La vârsta de cinci ani ani, actualul dirjor de origine română şi familia sa au emigrat în SUA, pentru ca acesta să beneficieze de oportunităţile oferite de ţara de peste ocean. Vlad Vizireanu a studiat pianul, arta dirijatului, acum îşi pregăteşte doctoratul la Arizona State University, iar de câţiva ani succesele profesionale se ţin lanţ de dirijor. În 2009 a cucerit Premiul Întâi la Concursul de Dirijat Orchestre de Cameră din Sankt Petersburg, după care a dirijat Simfonia a IV-a de Ceaikovski la prestigiosul Festival St. Magnus. Tot în cadrul acestui festival a dirijat la pupitrul faimoasei Orchestre BBC Scoţia.
A dirijat primul concert „Side by Side” din istoria Festivalului Internaţional George Enescu
Legăturile cu România sunt încă puternice, tânărul dirijor orginiar din Constanţa păstrând şi acum o relaţie activă cu ţara noastră, atât prin intermediul vizitelor anuale cât şi a colaborărilor la nivel profesional. Anul acesta, pe 2 septembrie, Vizireanu a reunit sub bagheta sa 14 muzicieni ai ansamblului nord-american Pittsburgh Symphony Orchestra, care a cântat alături de Camerata Regală în cadrul primului concert “Side by Side” din istoria de 55 de ani a Festivalului Internaţional George Enescu.
Concertul „Side by Side” a fost organizat în parteneriat cu Fundaţia „Enescu and the Americas” din California, SUA, instituţie care şi-a propus să susţină şi să acţioneze concret pentru a face posibile întâlniri pe plan artistic între muzicieni români şi colegi de-ai lor din cele trei Americi, sub patronajul spiritual al marelui compozitor al secolului XX, George Enescu.
Cariera de dirijor este pentru românul stabilit în SUA un vis împlinit. Vizireanu a evoluat în această vară ca Dirijor Partener al Festivalului Chautauqua din statul New York, iar în primăvară s-a numărat între cei şapte aleşi din 230 de candidaţi pentru a studia cu Bernard Haitink la Festivalul de Paşti de la Lucerna, unde a dirijat Lucerne Festival Orchestra. De asemenea Vizireanu este unul din cei 16 candidaţi la Concursul de Dirijat Solon Michaelidis din Cipru, din luna octombrie.
Domnule Vizireanu, cum aţi reuşit să vă daţi seama că dirijatul este drumul profesional pe care trebuie să-l urmaţi în viaţă?
Înainte să dirijez, am studiat pianul mulţi ani. Ideea de a dirija mi-a fost sugerată de un profesor muzicolog de la Universitatea din Austin pe vremea când studiam acolo istoria muzicii. Mi-a spus că aş avea un talent natural pentru dirijat, astfel că mi-a aranjat câteva lecţii private cu Peter Bay, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Austin. Când dirijez mă simt în largul meu. Chiar de la bun început, mă simţeam mai bine pe scenă în calitate de dirijor decât la pian, iar acest lucru m-a determinat să aplic în cadrul unui program de masterat la Universitatea din Indiana.
Ce sfaturi le-aţi oferi tinerilor care vor să urmeze o astfel de carieră?
Cel mai bun sfat pe care-l pot da tinerilor dirijori sau cei care vor să urmeze o carieră în acest sens, ar fi să înceapă să interacţioneze cu persoane relevante din domeniu cât mai curând posibil. În lumea aceasta, practic este vorba despre cine cunoaşte pe cine şi asta pentru că în ziua de astăzi arta dirijatului este predată destul de bine în cadrul conservatoarelor, ceea ce înseamnă că abilităţile tehnice pot fi deprinse cu relativă uşurinţă. Ceea ce nu se învaţă în schimb este cum să fii abil în sfera relaţiilor publice şi asta pentru că în meseria mea, abilităţile din sfera relaţiilor publice sunt la fel de importante precum cele tehnice. Cu alte cuvinte, aş recomanda celor interesaţi să petreacă mai mult timp cunoscând oamenii din domeniu şi să stabilească contacte cât mai curând posibil. În ceea ce priveşte părinţii acestor tineri, aceştia trebuie să înţeleagă că dirijatul este foarte diferit faţă de alte domenii şi că totul este subiectiv. Răbdarea şi perserverenţa reprezintă cheia succesului.
Vă vedeţi făcând şi altceva în viaţă?
Chiar dacă acest domeniu este extrem de solicitant, imprevizibil şi de multe ori aş spune că nedrept, nu mă văd făcând altceva. După cum spunea un profesor de-al meu de la Universitatea din California: Dacă te poţi vedea făcând altceva, atunci ar trebui să o faci. Nu vei avea succes în domeniu decât dacă nu poţi trăi fără asta.
Dacă aţi fi pentru o zi ministru România ce-aţi schimba?
La fel ca în cazul Statelor Unite, cred că România ar trebui să introducă muzica cât mai devreme posibil în sistemul educaţional. Dacă ne dorim ca cei mici să urmeze o carieră pe viaţă în domeniu atunci trebuie să-i învăţăm cât mai repede ce înseamnă muzica.
Aţi început din 2012 colaborarea cu Festivalul George Enescu, cel mai important eveniment cultural internaţional organizat în România. Cum este perceput acest festival în SUA?
Festivalul Enescu nu este atât de cunoscut în SUA, precum este în Europa, dar devine din în ce mai popular. În general muzica clasică este văzută peste ocean ca fiind ceva european. Pe mine m-a ajutat mult acest lucru în carieră pentru că a fost mai uşor să mă fac remarcat.
În cadrul ediţiei de anul acesta Vlad Vizireanu a condus programul concertului de pe 2 septembrie de la Ateneul Român, program care a inclus Preludiu la unison din Suita I-a de Goerge Enescu, concertul numărul 1 pentru pian de Liszt şi Simfonia a VII-a, a Dansului, de Ludwig van Beethoven.