Un cuplu german, Anna şi Richard Wagner, s-a fotografiat în fiecare ajun de Crăciun, din primul an al căsniciei lor, 1900, până în anul 1942. În portretele lor, pe care le trimiteau prietenilor, sunt surprinse atât schimbările prin care au trecut de la an la an, dar şi indicii despre evoluţia tehnologiei şi a istoriei, scrie The Atlantic.
Deschideţi galeria foto de mai sus pentru a vedea imagini cu soţii Wagner, surprinşi în ajunul Crăciunului, din anul 1900, până în anul 1942.
Fotograf amator pasionat, Richard Wagner a cumpărat cele mai moderne camere foto, indiferent de costuri. El a lucrat pentru o companie de cale ferată, în ierarhia căreia a avansat, de-a lungul timpului, potrivit bigthink.com.
În anul 1900, când s-au căsătorit, Anna şi Richard s-au stabilit într-un apartament simplu din oraşul german Essen. În primul portret, bărbatul aranjează o creangă de brad, iar femeia ţine în braţe o pisică neagră. Pe masă, apar cadourile pe care şi le-au făcut reciproc.
Între obiectele care apar pe masă se numără şi un album pe care Anna i l-a dăruit lui Richard, în care, de-a lungul anilor, au strâns împreună fotografiile de Crăciun. Albumul a fost găsit în anii 1990, în podul unei case din estul Berlinului, care a fost ocupat de sovietici. În prezent, portretele sunt păstrate în muzeul Heimat din Berlin.
În anul 1909, cei doi s-au mutat într-un apartament închiriat, din Berlin, unde aveau să îşi petreacă împreună tot restul vieţii. Cei doi nu au avut copii.
În multe imagini, apare portretul Kaiserului Wilhelm al II-lea agăţat deasupra canapelei, dar şi alte obiecte, precum o mapă care indica avansarea armatei germane pe front în timpul Primului Război Mondial. Mapa apare în portretul din anul 1915.
În anul 1917, Richard şi Anna au pozat lângă bradul lor de Crăciun îmbrăcaţi în haine de iarnă groase, ca să arate lipsurile din Germania, iar în potretul din anul 1927, apare şi un aspirator.
În portretele celor doi soţi nu apar indicii de afiliere la nazism, ci portretul Kaiserului.
În ultimul lor portret de Ajun, surprins în anul 1942, apare o masă modestă în comparaţie cu cele din alte portrete.
În iunie 1945, Richard a fotografiat-o pentru ultima dată pe Anna, singură, la câteva săptămâni după ce a luat sfârşit războiul în Europa. Femeia a murit în luna august.
Richard a încetat din viaţă cinci ani mai târziu, cu câteva săptămâni înainte de Crăciun.