Constructorul lotului 2 din autostrada Lugoj-Deva, firma italiană Salini-Impregilo, acelaşi care a realizat şi autostrada plutitoare lot 3 Sibiu-Orăştie, ar putea fi nevoit să înlocuiască pământul pus deja în fundaţia autostrăzii.
La doar câteva luni după scandalul lotului 3 din autostrada Sibiu-Orăştie, care a fost parţial demolată din cauza faptului că lucrările efectuate nu sunt corespunzătoare, după cum a relatat în exclusivitate ziarul „România liberă“, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se află în centrul unui nou scandal.
„Au făcut o umplutură anul trecut cu materiale luate dintr-o sursă în care pământurile nu sunt foarte proaste, dar nici pământuri bune nu sunt. Sunt mediocre spre proaste (…), unde s-a circulat cu maşina s-au făcut şleauri şi nu este voie”, a declarat pentru „România liberă“ un inginer care cunoaşte proiectul.Compania a intrat în dispută cu firma italiană pe tema calităţii pământului folosit de italieni la realizarea terasamentului. Pentru a-şi micşora costurile şi pentru a obţine profituri mari, italienii nu ar fi adus pământul din sursă calitativ corespunzătoare, dar îndepărtată, mulţumindu-se cu cel prost găsit în vecinătatea lucrărilor.
În consecinţă, italienilor li s-a cerut să prezinte determinările de laborator făcute asupra pământului folosit. Salini-Impregilo a promis că le aduce, însă nu a furnizat rezultatele verificărilor. Mai mult, pământul de la faţa locului are două culori, “galben şi vineţiu” ceea ce indică faptul că a fost adus din surse diferite, spune inginerul sus-menționat.
Constructorilor le-au fost întocmite patru rapoarte de neconformitate, toate pe tema pământului prost folosit, ceea ce înseamnă că nu îşi pot lua banii. Potrivit informaţiilor deţinute de noi, în prezent se fac noi determinări, unele aparţinând constructorului italian, celelalte Direcţiei Regionale a CNADNR, care verifică proiectul.
Cum se rezolvă situaţia
După ce a ajuns în atenţia opiniei publice cu situaţia lotului 3 din Sibiu-Orăştie, CNADNR se fereşte de termenul de “demolare” a autostrăzii.
"Dacă testele noastre confirmă că acolo sunt probleme, nu ezităm şi îi punem să scoată tot. Nu demolat, că nu se pune problema de demolat”, a confirmat informaţiile noastre într-o discuţie cu Hotnews.ro directorul CNADNR, Narcis Neaga.
“Singura soluţie este înlocuirea pământului, acesta nu poate fi consolidat”, a declarat pentru „România liberă“ inginerul menţionat.
Descoperiri de această natură, făcute cu doar câteva luni înainte de termenul-limită până la care pot fi prezentate facturi spre decontare Uniunii Europene, respectiv 31 decembrie 2015, sunt foarte periculoase. Riscul este ca reparaţiile scumpe să fie suportate anul viitor din bugetul de stat.
Problemele lotului 2 Lugoj Deva apar la puţin timp după ce, tot din cauza lucrărilor de proastă calitate efectuate de italieni, dar şi a unui management dezastruos al proiectului derulat de CNADNR, a fost demolată o porţiune de sute de metri de autostradă din lotul 3 din Sibiu-Orăştie. „Este necesară demolarea completă a căilor de circulaţie, atât a căii I, cât şi a căii II“, se recomandă într-un document prezentat în exclusivitate la jumătatea lunii trecute de către ziarul „România liberă“