Elena Chirilă se numără printre pionierii unei metode eficiente de tratament pentru copiii cu probleme de comportament.
Una dintre cele mai eficiente terapii pentru copiii ori pentru tinerii care au probleme de integrare este reprezentată de terapia prin artă. Multă vreme, specialiştii în psihologie ori în psihiatrie au privit cu rezerve acest tip de terapie. Însă rezultatele obţinute în ultimii ani de către clujeanca Elena Chirilă a determinat o adevărată revoluţie în lumea medicală. De câţiva ani, specialiştii clujeni în psihologie, psihiatrie ori asistenţă socială şi-au schimbat optica, iar terapia prin artă s-a transformat dintr-o Cenuşăreasă într-o activitate medicală care este tratată cu toată atenţia şi consideraţia.
Angajaţii Spitalului Clinic de Copii din Cluj au reuşit să obţină rezultate impresionante în tratamentul copiilor care suferă de autism sau de ADHD prin intermediul terapiei prin artă. Însă nu doar aceşti copii beneficiază de terapie, ci şi copiii care au probleme de integrare la şcoală. Mai mult, ca urmare a unui protocol semnat cu Universitatea Babeş-Bolyai, studenţii străini care beneficiază de burse Erasmus participă la şedinţe de terapie prin artă, organizate de angajaţii spitalului, în aşa fel încât ei descoperă rădăcinile neolitice ale ceramicii româneşti, dar şi reuşesc să se integreze mai uşor în comunitate. Terapia prin artă îi ajută pe tinerii din străinătate şi pe copii să se descopere pe sine şi să se exprime mai bine în relaţiile cu ceilalţi. Faptul că reuşesc să creeze obiecte de artă le creşte încrederea în sine. Specialiştii din Cluj folosesc în special ceramica, spune Emilia Chirilă, doctor în terapie prin artă.
Au existat cazuri cu adevărat uimitoare. Unii dintre copii care manifestau chiar tendinţe de suicid au renunţat cu totul la ele după ce au făcut terapie prin artă, mai spune Emilia Chirilă. Ea spune că această metodă a început să fie practicată la începutul secolului XX, în Statele Unite ale Americii. În zona Chicago, unde veneau foarte mulţi emigranţi proveniţi din Europa de Est, exista o rată mare a tulburărilor psihice. Pur şi simplu, mulţi dintre aceşti emigranţi, veniţi din mediul rural, ajungeau să lucreze într-un oraş industrial de mari dimensiuni, pe un continent nou, într-un mediu dominat de o concurenţă feroce. Confruntaţi cu dificultăţile noii lor vieţi, mulţi dintre aceşti emigranţi sufereau depresii severe.
Terapia prin artă îi ajuta să îşi revină rapid şi temeinic şi, de asemenea, să se integreze în societatea americană. Ulterior, modelul experimentat cu succes de către americani s-a generalizat la nivel mondial.
În România, în perioada comunistă, practic, nu existau statistici oficiale legate de bolile psihice, iar spitalele de psihiatrie erau ascunse de ochii opiniei publice. În aceste condiţii, terapia prin artă nu a putut fi pusă în practică, pentru că, în opinia multor politruci comunişti, această formă de terapie nu era decât un moft burghez. Acum, la Cluj, specialiştii au reuşit să facă adevărate minuni. ”Uneori, lucrăm în echipă, alteori lucrăm singuri. Lucrăm cu copii mai mult sau mai puţin tipici şi pe noi ne interesează acele aspecte care îi apropie de normalitate”, spune Elena Chirilă.
La centrul de profil din Cluj vin în fiecare lună între 80 şi 100 de copii. Rezultatele obţinute cu aceştia sunt absolut spectaculoase, iar după terapia prin artă copiii au reuşit să îşi crească performanţele şcolare, să îşi rezolve problemele de integrare în comunitate şi în familie.