 13.284 escale.
”Traficul total de mărfuri prin porturile maritime româneşti a înregistrat, la finalul lunii noiembrie 2013, 49.851.902 tone, faţă de 46.438.487 tone în aceeaşi perioadă a anului 2012, creşterea înregistrată fiind de 7,35 %. Din totalul traficului, 38.648.487 tone a reprezentat traficul maritim şi 11.203.415 tone traficul fluvial”, precizează el, într-un document oficial. Se estimează ca până la sfârşitul anului 2013, traficul total de mărfuri prin porturile maritime româneşti să depăşească 53 milioane tone.
Veştile bune se opresc însă aici. O analiză a mărfurilor tranzitate prin port ne oferă o oglindă clară a economiei româneşti. Aproape jumătate din marfă este constituită din cereale (13.547.470 tone) şi fier vechi (8.538.338 tone). Aceste categorii au înregistrat şi creşteri importante faţă de anul trecut, de circa două milioane tone fiecare.
O altă veste proastă este că traficul de containere este în scădere. Acesta a înregistrat la finalul lunii noiembrie 2013 a totalizat 6.012.391 tone, respectiv 610.306 TEU (n.r. unitate de măsură pentru containere), comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2012 când au fost înregistrate 6.183.123 tone, respectiv 631.777 TEU.
STATISTICĂ
Creşteri de trafic
Seminţe uleioase, fructe oleaginoase – 146,3%
Celuloză – 86%
Minereuri de fier – 41,5%
Animale vii – 38%
Echipamente, maşini – 18,5%
Cereale – 15%
Produse alimentare – 10,4%
Petrol brut – 8%
Scăderi de trafic
Produse metalice – 15,8%
Îngrăşăminte – 12,4%
Produse chimice – 8,7%
Articole diverse – 7%
Produse petroliere – 6,2%