Miza preluฤrii portului Constanลฃa este una de câteva sute de milioane de euro. Compania Naลฃionalฤ Administraลฃia Porturilor Maritime Constanลฃa a prezentat, ieri, situaลฃia proiectelor investiลฃionale în derulare. Valoarea lor depฤลeลte 175 de milioane de euro.
Cel mai important este digul de larg din Portul Constanลฃa, care va fi finalizat, prin extinderea cu încฤ 1.050 metri. În prezent, lucrฤrile de execuลฃie sunt în derulare, având ca termen 23 de luni. Executantul lucrฤrii este compania olandezฤ Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare, Haskoning DHV BV. Valoarea totalฤ estimatฤ a proiectului este de 616.104.412 milioane RON (TVA inclus), care include execuลฃia lucrฤrilor, consultanลฃa specializatฤ ลi alte cheltuieli conform devizului general.
Finanลฃarea se realizeazฤ din fonduri structurale (85%) ลi de la bugetul de stat (15%). Proiectul constฤ în prelungirea digului de nord al Portului Constanลฃa cu 1.050 m, ceea ce ar prelungi lungimea totalฤ a digului de la 4.850 m la 5.900 m, ca o premizฤ importantฤ pentru dezvoltarea zonei de sud a Portului Constanลฃa, dezvoltare care, în varianta maximalฤ, poate adฤuga pânฤ la 1.000 ha de pฤmânt câลtigat din mare. De asemenea, aceastฤ prelungire a digului va determina reducerea agitaลฃiei valurilor la intrarea în port ลi în bazinul zonei de sud a portului. Ordinul de începere a lucrฤrilor a fost dat de consultant pe 8 martie 2013. Constructorul – Van Oord Dredging and Marine Contractors – a testat materialele care vor fi utilizate pentru construirea digului de larg, prin realizarea unor încercฤri de laborator. Cantitatea totalฤ estimatฤ a materialelor de carierฤ care va fi utilizatฤ este de aproximativ 3 milioane tone. Pentru transportul materialelor de construcลฃii se vor folosi mijloace de transport rutier ลi pe apฤ. În oferta constructorului prezentatฤ în cadrul licitaลฃiei, a fost inclusฤ o listฤ de echipamente necesare execuลฃiei lucrฤrilor, printre care se regฤsesc nave de plasare piatrฤ, ลalande, macarale plutitoare, remorchere ลi ลalupฤ survey.
Podul peste canal
A doua investiลฃie importantฤ este construcลฃia podului rutier peste Canalul Dunฤre – Marea Neagrฤ, o investiลฃie de 121 milioane lei finanลฃatฤ prin Programul Operaลฃional Sectorial Transport 2007-2013 ลi de la bugetul de stat, care va fi finalizatฤ în iunie 2014. Podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunฤre – Marea Neagrฤ are o structurฤ de tip pod hobanat ลi va fi cel mai mare de acest gen din România. Podul va avea o lungime totalฤ de 360 metri, o deschidere centralฤ de 200 metri, iar lฤลฃimea podului va fi de 17,4 metri, permiลฃând circulaลฃia pe 4 benzi. Pilonii mal care vor susลฃine tablierul podului prin fascicole de hobane vor avea o înฤlลฃime de 66 m deasupra nivelului marii. Se realizeazฤ montajul tablierelor metalice cu o lungime de 58 metri ลi o greutate totalฤ de 600 tone fiecare, tehnologia de montaj dinspre apฤ fiind o premierฤ în România.
Pentru finalizarea lucrฤrilor la podul hobanat, se vor executa pilonii pânฤ la cota finalฤ de 66 m. În continuare, folosind o tehnologie de montaj similarฤ, respectiv dinspre apฤ cu ajutorul macaralei plutitoare ลi cu ajutorul hobanelor, se vor monta celelalte tronsoane de tablier deasupra Canalului Dunฤre-Marea Neagrฤ pânฤ la realizarea întregului tablier ลi unirea celor douฤ maluri.
În final, peste tablierul metalic finalizat ลi prins în hobane, se va executa o placฤ de suprabetonare din beton armat monolit, peste care se va executa calea de acces pe pod.
Un alt proiect de anvergurฤ este dezvoltarea capacitฤลฃii feroviare în zona fluvio-maritimฤ a Portului Constanลฃa, investiลฃie de 17,6 milioane euro, finanลฃatฤ prin Programul Operaลฃional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013 din fonduri structurale ale UE ลi de la bugetul statului. Proiectul constฤ în realizarea unui complex feroviar sistematizat în sectorul fluvio-maritim al Portului Constanลฃa, care sฤ asigure deservirea optimฤ ลi unitarฤ a actualilor ลi viitorilor operatori portuari. În prima etapฤ se vor executa liniile de cฤi ferate care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic pânฤ în anul 2020. Termenul de finalizare asumat de constructor este stabilit pentru iunie 2014. În prezent, proiectul se aflฤ în implementare, stadiul fizic al execuลฃiei lucrฤrilor este de 40%.
Se pregฤtesc lucrฤri de 85 milioane euro
Pe lângฤ acestea, alte proiecte, cu valoare totalฤ estimatฤ de peste 85 milioane euro, au fost declarate eligibile pentru finanลฃarea din fonduri europene. Printre acestea se numฤrฤ modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creลterii adâncimilor ลenalelor ลi bazinelor ลi a siguranลฃei navigaลฃiei în Portul Constanลฃa (valoarea estimatฤ a acestor lucrฤri este de 47,3 milioane euro; proiectul se aflฤ în stadiile preliminare de aprobare a finanลฃฤrii) ลi podul rutier peste canalul de legฤturฤ – realizarea unui pod rutier metalic cu o deschidere de 105 m care va realiza legฤtura între zona fluvio-maritimฤ ลi insula artificialฤ a portului Constanลฃa, precum ลi racordarea acesteia la reลฃeaua de drumuri interioare ลi exterioare a portului (valoarea estimatฤ este de 36 milioane euro). În plus, CNAPMC pregฤteลte un nou Master Plan al Portului Constanลฃa, care va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanลฃa în perioada 2013-2040, precum ลi a deciziilor privind planificarea optimฤ a investiลฃiilor, abordate într-o viziune globalฤ, armonizatฤ, a proiectelor ลi zonelor sale de dezvoltare, astfel încât portul sฤ fie apt sฤ deserveascฤ deopotrivฤ cerinลฃele naลฃionale, dar ลi pe cele ale hinterlandului sฤu, în condiลฃii de eficienลฃฤ ลi în contextul competiลฃiei cu alte porturi ลi al globalizฤrii. Valoarea proiectului este de 2 milioane euro. La toate se adaugฤ investiลฃii din fonduri prorii, de câteva milioane de euro, dar ลi investiลฃii private.