Dupฤ ลapte luni, cât s-a aflat în România, nava Flaminia a ridicat ancora ลi a pฤrฤsit Portul Constanลฃa. Bomba toxicฤ urmeazฤ sฤ ajungฤ în Danemarca, pentru decontaminare. Nava a pฤrฤsit vineri searฤ dana 39 a Portului Constanลฃa, cu destinaลฃia Danemarca, dupฤ ce a primit toate avizele necesare în acest sens. Asta nu înseamnฤ cฤ nu se va întoarce. ”Nava a primit toare avizele necesare plecฤrii, nu existฤ probleme din acest punct de vedere. Dupฤ ce se decontamineazฤ se va întoarce la ลantierul naval din Mangalia. Noi preconizฤm cฤ se întoarce prin ianuarie – februarie”, a precizat Eugen Bola. Potrivit acestuia, în cursul zilei de joi a avut loc ลi o schimbare de echipaj, cinci dintre marinari pฤrฤsind vasul, locul lor fiind luat de alลฃi ลase. Bola spune cฤ cei cinci marinari care au plecat aveau contracte expirate. În 30 octombrie însฤ, reprezentantul Federaลฃiei Internaลฃionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihฤlcioiu, spunea cฤ mai mulลฃi marinari filipinezi de la bordul vasului Flaminia refuzฤ sฤ plece odatฤ cu nava ลi vor sฤ cearฤ repatrierea, temându-se pentru viaลฃa lor, din cauza stฤrii precare în care se aflฤ vasul.
Întrebฤrile rฤmân
Decizia de a pฤrฤsi România s-a luat sฤptฤmânile trecute. Prefectul preciza atunci cฤ este vorba despre o decizie economicฤ, armatorul alegând soluลฃia cea mai ieftinฤ, mai ales pentru evacuarea celor 14.000 de tone de deลeuri gฤsite în plus peste cele declarate ลi care ar fi trebuit sฤ se întoarcฤ în Germania. Astfel, în loc sฤ ducฤ aceste deลeuri în Gemania cu alte mijloace de transport, a ales sฤ mute nava cu totul. El mai spunea cฤ pânฤ în prezent de pe navฤ au fost descฤrcate peste 2.100 de tone de deลeuri, ”pentru cฤ s-a acordat o atenลฃie sporitฤ mฤsurilor de securitate în muncฤ ลi s-a lucrat într-un ritm mai puลฃin alert”. Este vorba despre deลeu metalic, care rฤmâne aici pentru valorificare.
Lucrurile nu sunt însฤ clarificate. Autoritฤลฃile nu au clarificat unele probleme. Nu s-a spus cine este vinovat cฤ nava a intrat în port, deลi avea circa 14.000 de tone de deลeuri în plus, declarate import ilegal de cฤtre Agenลฃia Naลฃionalฤ pentru Protecลฃia Mediului. De asemenea, nu s-a comunicat cu exactitate lista cu deลeuri descฤrcate deja. În plus, se ลtia cฤ în România legislaลฃia nu permite distrugerea deลeurilor, ci doar valorificarea lor. Se ลtia ลi cฤ o mare parte din deลeurile de pe Flaminia nu pot fi valorificate.
A acostat în luna mai
Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, a acostat în luna mai în Portul Constanลฃa, aลteptând aprobฤri de la autoritฤลฃile române pentru a fi decontaminatฤ de deลeuri periculoase ลi reparatฤ la ลantierul Maval Daewoo din Mangalia, dupฤ ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.